נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"



הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאוטיזםשר החינוך: "נאבק להוסיף עוד תקציב לחינוך המיוחד"

שר החינוך: “נאבק להוסיף עוד תקציב לחינוך המיוחד”

החוסר הקיים באנשי הוראה בבתי הספר של החינוך המיוחד הוביל לליקויים קשים במערכת. השר הנכנס, יואב קיש, מבטיח להילחם במצב: "נושא סופר חשוב"

שר החינוך יואב קיש בטקס חילופי השרים. צילום: דוברות משרד החינוך
שר החינוך יואב קיש בטקס חילופי השרים. צילום: דוברות משרד החינוך

“אני נלחם בימים אלה להגדלת התקציב של החינוך המיוחד מול האוצר”, אמר במליאת הכנסת שר החינוך, יואב קיש, בתשובה לשאילתה של ח”כ טלי גוטליב (הליכוד), שנוסחה בשיתוף אלו”ט ומטה המאבק לשירותי חינוך מיוחדים, בנוגע להפרת זכויותיהם של הילדים על הרצף האוטיסטי הלומדים ברוב הערים בישראל עד 15:10.

ההחלטה לקיצור יום הלימודים הגיעה כתוצאה מהמחסור הקיים בצוותי ההוראה בגני התקשורת, שהביאו לצמצום שעות ופגיעה בפרנסת המשפחות של החינוך המיוחד. החלטה זו הוציאה מאות הורים לילדים על הרצף האוטיסטי למחאה על הנעשה במשרד החינוך, אך עד עתה דבר לא השתנה.

“אין מספיק משאבים”

“הנושא הזה הוא סופר חשוב, אני מברך את העלאת הנושא לסדר היום”, השיב השר לח”כ גוטליב והסביר: “אנחנו בשילוב של שתי מגמות שיצרו משבר קשה מאוד בחינוך המיוחד. למערכת החינוך אין מספיק משאבים, וזה מקרין גם למערכת החינוך הכללית”, הוסיף קיש. השר הסביר כי כפי שכבר פורסם בעבר יש עלייה גדולה בכמות הילדים על הרצף האוטיסטי בישראל ובכל העולם, כשעל פי הפרסום האחרון מדובר על 1 מתוך 44 לידות בעולם, ו-1 ל-100 ילדים עם אוטיזם במדינת ישראל.

לפי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, משרד החינוך מקדיש תקציבים ניכרים למימון השירותים לתלמידי מערכת החינוך המיוחד, כשבשנת הלימודים 2022-2023 מוקצים לחינוך המיוחד כ-16 מיליארד שקל בסך הכל – מדובר על גידול של כ-4.6 מיליארד שקל מאז שנת הלימודים 2015-2016. עתה מבקש השר קיש להגדיל את התקציב באחוזים ניכרים.

ח”כ טלי גוטליב. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

“השמיכה קצרה מדי”

שר החינוך הסביר כי בתיקון 11 לחוק החינוך המיוחד, הייתה למערכת כוונה טובה לענות על רוב הבעיות של ילדים על הרצף האוטיסטי, אבל השילוב של העלייה באוטיזם לצד המשבר בכוח האדם יצר את הבעייתיות הגדולה שאנו רואים כיום בחינוך המיוחד. “השמיכה קצרה מדי”, הסביר קיש. “אני באירוע של חוסר תקציבי וחוסר כוח אדם – אל מול הרצון של המערכת לתת את המענה. אנחנו מתנפצים מול המציאות. בימים אלו אני נלחם להגדלת התקציב של החינוך המיוחד מול האוצר”.

השר התייחס לשכר שהמטפלות והסייעות מרוויחות, לאחר הבהרתה של ח”כ גוטליב כי הסייעות והמטפלות מרוויחות 29.90 לשעה, ויש סיבה מלכתחילה שהחינוך המיוחד הוא עד השעה 16:45. “ברמות השכר שהתקציב מאפשר לנו, אנחנו לא מצליחים לספק סייעות ומטפלות, אנחנו עושים באמת את המקסימום”, הודה שר החינוך. “הכלי היחידי שנותן גמישות בהתאם לחוק הוא קיצור שעות הלימודים. יש לנו מחסור בכוח אדם שנובע מהתקציב. אני יודע שגם בימים אלה מתנהל מו”מ בנושא (הסייעות מול ההסתדרות והשלטון המקומי א.ח) וצריך למצוא לעניין פתרון”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות