נושאים קשורים

“החיים הם מתוקים. כל דבר שיש לנו, אנחנו צריכים להעריך”

אלישע מדן איבד את שתי רגליו במלחמה, אבל הוא ממש לא מתכוון לשקוע בדיכאון: "אני מתענג על כוס מים, כלום לא מובן מאליו". צפו בסרטון המרגש

ביטוח לאומי: 131,666 שורדי שואה זכאים כיום לקצבאות

רגע לפני יום השואה, פרסם ביטוח לאומי נתונים עדכניים שמעלים דאגה עמוקה לגורלם של מי שעברו את הנורא מכל. מעל 40 אלף שורדים מקבלים השלמת הכנסה, ו-70% מהם מקבלים קצבת סיעוד

6 מדליות זהב לישראלים באליפות אירופה לשחייה פראלימפית

נבחרת ישראל חזרה עם 14 מדליות סך הכל. כעת כולם נושאים את העיניים לאולימפיאדה בקיץ: "מאחלים לשחיינים לשחזר את ההצלחות גם בפריז"

הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר
הסתדרות 480-100

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"
ראשיחדשותהאם אתם עתידים לסבול מבעיות ראייה? המחשב כבר יידע להגיד

האם אתם עתידים לסבול מבעיות ראייה? המחשב כבר יידע להגיד

מתברר שבינה מלאכותית יכולה לסייע גם בחיזוי מצבים בריאותיים. צוות חוקרים מטוקיו פיתח מודל שיודע לנבא את הסיכון לפתח לקות ראייה בטווח הארוך

צילום: פיקסביי

למידת מכונה (Machine Learning) יכולה לנבא את הסיכון לסבול מלקות ראייה בטווח הארוך – כך עולה ממחקר של האוניברסיטה לרפואה של טוקיו (TMDU) שפורסם לאחרונה בכתב העת JAMA Ophthalmology.

אנשים עם קוצר ראייה קיצוני (Myopia) יכולים לראות בבירור עצמים הקרובים אליהם, אך אינם יכולים להתמקד בעצמים מרוחקים. אמנם ניתן להיעזר במשקפיים או לעבור ניתוח לתיקון הראייה, אולם קוצר ראייה נרחב יכול לגרום לעיתים למצב הנקרא קוצר ראייה פתולוגי, וסיבוכים של מצב זה עלולים להוביל לעיוורון.

“אנחנו יודעים שאלגוריתמים של למידת מכונה עובדים היטב על משימות כמו זיהוי שינויים וסיבוכים בקוצר ראייה, אבל במחקר הזה רצינו לחקור משהו אחר”, מספר יינינג וואנג, המחבר הראשי של המחקר. “רצינו לבדוק עד כמה האלגוריתמים האלה טובים בתחזיות ארוכות טווח”.

צוות החוקרים ביצע מחקר על 967 נבדקים ובחן את חדות הראייה שלהם פעם אחת ושוב בחלוף 3 ו-5 שנים. הצוות יצר מערך נתונים מ-34 משתנים הנאספים בדרך כלל במהלך בדיקות עיניים, כגון גיל, חדות הראייה הנוכחית וקוטר הקרנית. לאחר מכן בדק מספר מודלים פופולריים של לימוד מכונות, ומבין כל שיטות המחקר בחר במודל שהציג את הביצועים הטובים ביותר בניבוי לקות ראייה לאחר 5 שנים.

אולם חיזוי התוצאות הוא רק חלק מהסיפור. “חשוב גם להציג את הפלט של המודל באופן שקל למטופלים להבין אותו ונוח לרופאים לקבל החלטות קליניות”, מסביר קיוקו אונו-מטסוי, גם הוא מחבר בכיר במחקר.

אנשים המאבדים לצמיתות את הראייה סובלים כלכלית ופיזית כתוצאה מאובדן עצמאותם. הירידה בפריון הגלובלי הנגרמת על ידי לקות ראייה חמורה נאמדה ב-94.5 מיליארד דולר בשנת 2019. למרות שעדיין יש לבדוק את המודל על אוכלוסייה רחבה יותר, המחקר מראה שלמודלים של למידת מכונה יש פוטנציאל טוב לעזור להתמודד עם נושא חשוב לבריאות הציבור, שיועיל לפרט ולחברה כולה.

למידת מכונה היא תת-תחום במדעי המחשב ובבינה מלאכותית, שעוסק בפיתוח אלגוריתמים המיועדים לאפשר למחשב ללמוד מדוגמאות ופועל במגוון משימות חישוביות שבהן התכנות הקלאסי לא מתאפשר.

*******************
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו >>> https://bit.ly/Shavvim-igul-letovaקישור חיצוני.
*******************

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות