נושאים קשורים

הורים נגד גן התקשורת: “הצוות לא מדווח לנו על אלימות”

מספר הורים פנו ל"שווים" עם טענות קשות נגד צוות הגן בראשל"צ. בין השאר נטען כי ילדים חוזרים עם סימני נשיכה בלי שהצוות מדווח להורים, וכי המקום סובל מהיגיינה נמוכה. הנהלת הגן בתגובה: "חידדנו את נוהלי הדיווח"

yes ופלאפון מרחיבות את השירות לחירשים ולכבדי שמיעה

השירות יינתן באמצעות אפליקציית Sign Now המחברת בין החברות ללקוחות באמצעות מתורגמן לשפת סימנים בשיחת וידיאו. "מחויבים להנגשת השירות לכל האוכלוסיות"

אחת ולתמיד: מה בעצם ההבדל בין אוטיזם לאספרגר?

פעילת האקלים השוודית גרטה תונברג מתארת את עצמה כאדם עם אספרגר, בעוד שאחרים על הספקטרום האוטיסטי בוחרים לתאר את עצמם כ"אוטיסטים". עושים סדר בהגדרות

אב לאוטיסט ביקש להפחית תשלום מזונות – השופט סירב

האבא ביקש לשלם רק 1,000 שקל בחודש לגרושתו, בטענה כי הוא נכה ולא יכול להתפרנס. השופט חייב אותו לשלם 3,000 שקל בחודש ומחצית מכל ההוצאות הרפואיות
הסתדרות 480-100

“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותתעשו לי סדר: איפה מגיע לי פטור מתור ואיפה לא?

תעשו לי סדר: איפה מגיע לי פטור מתור ואיפה לא?

מומחי עמותת "קשר" עונים לשאלות של אנשים עם מוגבלויות ומשפחותיהם. והפעם: איך זה שבבית מרקחת אחד נתנו פטור מתור ובאחר לא?

מתוך סרטון פטור מתור של הביטוח הלאומי. צילום מסך

???

דן מאזור המרכז שואל  

אני אבא למתן, ילד בן 6, מאובחן עם אוטיזם, מוכר בביטוח הלאומי בשיעור של 100%. אתמול באתי עם מתן לקנות תרופות בבית מרקחת של קופת חולים, ולתדהמתי לא כיבדו פטור מתור. המשימה הייתה בלתי אפשרית. מתן לא מסוגל לעמוד בסבלנות בתור! נאלצתי לחזור הביתה. בקנייה לפני כחודש, בבית מרקחת אחר, כן כיבדו את הפטור מתור. מה השתנה מאז?

!!!

אנחנו עונים

שלום דן. שאלתך במקום. התשובה טמונה בהכרת תנאי הזכאות לפטור מתור. תקנה 13 לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות) קובעת את הזכות לפטור מתור. אנשים עם מוגבלויות מסוימות עלולים להתקשות לחכות בתור, ובשל כך אף להימנע מקבלת שירות. עבורם, קבלת שירות ללא המתנה בתור היא התאמת נגישות, שתאפשר להם לקבל שירות באופן עצמאי ותוך שמירה על כבודם.

המלווה שמגיע יחד עם בעל הפטור פטור אף הוא מהמתנה בתור. כאשר קטין שיש לו פטור מתור מתלווה לבן משפחה, הם זכאים לכך גם אם הקטין איננו מקבל את השירות, שכן מטבע הדברים קטין מתלווה לעיתים להוריו בסידורי יומיום. למי שזכאי לפטור מהמתנה בתור הונפקה תעודה מביטוח לאומי המציינת את הזכאות. במקרה של מספר לקוחות עם פטור מתור, השירות יסופק בהתאם לסדר הגעתם.

צריך לשים לב שהזכות קיימת כאשר השירות ניתן לפי תור, ולא תואם מראש. לדוגמה, בתור לתשלום בקופה של חנות בגדים, דואר, עירייה, שדה תעופה, עלייה למתקן בלונה-פארק או בכניסה למשרד ממשלתי.

אין חובה לתת שירות ללא המתנה בתור במקרים הבאים:

– זמן המתנה קצר מאוד, למשל כאשר יש רק אדם אחד לפניו בתור.

– שירות שממתינים לו ברכב, לדוגמה: תדלוק בתחנת דלק, כניסה ברכב לשמורת טבע, שטיפת רכב.

– תור שנוצר באופן ספונטני, לדוגמה: שחקן כדורסל מגיע לחנות ספורט ונוצר תור לחתימות.

– תחבורה ציבורית.

– שירותי בריאות (קופת חולים, בית חולים).

– לגבי שירות שתואם מראש לשעה מוגדרת, קיימת זכאות לבעל הפטור מתור שהשירות יינתן בסמוך לשעה שתואמה. במקרה של עיכוב – תינתן קדימות לבעל הפטור.

בהתייחס לבית מרקחת, יש להבחין בין בית מרקחת פרטי, כגון סופר פארם, לבית מרקחת של קופת חולים. בבית מרקחת פרטי, השירות ניתן לפי תור, ושם קיימת חובה לכבד פטור מתור. לעומת זאת, בית מרקחת של קופת חולים הינו חלק משירותי הבריאות, בהם אין חובה לתת שירות ללא המתנה בתור. מומלץ ברכישה שם לתאם תור מראש.

דן, ממה שאתה כותב נראה כי לפני חודש קנית בבית מרקחת פרטי, ומכאן ההבדל בהתייחס לכיבוד פטור מתור.

אם נתקלת בבעיה, מומלץ לפנות אל נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, אשר נותנת בחינם ייעוץ וסיוע בנושא. כמו כן, אתה מוזמן לפנות אל מרכז הסיוע ומיצוי הזכויות של “קשר”. נשמח לסייע. במייל [email protected] או בטלפון 1-700-501-601.

גם לכם יש שאלה חשובה? מוזמנים לפנות אלינו

במסגרת המדור “טוב ששאלתם”, אתם, הקוראים, מוזמנים לשלוח שאלות הנוגעות לזכויותיכם כאנשים עם מוגבלות או כבני משפחה של ילדים/בוגרים עם מוגבלות, והמומחים של “קשר” ישמחו לענות לכם.

השאלות יכולות לעסוק בכל תחומי החיים: קצבאות נכות, הנחות והטבות כספיות ואחרות המגיעות לכם, זכויות במערכות החינוך, הבריאות והרווחה, תעסוקה, נגישות ועוד. את השאלות אתם מוזמנים לשלוח ללינק הבא.

אנחנו נבחר שאלות מעניינות או כאלה שרלוונטית למספר גדול של אנשים, ונפרסם אותן עם התשובה כאן במדור. אנחנו מתחייבים שזהותכם האמיתית תישמר בסוד (השמות שיפורסמו יהיו בדויים).

שימו לב! אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות להשתמש בשאלות שלכם, ועליכם לקחת זאת בחשבון כאשר אתם פונים אלינו. שוב, שמותיכם האמיתיים לא יופיעו בפרסומים. כמו כן, חשוב להדגיש כי התשובות במדור אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים, “קשר” או מערכת “שווים”, אחראים לתוצאות השימוש בהן.

מדריכים קודמים:

מתי מלווה של אדם עם מוגבלות זכאי לפטור מתור

למי מגיעה קצבת שירותים מיוחדים ואיך מקבלים אותה

הילד בן 18: איך להתכונן לוועדה בביטוח לאומי

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות