נושאים קשורים

הורים נגד גן התקשורת: “הצוות לא מדווח לנו על אלימות”

מספר הורים פנו ל"שווים" עם טענות קשות נגד צוות הגן בראשל"צ. בין השאר נטען כי ילדים חוזרים עם סימני נשיכה בלי שהצוות מדווח להורים, וכי המקום סובל מהיגיינה נמוכה. הנהלת הגן בתגובה: "חידדנו את נוהלי הדיווח"

yes ופלאפון מרחיבות את השירות לחירשים ולכבדי שמיעה

השירות יינתן באמצעות אפליקציית Sign Now המחברת בין החברות ללקוחות באמצעות מתורגמן לשפת סימנים בשיחת וידיאו. "מחויבים להנגשת השירות לכל האוכלוסיות"

אחת ולתמיד: מה בעצם ההבדל בין אוטיזם לאספרגר?

פעילת האקלים השוודית גרטה תונברג מתארת את עצמה כאדם עם אספרגר, בעוד שאחרים על הספקטרום האוטיסטי בוחרים לתאר את עצמם כ"אוטיסטים". עושים סדר בהגדרות

אב לאוטיסט ביקש להפחית תשלום מזונות – השופט סירב

האבא ביקש לשלם רק 1,000 שקל בחודש לגרושתו, בטענה כי הוא נכה ולא יכול להתפרנס. השופט חייב אותו לשלם 3,000 שקל בחודש ומחצית מכל ההוצאות הרפואיות
הסתדרות 480-100

“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"
ראשיחינוך מיוחדסייעת אישית רפואית בכיתת חינוך מיוחד? יש כזה דבר

סייעת אישית רפואית בכיתת חינוך מיוחד? יש כזה דבר

אתם שואלים על זכויות אנשים עם מוגבלות ומשפחותיהם, המומחים של עמותת "קשר" עונים. "טוב ששאלתם", פרק חדש

סייעת אישית. צילום אילוסטרציה – BigStock
סייעת אישית. צילום אילוסטרציה – BigStock

?????

דינה מאזור הדרום שואלת

בתי מוריה, בת שש וחצי, התחילה השנה את לימודיה בבית הספר היסודי. היא לומדת בכיתת חינוך מיוחד.

מוריה מאובחנת עם CP ומוכרת בביטוח הלאומי עם 50% נכות. נכותה באה לידי ביטוי בחולשה בכל הצד הימני של גופה. יד שמאל שלה היא בתפקוד מלא, ואילו יד ימין משמשת כיד עזר בלבד. כבר מתחילת שנת הלימודים, נתקלה מוריה בקשיים בכיתה, לאורך כל היום. הקושי בא לידי ביטוי בפתיחת וסגירת רוכסן, שימוש בקלמר מחברת וקלסר, מחיקה במחק, גזירה במספריים, הדבקה בדבק, פתיחה וסגירה של קופסת האוכל, אכילה מסודרת ועוד פעולות.

בכיתה של מוריה יש מורה וסייעת. הן נדרשות לסייע לה רוב היום, אבל בפועל הן לא מצליחות. הזמן הלן מתחלק בינה לבין שמונה תלמידים נוספים, כולם עם צרכים מיוחדים. כתוצאה מכך, מוריה משתתפת באופן חלקי בחלק ניכר מפעילויות הכיתה. מאחר שהפעולות דורשות שימוש מלא בשתי הידיים, היא נאלצת להמתין למורה או סייעת שיתפנו לסייע לה. הדבר פוגע ברצף התפקודי שלה בכיתה, ובהמשך עלול ליצור תסכולים.

ביררתי במחלקת החינוך ברשות, שם נאמר לי כי משרד החינוך לא יאשר העסקת סייעת אישית למוריה, מאחר שהיא נמצאת בכיתת חינוך מיוחד.

אשמח לכל סיוע שתוכלו לתת, אני מיואשת ממש.

!!!!!

אנחנו עונים

שלום דינה. את מעלה שאלה, הדורשת הבהרה חשובה. משרד החינוך אכן הוציא בעבר הנחיה שאוסרת על אישור סייעות אישיות בכיתות חינוך מיוחד. 

עם זאת, בית המשפט בחן את הנושא, ופסק כי הנחיה גורפת כזו, עולה לכדי פגיעה בשוויון ובזכותו של תלמיד לחינוך מיוחד. לכן, הנחיה זו בטלה. בית המשפט הדגיש כי חוק החינוך המיוחד משמיע בקול צלול ורם את זכותו של ילד לחינוך מיוחד חינם. החובה לממש את הזכות מוטלת על המדינה, ועליה לנקוט בצעדים הנחוצים כדי להבטיח את ביצוע החוק. החוק מטיל על המדינה מחויבות מהותית לעשות את כל הנחוץ כדי להשיג את תכליות החוק. 

נוכח כך, נפסק כי בנסיבות פרטניות חריגות מוצדקות, ניתן יהיה לאשר סייעת אישית לתלמיד בחינוך המיוחד, שתהיה לו לעזר לאורך שעות הלימודים, מבלי שיצטרך להמתין ארוכות לעזרה. בית המשפט כיוון ככל הנראה בעיקר למקרים שבהם תלמיד זקוק לסיוע רפואי צמוד.

בשביל לבדוק את הזכאות של מוריה, עליך לפנות למפקחת החינוך המיוחד של המסגרת החינוכית. חשוב לצרף מסמכים רפואיים תומכים, ומכתב שלכם, עם תיאור מפורט של הקשיים העולים במהלך יום הלימודים, וחוסר האפשרות של צוות הכיתה לתת את המענה הנדרש. כמו כן, כדאי לצרף מכתב מהמורה או הסייעת שיחזק את הטענות, במידת האפשר.

מצופה שפנייתכם תבחן באופן מקצועי וממצה על ידי המומחים בתחום, שידעו לזהות את מצבה הרפואי של בתכם ואת הסיוע הנדרש בפועל.

את מוזמנת לפנות אל מרכז הסיוע ומיצוי הזכויות של “קשר”. נשמח מאוד לסייע. במייל [email protected] או בטלפון 1-700-501-601

גם לכם יש שאלה חשובה? מוזמנים לפנות אלינו

במסגרת המדור “טוב ששאלתם”, אתם, הקוראים, מוזמנים לשלוח שאלות הנוגעות לזכויותיכם כאנשים עם מוגבלות או כבני משפחה של ילדים/בוגרים עם מוגבלות, והמומחים של “קשר” ישמחו לענות לכם.

השאלות יכולות לעסוק בכל תחומי החיים: קצבאות נכות, הנחות והטבות כספיות ואחרות המגיעות לכם, זכויות במערכות החינוך, הבריאות והרווחה, תעסוקה, נגישות ועוד. את השאלות אתם מוזמנים לשלוח ללינק הבא.

אנחנו נבחר שאלות מעניינות או כאלה שרלוונטית למספר גדול של אנשים, ונפרסם אותן עם התשובה כאן במדור. אנחנו מתחייבים שזהותכם האמיתית תישמר בסוד (השמות שיפורסמו יהיו בדויים).

שימו לב! אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות להשתמש בשאלות שלכם, ועליכם לקחת זאת בחשבון כאשר אתם פונים אלינו. שוב, שמותיכם האמיתיים לא יופיעו בפרסומים. כמו כן, חשוב להדגיש כי התשובות במדור אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים, “קשר” או מערכת “שווים”, אחראים לתוצאות השימוש בהן.

מדורים קודמים:

יש ילדים שזכאים להסעה לבי”ס גם אם הוא לא מרוחק מהבית

מי מחליט כיצד להשתמש בשעות הסיוע שמקבל ילד משולב

אילו זכויות מגיעות להורים לילדים (ובוגרים) עם מוגבלות במקום העבודה

מדור חדש: אתם שואלים על זכויות של משפחות מיוחדות, אנחנו עונים

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות