נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותמבקר המדינה: כשלים במערך בריאות הנפש ובחינוך המיוחד

מבקר המדינה: כשלים במערך בריאות הנפש ובחינוך המיוחד

קושי במערך ההסעות לתלמידים עם מוגבלות, חזרה חלקית ולא מספקת ללימודים ופערים במתן מענה דרך מרכזי החוסן. עיקרי הדוח החריף בצל המלחמה

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן. צילום: דוברות מבקר המדינה
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן. צילום: דוברות מבקר המדינה

“החודש הראשון של תקופת החירום לא אמור להתאפיין בתהליך הדרגתי ואיטי של התארגנות ממשלתית, אלא בהפעלה מהירה של תוכניות ומערכים מוכנים”, טוען מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בדוח שפורסם היום (שלישי) והוגש לראש הממשלה בנימין נתניהו. בביקורתו מתייחס אנגלמן להיערכות משרד החינוך ומערך החינוך המיוחד, וכן למערכי בריאות הנפש הציבוריים.

הביקורת מגיעה על רקע מלחמת “חרבות ברזל”, הנכנסת ליומה ה-39. “בעת הזו, החזרת מערכת החינוך לשגרת פעילות היא מורכבת בכל רחבי הארץ”, כתב אנגלמן בדוח. לדבריו, קיימים פערים וכשלים משמעותיים בהפעלת מוסדות החינוך המיוחד ומערך ההסעות בצל האיומים הביטחוניים.

כזכור, תלונות רבות מגולשי “שווים” על החזרה המשובשת ללימודים בזמן המלחמה הובאו כאן בהרחבה, זאת חרף טענות משרד החינוך כי 84% ממוסדות החינוך המיוחד חזרו ל”שגרת מלחמה”. בדוח המבקר נבדק ונמצא כי המענה לתלמידי החינוך המיוחד הוא חלקי בלבד, בייחוד ביישובי קו העימות ומפוני הנגב המערבי ואזור העוטף.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


הורים לילדים בחינוך המיוחד טענו כי ימי הלימודים הם קצרים במיוחד, חלקיים ומערך ההסעות לבתי הספר לא בטיחותי בשעת צורך להתמגנות. בתוך כך, המבקר התריע על פערים משמעותיים בתחום ההסעות. למשל, בערים נתיבות ואופקים אין הסעות לילדי החינוך המיוחד, דבר המונע מהם לחזור לשגרת לימודים. ראשי הרשויות בערים אלו טענו שלא קיבלו אישור ממשרד החינוך לפתיחת מסגרת זמניות לחינוך מיוחד בשטחן, או לחלופין תקציב לפיצול הסעות לילדי החינוך המיוחד הלומדים בבאר שבע והסביבה, שיאפשרו מלווה לכל תלמיד שיוכל להגן עליו בעת אזעקה. בהתאם לכך, בפיקוד העורף נאלצו לרענן את ההנחיות להתנהגות בזמן מתקפת טילים בהסעה של תלמידי חינוך מיוחד או אנשים עם מוגבלות פיזית שאינם מסוגלים להתמגן באופן עצמאי.

ראשי הרשויות המקומיות העלו בפני המבקר כי ילדי החינוך המיוחד לומדים בשגרה במוסדות הממוקמים בשדרות ובעוטף עזה, שלא צפויים להיפתח בקרוב – ונותרים ללא מענה ראוי. “קיימת חשיבות שמשרד החינוך ימשיך במאמציו לתת שירותי חינוך לכלל האוכלוסיות שפונו והתפנו מבתיהם, במיקוד על הרחבת שעות פעילות המסגרות שנפתחו ומתן מענה לגילאי העל-יסודי ולחינוך המיוחד”, כתב אנגלמן. “חזרת הילדים למערכת החינוך חיונית ביותר לחוסנם הנפשי ותתרום גם לחזרת ההורים לעולם התעסוקה – גם אם באופן חלקי ובתנאי אי ודאות”.

