נושאים קשורים

נפגעתם במלחמה? הכשרות בהייטק מחכות לכם בעלות סמלית בלבד

מפעל הפיס, איכילוב, סיסקו וחברות מובילות נוספות משיקים קורסים טכנולוגיים לנפגעי "חרבות ברזל" במסגרת פרויקט "שווים בתעסוקה". כל הפרטים בכתבה

“החיים הם מתוקים. כל דבר שיש לנו, אנחנו צריכים להעריך”

אלישע מדן איבד את שתי רגליו במלחמה, אבל הוא ממש לא מתכוון לשקוע בדיכאון: "אני מתענג על כוס מים, כלום לא מובן מאליו". צפו בסרטון המרגש

ביטוח לאומי: 131,666 שורדי שואה זכאים כיום לקצבאות

רגע לפני יום השואה, פרסם ביטוח לאומי נתונים עדכניים שמעלים דאגה עמוקה לגורלם של מי שעברו את הנורא מכל. מעל 40 אלף שורדים מקבלים השלמת הכנסה, ו-70% מהם מקבלים קצבת סיעוד

6 מדליות זהב לישראלים באליפות אירופה לשחייה פראלימפית

נבחרת ישראל חזרה עם 14 מדליות סך הכל. כעת כולם נושאים את העיניים לאולימפיאדה בקיץ: "מאחלים לשחיינים לשחזר את ההצלחות גם בפריז"



הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר
ראשיאנשים עם מוגבלותלהיות אוהד עם מוגבלות במונדיאל בקטאר

להיות אוהד עם מוגבלות במונדיאל בקטאר

יונתן קדרי הבטיח לחברו יוסי, שמתנייד עם כסא גלגלים, שיגשים לו את החלום ויסחוב אותו על הגב כל הדרך ליציע במונדיאל. כשהגיעו לדוחה, הם עברו חוויה שלא ישכחו לעולם

יונתן קדרי (מימין) ויוסי סלמן ביציע הנגיש של הולנד
יונתן קדרי (מימין) ויוסי סלמן ביציע הנגיש של הולנד

“היינו אטרקציה במונדיאל, כמעט ולא היו אנשים עם כיסאות גלגלים”, כך מספר ל”שווים” יוסי סלמן, שטס בפעם הראשונה למונדיאל בקטאר כמו עשרות אלפי ישראלים.

“לקחנו סיכון גדול מאוד”, מוסיף חברו יונתן קדרי, שהתלווה אליו למשחקים. “בארץ קנינו כרטיסים רגילים, ביציע העליון של האצטדיון, כי אמרו לנו שאין כרטיסים לאנשים עם מוגבלויות. אמרתי ליוסי שאם צריך אני סוחב אותו על הגב שלי כל הדרך למעלה. סגרנו את הטיסה הראשונה אי פעם מישראל לקטאר וטסנו אל הלא נודע”.

ואז הגיעה הפתעה נעימה, מהרגע שנחתו. “כל המחשבות שהיו לנו על קטאר השתנו. על כל מטר רבוע יש המון אנשים שמכווינים אותך. קופצים עלייך כולם, בייחוד שרואים אדם עם כיסא גלגלים. כולם רוצים ונרתמים לעזור”, מספר קדרי.

תיאור קולי ומקומות לכסאות גלגלים

לפי אתר פורבס, המונדיאל בקטאר נחשב להכי נגיש בכל הזמנים. “הקטארים מציעים חוויה בלתי רגילה לאנשים עם מוגבלות שפוקדים את הטורניר הנוכחי. החל בשילוט נגיש, תיאור קולי של המשחק בערבית ובאנגלית ובכל האצטדיונים יש לא מעט חניות נכים ומקומות ישיבה המיועדים לאנשים עם מוגבלות. שלושה מהאצטדיונים במונדיאל, כוללים גם ‘חדר רב חושי’ עבור צופים רבים עם בעיות נוירולוגיות שונות ואנשים על הספקטרום האוטיסטי”, נכתב במגזין הכלכלי.

עם זאת, חשוב לציין כי על פי דיווחים שונים בכלי תקשורת בעולם, אלפי פועלים שלקחו חלק בבניית התשתית הנדל”נית במונדיאל 2022 קיפחו את חייהם באתרי הבנייה, בעוד אחרים עבדו בתנאים קשים מאוד.

“יוסי הוא בן אדם עם חלומות ורצונות לטרוף את העולם”

“יכולנו לעשות הכל, לנסוע לאיפה שרוצים מבלי לחשוש”, אמר סלמן בן ה-42, לקוי ראייה מלידה עם מוגבלות פיזית, המתנייד ביום יום על כיסא גלגלים. עבור סלמן זוהי לא הפעם הראשונה שהוא טס לאירוע ספורט בינלאומי. הוא היה בעבר באליפויות אירופה בכדורגל, וגם בגמר ליגת האלופות בשנה שעברה. הוא מכיר היטב את רמת הנגישות באצטדיונים בארץ, כאוהד מושבע מזה שנים של קבוצת הכדורגל בני יהודה. לרמת נגישות כזאת הוא לא ציפה.

“הופתעתי מאוד לקבל את השיחה מיוסי ששאל אותי: אחי, רוצה לטוס איתי למונדיאל?”, מספר קדרי בן ה-19. הוריו של קדרי היו מדריכים בעמותת “בית הגלגלים”, בה היה חבר סלמן, ומשם נוצרה ההיכרות הראשונית שהחלה את הקשר החברי ארוך השנים.

“לא ידעתי מה להגיד לו, אני לפני גיוס לצה”ל והייתי צריך לבדוק את הפרטים. יוסי הוא בן אדם עם חלומות ורצונות לטרוף את העולם, אי אפשר להגיד לו לא. הסכמתי והתחלנו את המסע לקראת קטאר”.

נגישות גם בדרך למגרשים - יוסי סלמן (מימין) ויונתן קדרי
נגישות גם בדרך למגרשים – יוסי סלמן (מימין) ויונתן קדרי

קדרי מספר על הקושי הגדול שהיה לו להשיג מידע על המדינה שמארחת את המונדיאל. מהשלבים הבסיסיים ביותר כמו דרכי הגעה למשחקים, לינה וכמובן נגישות לאנשים עם מוגבלות, הוא הבין את כובד האחריות שמוטלת עליו ושהוא צריך לדאוג להכול וכמובן לסלמן. קדרי סיפר כי בעזרת אנשים טובים ברשת, הצליח ממש בימים האחרונים לסגור את מקום הלינה.

הנגישות היא מדהימה

“המטרו הוא דרך התחבורה העיקרי בקטאר והוא נגיש ביותר. איך שרואים אנשים עם כיסאות גלגלים נותנים לך לעבור, עוזרים לך כל הזמן”, אמר קדרי. “נתנו לנו לעקוף תורים כמעט בכל מקום, והנגישות שם והאדיבות של האנשים הייתה מדהימה.

היה קל מאוד להגיע ממקום למקום וגם שהצטרכנו להגיע למקומות מסוימים בשאטלים, הביאו לנו שאטל מונגש עם רמפה לכיסא גלגלים שמספר אנשים היו אחראים עליה כדי שאנחנו נרגיש בנוח. ממש לא כמו בארץ שלפעמים צריך להתחנן לנהג האוטובוס לעצור ושיפתח במיוחד את הרמפה. רצפת הרכבת והרציף ממש באותו הגובה, והכל קל מאוד ונגיש”.

“ישבנו בין עשירי העולם”

כמעט שבוע בילו קדרי וסלמן בקטאר. הם ישנו בקרוואן שהובא במיוחד למשחקי המונדיאל במתחם האוהדים. “הייתי חייב לסגור את המקום שיהיה לנו איפה לישון, כי להיות במלון לא היה לנו בכלל אופציה, המחירים יקרים מאוד. שיגעתי את האנשים בכפר שיביאו לנו לפחות רמפה מעץ כדי לעלות את יוסי לקרוואן. השירותים במקום לא היו נגישים ונאלצנו להתמודד עם סיטואציה מאתגרת, אבל החוויה של המונדיאל הייתה שווה הכל”.

קדרי וסלמן מספרים כי למרות שהיו להם כרטיסים רגילים לצמד המשחקים סנגל נגד הולנד, וספרד נגד קוסטה ריקה, כאשר הם הגיעו כבר לכניסה למתחם האצטדיון במשחק הראשון, האחראים ראו כי יוסי על כיסא גלגלים, הם לקחו להם את הכרטיסים והחליפו להם לכרטיסים למקומות המיועדים לאנשים עם מוגבלות זאת ללא בקשתם וללא תוספת במחיר. להפתעתם הם גילו כי המקומות החדשים נחשבים למקומות הכי טובים באצטדיונים.

במקום הכי טוב באצטדיון - יוסי סלמן (מימין) יונתן קדרי
במקום הכי טוב באצטדיון – יוסי סלמן (מימין) יונתן קדרי

“היינו אני ויוסי בין כל עשירי העולם, ישבנו במיקום הכי מרכזי וקרוב שאפשר למגרש, ממש במרכז האצטדיון, המקומות האלה שווים מאות דולרים”, אמר קדרי. “הנגישות באצטדיון הייתה מעולה. היו שירותי נכים ברמה גבוהה, דרכי הגישה וההתניידות באצטדיונים היו קלים מאוד, המעליות עבדו ללא הפסקה והיה גם חניה לכיסא גלגלים ביציע וכיסא ליד למלווה, יותר מזה אי אפשר היה לבקש”.

“אף אחד לא הרים גבה”

בשבועות האחרונים של משחקי המונדיאל בקטאר, שמענו רבות על תחושת האי נעימות ואף החשש מהזדהות כישראלים, בייחוד אצל העיתונאים הישראלים שחשו מותקפים רק משום העובדה שהם משדרים לישראל. עבור סלמן וחברו קדרי התחושה הזו הייתה כנראה רק של התקשורת. “דיברנו בעברית ואף אחד לא הרים גבה. רקדתי עם אנשים ממדינות זרות וכל הזמן ששאלו, אמרנו שאנחנו מישראל ולא הרגשנו דבר”, אמר סלמן. “דיברתי בעברית ולא פחדתי. ביום האחרון בקטאר הלכנו לאכול, והבעלים של המסעדה ידע שאנחנו ישראלים. הוא חיבק אותנו ואמר ‘תגיד לכל הישראלים שלא יפחדו מאיתנו'”.

יוסי סלמן חוגג עם הספרדיות אחרי הניצחון
יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות