נושאים קשורים

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג
הסתדרות 480-100

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי
ראשיאנשים עם מוגבלויותלא נתנו לי פטור מתור בבית מרקחת של מאוחדת. זה תקין?

לא נתנו לי פטור מתור בבית מרקחת של מאוחדת. זה תקין?

"שאלו בנפשכם": המדור שבו מתמודדי נפש שואלים שאלות בנוגע לזכויות שלהם, ואתר "שווים" עונה. והפעם: על הבלבול ב"פטור מתור"

צילום מסך מתוך סרטון הביטוח הלאומי

????

שרה, בת 25, מאזור המרכז שואלת

היי אמיר, כבר תקופה שבקופת חולים מאוחדת לא מקבלים פטור מתור בבתי מרקחת. אני תמיד מזמינה תור מראש בגלל זה, אבל אתמול הלכתי והמכשיר לא עבד. ממש לא נעים כל המצב הזה. האם הם אמורים לתת לי פטור מתור בבית מרקחת, או שהם צודקים והם לא חייבים?

!!!!!

אמיר עונה

היי שרה, לפני שאני אענה על השאלה שלך אני אתן קצת רקע על פטור מתור. פטור מתור ניתן לאנשים עם נכות נפשית של 40% לפחות מהביטוח לאומי. כמו כן, הוא ניתן לבעלי תעודת נכה ממשרד הביטחון עם סעיף נפש (70). ישנם נוספים שעשויים להיות זכאים לפטור מתור: אנשים על הרצף האוטיסטי, אנשים עם מוגבלות שכלית ואנשים עם מגבלה פיזית, במידה שהם זכאים לגמלת ניידות. מי שזכאי או זכאית לפטור מתור יקבלו תעודת נכה עליה כתוב “פטור מתור”. 

עכשיו נדבר על מי אמור לתת לנו להשתמש בפטור מתור. בעיקרון, כל שירות ציבורי אמור לתת לנו פטור מתור. יהיו מקומות כמו סופרים, שבהם הפטור מתור ניתן למימוש רק באחת הקופות. זה בסדר במקרה שיש שלט ברור שמבהיר שהפטור מתור ניתן שם. זה לא בסדר אם אין שילוט מתאים.

מה לגבי בית מרקחת? בבית מרקחת פרטי אפשר להשתמש בפטור מתור. ככה למשל בבתי מרקחת של “סופר פארם” או ברשת “בי”, שם הרוקחים צריכים לכבד את הפטור מתור ולתת לנו שירות קודם. לעומת זאת, בבית מרקחת של קופת החולים הפטור מתור לא תקף. הסיבה לכך היא שכאשר ממתינים בתור לשירות רפואי – הפטור מתור לא חל. בית מרקחת של הקופה נחשב למקום של שירות רפואי. פתרון אפשרי במצב כזה הוא להזמין תור מראש. אני ממליץ על האפליקציה My visit, שמאפשרת להזמין תורים מראש להרבה שירותים ממשלתיים וגם למקומות כמו קופת החולים שלנו.

עוד מקומות בהם הפטור מתור שלנו לא תקף:

*מקומות שמזמינים אליהם תור מראש: למשל, קבענו תור לסידור ציפורניים או גבות. במקרה כזה אין לנו קדימות בתור. אבל במקרה כזה בעלי המקום צריכים –

• להתחשב באדם עם המוגבלות ובמוגבלות שלו כאשר קובעים את היום והשעה לקבלת השירות.

• אם האדם עם המוגבלות הגיע במועד שתיאם מראש, יש לספק לו את השירות בסמוך למועד שתואם.

* תור לתחבורה ציבורית.

* תור שמחכים לו בתוך מכונית.

וכמו שכבר הזכרתי, תור לשירות רפואי.

אז במענה לשאלה שלך, לצערי בבית מרקחת של קופת החולים את לא זכאית לפטור מתור.

מקווה שעזרתי בכל זאת,

אמיר

גם לכם יש שאלה חשובה? מוזמנים לפנות אלינו

“שאלו בנפשכם”, מדור חדש מבית אתר “שווים”, מזמין מתמודדי נפש ובני משפחות לשאול שאלות הנוגעות לזכויותיהם בכל תחומי החיים – קצבה, עבודה, דיור, השכלה ועוד. על השאלות יענה כתב “שווים” אמיר שטיין, שצבר ניסיון רב בנושא לאורך השנים. אנחנו נבחר שאלות מעניינות או כאלה שרלוונטיות למספר גדול של אנשים, ונפרסם אותן עם התשובות כאן במדור. אנחנו מתחייבים שזהותכם האמיתית תישמר בסוד (השמות שיפורסמו יהיו בדויים).

אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות להשתמש בשאלות שלכם, ועליכם לקחת זאת בחשבון כאשר אתם פונים אלינו. שוב, שמותיכם האמיתיים לא יופיעו בפרסומים. כמו כן, חשוב להדגיש כי התשובות במדור אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים, מערכת “שווים” או אמיר שטיין, אחראים לתוצאות השימוש בהן.

מייל לשליחת שאלות: [email protected]

למדורים קודמים:

איזו עזרה יש למתמודדי נפש במסגרת לימודים אקדמיים

שלום רב, יש לי 50% נכות, אז למה אני לא זכאית לקצבה?

**************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו bit.ly/Shavvim-igul-letova

**************

אמיר שטיין, יליד 1996, הוא כותב ומרצה, בעל ערוץ יוטיוב חינוכי, מתמודד נפש, יוצא החברה החרדית, טרנסג'נדר א-בינארי וסטודנט לספרות ופילוסופיה יהודית.

כתבות אחרונות