שר החינוך יואב קיש. צילום: דוברות משרד החינוך
שר החינוך יואב קיש. צילום: דוברות משרד החינוך

“הכשל במענה בבריאות הנפש זועק מן הציבור”

מתקפת הטרור הרצחנית של ה-7.10 גבתה אבדות רבות בגוף – וגם בנפש. בדוח שפרסם, מתייחס מבקר המדינה גם לתפקודו של מערך בריאות הנפש הציבורי. נזכיר שעוד לפני אירועי המלחמה, גם בימי שגרה מערך בריאות הנפש הציבורי בישראל כשל ביכולת לתת מענה לציבור בשל חוסר במשאבים, פערי כוח אדם, העסקה בשכר נמוך צמצום תקציבי לאורך שנים ועוד.

“מפרוץ המלחמה עלתה רמת החרדה ונפגעי החוסן הנפשי בקרב חלק מן הציבור”, כתב אנגלמן. “הכשל הממשלתי במתן המענה בתחום בריאות הנפש זועק מן הציבור. הדבר נכון ביתר שאת לתושבי עוטף עזה והיישובים בדרום הארץ, ולמשפחות רבות נוספות שחוו מעשי זוועה, רצח ואכזריות וחוות אובדן ושכול, חטיפות של יקיריהן, פציעות בגוף ובנפש וחרדה קיומית”.

המבקר קבע בדוח כי המערך הציבורי-ממשלתי בתחום בריאות הנפש כשל בטיפול במפונים, שכן הוא התבסס ברובו המוחלט על מתנדבים. כך עלה למשל, בסיורי במעלה החמישה, בים המלח  ובאילת שאירחו מפונים מיישובי הדרום. מערך בריאות הנפש שהיה קריטי למתן מענה טיפולי ראשוני התנהל ללא תורה סדורה, לצד יוזמות התנדבותיות מקומיות, וללא שמירה על רצף טיפולי ותיעוד.

“מרכזי החוסן המנסים לתת מענה בתחום זה הם מעטים, ומשאביהם מצומצמים ביותר, וגם הם מעניקים טיפולים רבים בטלפון או באופן מקוון”, מוסיף המבקר. “נדרשת תוכנית חירום לאומית מתוקצבת למתן מענה מקיף לתחום בריאות הנפש ברמה המדינתית. יש חשיבות עליונה לגיבושה, תקצובה והשקתה כבר כעת תוך מיקוד באוכלוסיות שחוו על בשרן את המראות הקשים מאירועי המתקפה והפינוי”.

משבח את האחדות בעם, מבקר את שרי הממשלה

“ההיערכות הממשלתית לחירום אמורה הייתה להיות כוללת, מפורטת, מתורגלת ומוכנה להפעלה”, כתב אנגלמן לסיכום. “זהו הרף המצופה שבהתייחסות אליו יש לבחון את הפערים והכשלים המסתמנים בתפקוד המערכות האזרחיות בחודש הראשון למלחמה. זהו הרף המצופה ממדינה שהיערכותה לחירום היא נדבך הכרחי ויסודי בעמידתה למול אתגרים ביטחוניים מורכבים”.

“בעת חירום חריגה זו, כשהסיכונים והאתגרים עדיין מתדפקים על דלתנו, אני סבור כי אותן תובנות שהועלו מתוך ממשקים ישירים עם מאות בעלי תפקידים ואזרחים וההתבוננות הבלתי אמצעית במציאות בשטח, הלכה למעשה, הן בגדר תמונת מצב בעלת משקל משמעותי. ראוי כי סוגיות אלו יביאו לקריאה לשיפור מהיר בפעילות המערכים הממשלתיים השונים”.

“נדרש כי שרי הממשלה ימשיכו לפעול, כל אחד בתחומו, לטיוב הטיפול בעורף האזרחי בעת הזו”, מוסיף אנגלמן. “רוח ההתנדבות הנפלאה הקיימת בקרבנו הינה בעלת חשיבות מכרעת ותורמת ללכידות הלאומית, אך לצד זאת היא מחדדת הצורך בניהול מענה יעיל ומהיר מצד המערך הממשלתי”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות