נושאים קשורים

הורים נגד גן התקשורת: “הצוות לא מדווח לנו על אלימות”

מספר הורים פנו ל"שווים" עם טענות קשות נגד צוות הגן בראשל"צ. בין השאר נטען כי ילדים חוזרים עם סימני נשיכה בלי שהצוות מדווח להורים, וכי המקום סובל מהיגיינה נמוכה. הנהלת הגן בתגובה: "חידדנו את נוהלי הדיווח"

yes ופלאפון מרחיבות את השירות לחירשים ולכבדי שמיעה

השירות יינתן באמצעות אפליקציית Sign Now המחברת בין החברות ללקוחות באמצעות מתורגמן לשפת סימנים בשיחת וידיאו. "מחויבים להנגשת השירות לכל האוכלוסיות"

אחת ולתמיד: מה בעצם ההבדל בין אוטיזם לאספרגר?

פעילת האקלים השוודית גרטה תונברג מתארת את עצמה כאדם עם אספרגר, בעוד שאחרים על הספקטרום האוטיסטי בוחרים לתאר את עצמם כ"אוטיסטים". עושים סדר בהגדרות

אב לאוטיסט ביקש להפחית תשלום מזונות – השופט סירב

האבא ביקש לשלם רק 1,000 שקל בחודש לגרושתו, בטענה כי הוא נכה ולא יכול להתפרנס. השופט חייב אותו לשלם 3,000 שקל בחודש ומחצית מכל ההוצאות הרפואיות
הסתדרות 480-100

“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"
ראשיחדשותקיש: "החינוך המיוחד בקריסה. נוסיף לו מיליארד שקל"

קיש: “החינוך המיוחד בקריסה. נוסיף לו מיליארד שקל”

שר החינוך הציג "תוכנית מענה" למשבר במערכת החינוך. במקביל מינה ועדה שתבחן את האתגרים בחינוך המיוחד בראשות יו"ר אלו"ט עמוס שפירא

שר החינוך יואב קיש במסיבת העיתונאים היום. צילום: דוברות משרד החינוך

“יתווספו עוד מיליארד שקלים לחינוך המיוחד” – כך הצהיר היום שר החינוך יואב קיש (ליכוד) כחלק מהתוכנית האסטרטגית שלו למתן מענה למשבר המתמשך במערכת החינוך בכלל ובחינוך המיוחד בפרט. את הדברים אמר במסיבת עיתונאים שנערכה לציון חודש לכניסתו לתפקיד.

“יש מגמה עולמית בצמיחה של החינוך המיוחד, כמו שאנחנו חווים בשנים האחרונות גם כאן”, אמר השר החדש, “בנוסף לגידול בתלמידים הזכאים לחינוך מיוחד, גם הרפורמה שהייתי שותף לכתיבתה היא מבורכת, אם כי ידועים לכולנו הקשיים ביישום שלה בשטח. אנחנו נעבוד על שינויים בחקיקה”. קיש הודה במה שהורים לתלמידים עם מוגבלות חשים יום יום על בשרם: “מערכת החינוך המיוחד מצויה בקריסה ומנהלי בתי הספר נאלצים להתמודד עם חסמים ביורוקרטיים רבים.

“אנחנו בונים את התקציב בימים אלה”, המשיך השר, “מדובר בתקציב החינוך הגבוה ביותר שמערכת החינוך קיבלה אי פעם. נשתמש בו להחזיר אותנו ליציבות. החינוך המיוחד מאוד קרוב לליבי, אני רואה בו אתגר מאוד משמעותי. אין לנו שום אפשרות אלא להצליח”.

בנוסף, הודיע היום קיש כי תוקם ועדה מקצועית בראשות עמוס שפירא, יו”ר עמותת אלו”ט, שתבחן לעומק את האתגרים הרבים הניצבים בפני החינוך המיוחד, “לא רק לשנה הבאה אלא גם לשנים הבאות”. הוועדה, אמר קיש, תגיש את המלצותיה בתוך חודשים ספורים.

שפירא, מנהל ויזם ותיק במשק, מכהן החל משנת 2016 כיו”ר האגודה הלאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם (אלו”ט). הוא שימש בעבר בתפקידים בכירים רבים, ובהם מנכ”ל אל על, מנכ”ל סלקום, מנכ”ל חוגלה ונשיא אוניברסיטת חיפה. במרץ האחרון הודיע על כוונתו להתמודד בבחירות המוניציפליות הקרובות על ראשות עיריית תל אביב-יפו מול ראש העיר המכהן רון חולדאי.  

במקביל לצעדים בחינוך המיוחד, שר החינוך הציג מהלכים נוספים לטובת צמיחה ושגשוג בכלל מערכת החינוך, הכוללים פתיחת אזורי רישום, שילוב לימודי אקדמיה בתיכון, שילוב של חיילות וחיילים (במהלך שירותם הצבאי או לאחריו) במקצוע ההוראה והרחבת בתי הספר של החופש הגדול.

מחסור חמור בכוח אדם במערכת

ההכרזה של השר היום מגיעה זמן קצר לאחר שאמר במליאת הכנסת כי הוא נאבק כדי להגדיל את תקציב החינוך המיוחד. קיש ענה לשאילתה שהעלתה ח”כ טלי גוטליב (ליכוד), שנוסחה בשיתוף אלו”ט ומטה המאבק לשירותי חינוך מיוחדים, בנוגע להפרת זכויותיהם של הילדים על הרצף האוטיסטי הלומדים ברוב הערים בישראל עד 15:10 במקום עד 16:30, כפי שהיה תמיד – תוצאה של המחסור החמור בכוח אדם במערכת.

 “הנושא הזה הוא סופר חשוב, ואני מברך את העלאת הנושא לסדר היום”, אמר במליאה השר לח”כ גוטליב. לדבריו, ישנן שתי מגמות מרכזיות שהולידו את המשבר הקשה בחינוך המיוחד. אחת – למערכת החינוך אין מספיק משאבים, וזה מקרין גם למערכת החינוך הכללית. השנייה היא העלייה החדה בשיעור הילדים על הרצף האוטיסטי בישראל ובכל העולם, כשעל פי הפרסומים האחרונים מדובר ב-1 מתוך 44 לידות בארה”ב. בישראל ההערכה מדברת על 1 לכ-80 ילדים שמאובחן עם אוטיזם.

לפי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, משרד החינוך מקדיש תקציבים ניכרים למימון השירותים לתלמידי מערכת החינוך המיוחד, כשבשנת הלימודים 2022-2023 מוקצים לחינוך המיוחד כ-16 מיליארד שקלים. מדובר בגידול של כ-4.6 מיליארד שקלים מאז שנת הלימודים 2015-2016. עתה מבקש השר קיש להגדיל את התקציב עוד יותר.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות