נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
הסתדרות 480-100

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאנשים עם מוגבלויותהאמא שבזכותה נחסכו לילדים שלכם מיליונים

האמא שבזכותה נחסכו לילדים שלכם מיליונים

טל ניסים, שהודות לערנותה נחשף ב"שווים" מחדל הפנסיות, משחזרת בראיון לאתר: "ידעתי שאני חייבת לצאת למאבק על הנושא בשביל כל הילדים שלנו"

טל ניסים. צילום: אילנה תורג’מן

האמא שמאחורי חשיפת מחדל הפנסיות באתר “שווים”: בחודשים האחרונים הבאנו לכם מספר כתבות חשובות בנוגע למחדל שהתגלה בתחום ניוד חסכונות הפנסיה של הורים לילדים עם מוגבלות. בקיצור: קצבאות השארים לילדים עם מוגבלות (המגיעות להם לכל החיים אחרי מות אחד ההורים) בוטלו אם ניידתם את קרן הפנסיה שלכם מחברת ביטוח אחת לאחרת ב-15 השנים האחרונות.

הגילוי המרעיש הזה, שנחשף כאן בהרחבה לפני כארבעה חודשים, עשה את דרכו עד לבכירי האוצר הממונים על הרגולציה בתחום הביטוח והפנסיות – ואפילו נידון בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת בהובלת כמה חברי כנסת, ובהם ח”כ מאיר כהן (יש עתיד), שר הרווחה והביטחון החברתי לשעבר. הגילוי הזה מקורו בסיפור אישי של אמא אחת, טל ניסים, ששמה לב למחדל ומיהרה לדווח.

חבר הכנסת מאיר כהן. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
חבר הכנסת מאיר כהן. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

“הרגשתי שאני נענשת”

ניסים היא אמא לאליעד בן ה-13, שבגיל שנתיים וחצי הוכר בביטוח הלאומי כנכה עם עיוורון ואוטיזם. “אני עובדת עירייה כבר 14 שנה, ובשלב כלשהו הציעו לכל העובדים לעבור לקרן של ‘מנורה מבטחים’, בשל תנאים טובים יותר ודמי ניהול נמוכים יותר”, סיפרה ניסים ל”שווים” בחודש מאי האחרון. “כולם בעבודה יודעים שהבן שלי מתמודד עם אוטיזם ועיוורון. רק שלוש שנים אחרי שעברתי ל’מנורה מבטחים’ גיליתי שלאחר שאלך לעולמי הבן שלי יקבל סכום מסוים של כסף רק עד גיל 21, בשעה שלפני הניוד הוא היה אמור לקבל קצבה חודשית למשך כל ימי חייו”.

משגילתה את המחדל החמור, ניסים הייתה נחושה בדעתה להפיץ לכמה שיותר אנשים את המידע החשוב במטרה לחולל שינוי בנושא, ובכך גם להשיב לבנה את כל הזכויות הביטוחיות שמגיעות לו.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


איך נחשפת למחדל בניוד קרנות הפנסיה?
ניסים: “גיליתי הכל דרך מידע שהתפרסם באתר של אחת מחברות הביטוח. החברה כתבה בעצמה על קצבת שארים לילדים מיוחדים שהתנאים הביטוחיים שלה מבוטלים לאחר ניוד. אני יודעת שבין השורות נכתבים הדברים החשובים באמת, וכך הם נעלמים מעיני הציבור. פתאום קלטתי שהילד שלי הפסיד את קצבת השארים לכל ימי חייו, ובמקום הוא יקבל קצבת שארים של יתום רגיל – וכל זה רק בגלל שניידתי את קרן הפנסיה שלי לחברה אחרת בלי לדעת את המשמעויות של זה. גם אף אחד לא הזהיר אותי מראש.

“הדבר הראשון שקפץ לי לראש כאמא לילד מיוחד זה שאני נענשת והילד שלי נענש”, היא ממשיכה. “מה שהכי הקפיץ אותי זה שפגעתי בילד שלי בצורה מאוד רצינית. היה כתוב שם שזה לא בר תיקון”.

טל ניסים ובנה אליעד. צילום: אירית מרפוס

מה עשית אחרי התגלית הזו?
“הדבר הראשון שעשיתי היה להפיץ את המידע הזה בקבוצות של הורים לילדים נכים. אף אחד לא הגיב. לא הייתה התייחסות בכלל. למרות שבכל יום שלחתי לעוד ועוד אנשים, דיברתי על זה ללא הפסקה, זה ממש הדיר שינה מעיניי. החלטתי שאני חייבת שכלי תקשורת יפרסם את הסיפור הזה ולא רק ההורים שגם ככה מתמודדים עם הקשיים של היומיום. הבנתי שאני צריכה במה גדולה לדבר הזה, ושמישהו יעשה מזה בלגאן אחד גדול. ככה קיוויתי שייפתח מאבק על הנושא”.

בעקבות חשיפת “שווים”: נמצא הפתרון למחדל

זמן קצר אחר כך ניסים פנתה ל”שווים”. “ידעתי שהגעתי למקום הנכון, בו יתנו לסיפור הזה את הבמה הטובה ביותר”, היא אומרת. “הכתבה הראשונה עשתה רעש בכל הארץ, וזה הקפיץ את כל העמותות בתחום המוגבלויות. זו הייתה הפעם הראשונה שכולן התאגדו למען מטרה אחת. בדרך כלל המאבקים של העמותות שונים כי הצרכים של הילדים שונים. הפעם לכולם הייתה מטרה משותפת”.

בהמשך שלחו העמותות מכתב חריף מטעם ההורים לממלא מקום הממונה על שוק ההון, הפנסיה והביטוח במשרד האוצר, עמית גל. משם הדיון במחדל מצא את דרכו לוועדה מיוחדת בכנסת. כאמור, אמש דיווחנו כי נמצא פתרון הולם למחדל: רשות שוק ההון והביטוח הודיעה כי זכותם של ילדים עם מוגבלות לקבל קצבת שארים לכל חייהם תישמר גם במקרים בהם הוריהם ניידו את קרן הפנסיה שלהם לקרן חדשה.

“אני שמחה שעשינו את זה, ואני רוצה להגיד תודה לכל מי שהצטרף למאבק שלנו למען הילדים המדהימים שלנו”, מסכמת ניסים בהתרגשות.

עוד בנושא:

בעקבות חשיפת  “שווים”: ניצלה הפנסיה לכל החיים של ילדים עם מוגבלות

תחקיר: כך הפסידו ילדים עם מוגבלות תמיכה כלכלית לכל חייהם

חיפאית, עברה בתי ספר כל שנתיים בכל העולם מכיתה א׳ ועד שהתגייסה. אדריכלית, אבל כותבת מאז ומעולם. מעדיפה ללמוד אנשים מלתכנן בניינים.

כתבות אחרונות