נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותחיסול הפנסיה של הילדים המיוחדים: תלונה הוגשה לממונה על הביטוח

חיסול הפנסיה של הילדים המיוחדים: תלונה הוגשה לממונה על הביטוח

בעקבות חשיפת "שווים" | שורה של ארגונים לזכויות אנשים עם מוגבלות פנו במכתב מיוחד לרגולטור: "מדובר בפגיעה קשה בזכויותיהם של רבבות"

מחדל הפנסיות (אילוסטרציה). צילום: Bigstock
צילום אילוסטרציה: Bigstock

אחרי החשיפה המטלטלת באתר “שווים” של מחדל קרנות הפנסיה, שהוביל לאובדן של מיליוני שקלים לילדים עם מוגבלות, לפני כמה ימים נשלחה לראשונה תלונה רשמית לממונה על שוק ההון והביטוח במשרד האוצר, עמית גל. הארגונים החתומים על מכתב התלונה – אלו”ט, אילן, אקים, אותי והמרכז לעיוור בישראל – ריכזו תלונות של הורים שהמחדל נודע להם בין השאר דרך הפרסום ב”שווים”.

כזכור, מהתחקיר כאן עלה כי הורים לילדים עם מוגבלות שניידו ב-15 השנים האחרונות את קרן הפנסיה שלהם, לא ידעו שבתהליך הניוד מתבטלת הזכות של ילדיהם לקבלת קצבת שארים לכל חייהם (קצבת שארים היא 40% מיתרת סכום החיסכון הפנסיוני שמחולקת חודשית לכל החיים ומוענקת לאחר מות ההורים). כשילד “רגיל” מתייתם מהוריו, הוא זכאי לקצבה חודשית מהפנסיה שלהם עד שהוא מגיע לגיל 21. במקרה של ילדים עם צרכים מיוחדים המוכרים ככאלו על ידי הביטוח הלאומי – הם זכאים לקצבה זו לכל חייהם.

במילים אחרות, מדובר באובדן של מיליוני שקלים שמסכן את עתידם הכלכלי של אלפי ילדים עם מוגבלות, שכושר ההשתכרות שלהם נמוך בדרך כלל.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


“מציאות בלתי נסבלת”

“אנחנו פונים אליך בשם ציבור גדול המונה מאות אלפי הורים לילדים עם מוגבלות, כדי להתריע על בעיה רוחבית חמורה המחייבת פתרון רגולטורי”, כתבו העמותות במכתב לממונה על שוק ההון. “ההורים מהם קיבלנו פניות גילו על האובדן המוחלט של הכיסוי הביטוחי בדיעבד, לעיתים במקרה, וזאת רק לאחר השלמת תהליך ניוד קרן הפנסיה. מדובר במציאות בלתי נסבלת שאין לקבלה”.

העמותות טוענות במכתב כי אובדן הכיסוי הביטוחי לא משוקף בפני ההורים לפני תהליך העברת הכספים לקרן פנסיה אחרת, או מוצג רק בדיעבד – בהשלמת הניוד. “נראה ששחקני המפתח הפועלים בשוק, סוכני הביטוח וקרנות הפנסיה, לרוב כלל אינם טורחים לעדכן את ההורים באובדן הכיסוי ומשמעויותיו. כתוצאה מכך, הורים רבים מגלים באיחור, ולגמרי במקרה, שאיבדו לתמיד כיסוי ביטוחי קריטי לעתיד ילדיהם”, כתבו עוד הארגונים.

יתר על כן, בהיעדר רגולציה או חקיקה מתאימה שמסדירה את שמירת זכויות הילדים לקצבת שארים במקרה של ניוד קרן הפנסיה, הורים רבים נאלצים להיות “כבולים” לחברת הביטוח המנהלת את כספי החיסכון שלהם. “זאת פגיעה קשה בזכותם של רבבות הורים לילדים עם מוגבלות לנייד את כספי הפנסיה שלהם ולאפשר מיקוח על תנאים טובים יותר, כגון הפחתת דמי ניהול והצגת ביצועים עדיפים. למעשה, מדובר בחתירה תחת העקרונות שבבסיס תקנות הניוד”, הוסבר במכתב.

האובדן המוחלט של כיסוי הביטוח של ילדים עם מוגבלות הזקוקים לתמיכה מנוגד לחלוטין לנורמות המקובלות במקרי נכות או מוות של המבוטח – בהם נהוג לשמור על רצף ביטוח גם לאחר תהליך של ניוד. לדעתם של ארגוני הזכויות לאנשים עם מוגבלות, ומהיכרותם עם מוצרי הביטוח הפנסיוני, הם מעריכים כי מדובר בלאקונה או בפרשנות מעוותת של הנחיות הרשות, ולא תוצר של מדיניות מכוונת של האוצר.

בסיכום הדברים, ביקשו ארגוני הזכויות לקיים פגישה דחופה עם הממונה על שוק ההון והביטוח במשרד האוצר, כדי לדון במענה הרגולטורי הנדרש.

“הזכויות של הבן שלי נפגעו בצורה קשה”

מערכת “שווים” יצרה קשר עם מספר הורים מתוסכלים שחוו את העוול הזה, ביניהם טל ניסים, אמא לאליעד בן ה-13, שבגיל שנתיים הוכר בביטוח הלאומי כנכה עם עיוורון ואוטיזם. “אני עובדת עירייה כבר 14 שנה, ובשלב כלשהו הציעו לכל העובדים אצלנו לעבור ל’מנורה מבטחים’ בגלל תנאים טובים יותר ודמי ניהול נמוכים יותר”, סיפרה ניסים. “כולם יודעים שהבן שלי מתמודד עם אוטיזם ועיוורון. שלוש שנים אחרי שעברתי ל’מנורה מבטחים’ גיליתי שלאחר שאלך לעולמי הבן שלי יקבל סכום מסוים של כסף רק עד גיל 21, בשעה שלפני הניוד הוא היה אמור לקבל סכום כל חודש למשך כל חייו”.

טל ניסים ובנה אליעד. צילום: אירית מרפוס

כששאלנו את ניסים האם הסוכן שהעביר אותה ל”מנורה מבטחים” הזהיר אותה שהזכויות שלה ייפגעו כתוצאה מהמעבר, ענתה: “לא יידעו אותי בנושא בכלל. יכול להיות שאפילו הסוכן עצמו לא ידע על הדבר הזה”.

אמא נוספת לילד עם מוגבלות איתה שוחחנו היא אירית שמש, שבנה בן ה-14 חי עם שיתוק מוחין. “כשהוא היה בן שנתיים העברתי את קרן הפנסיה מ’הראל’ ל’מנורה מבטחים'”, מספרת שמש, מורה במקצועה. “בארגון המורים המליצו בזמנו לכולם לעבור ל’מנורה מבטחים’, כי דמי הניהול שם היו טובים יותר, וזה נראה אז משתלם מבחינה כלכלית. לא הייתי מודעת כמובן להרעה בתנאים. רק לאחרונה גיליתי שהצעד הזה היה טעות גדולה, ושהזכויות של הבן שלי נפגעו בצורה קשה”.

מנפגעות מחדל הפנסיה. אירית שמש. צילום: אורלי לוין

אור קשת, מנהל אגף קידום זכויות באלו”ט, קרא לממונה על שוק ההון והביטוח להתערב בנושא בהקדם ולגבש מענה רגולטורי הולם. “לא יעלה על הדעת שקרנות הפנסיה מבטלות בהינף יד, ובמקרים רבים מבלי להתריע מראש, כיסוי ביטוחי בסיסי שנועד להגן על ילדים עם מוגבלות שאחד מהוריהם נפטר”, אמר קשת.

עוד בנושא:

מחדל: כך הפסידו ילדים עם מוגבלות תמיכה כלכלית לכל חייהם

ניידתי קרן פנסיה וזכויות בתי נפגעו קשות. יש מה לעשות?

חיפאית, עברה בתי ספר כל שנתיים בכל העולם מכיתה א׳ ועד שהתגייסה. אדריכלית, אבל כותבת מאז ומעולם. מעדיפה ללמוד אנשים מלתכנן בניינים.

כתבות אחרונות