נושאים קשורים

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש



נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן
ראשיחדשותלכבוד החג: ביטוח לאומי יקדים את תשלום קצבאות אפריל

לכבוד החג: ביטוח לאומי יקדים את תשלום קצבאות אפריל

לקראת הפסח הודיע המוסד שתאריך העברת הקצבאות של חודש אפריל יהיה השנה מוקדם משמעותית מהמתוכנן. ואיזה עוד הטבות מחכות לכם באפריל? כל הפרטים

המוסד לביטוח לאומי
בשורה משמחת לחג. ביטוח לאומי

לקראת פסח: הביטוח הלאומי יקדים משמעותית את מועד תשלום קצבאות הנכות של חודש אפריל, על מנת שמקבלי הקצבאות יוכלו להיערך בצורה נוחה יותר לחג.

סדר הפסח יתקיים השנה ב-22 באפריל. בחודשים שגרתיים הקצבאות ארוכות המועד מועברות לחשבונות הבנק של הזכאים ב-28 לחודש, ואילו בחודש הקרוב הן ישולמו ב-18 באפריל – 10 ימים מוקדם מהרגיל.

הקצבאות ארוכות המועד כוללות את קצבאות הנכות, קצבאות ילד נכה, שר”מ (שירותים מיוחדים), ניידות, נפגעי עבודה, אזרח ותיק, שארים, מזונות, שיקום, סיעוד ואסירי ציון.

קצבת אבטלה והבטחת הכנסה תשולם ב-8 באפריל, וקצבת ילדים (שאינם נכים) תשולם יחד עם הקצבאות ארוכות המועד, ב-18 באפריל. מועד דיווח ותשלום דמי ביטוח לאומי נקבע ל-15 באפריל.

מה עוד קורה באפריל?

יותר קל לקבל קנאביס רפואי

ביום חמישי האחרון דיווחנו ב”שווים” כי מ-1 באפריל, מחר, תהיה הקלה משמעותית בהליך לקבלת טיפול בקנביס רפואי. בהתאם להחלטת משרד הבריאות, רפורמת הקנביס הרפואי תיכנס לתוקפה מחר, יום שני, לאחר דחייה של שלושה חודשים בשל המלחמה.

*************************

דרושים: מנהלי/ות משמרת לפיצרייה ברחובות, בסביבת עבודה נעימה. התפקיד כולל שירות לקוחות, הכנת אוכל, עבודה על קופה.

ללוח המשרות המלא של “שווים בתעסוקה” הקליקו כאן >> https://jobs.shavvim.co.il/jobs/

*************************

הרפורמה קובעת כי הטיפול בהנפקת מרשמים ורישיונות לקנביס רפואי יעבור לאחריות קופות החולים ממשרד הבריאות. קופות החולים ינהלו את הליך הנפקת המרשם או הרישיון עבור מטופליהן, לאחר שקיבלו המלצה או הפניה לטיפול בקנביס רפואי מרופא מומחה בתחומו.

תפרחות קנאביס רפואי (אילוסטרציה). צילום: Pix4Free תפרחות קנאביס רפואי (אילוסטרציה). צילום: Pix4Free

הרפורמה קובעת כי ב-10 ההתוויות הבאות יידרש מרשם רופא בלבד: לחולים אונקולוגים במהלך טיפולי כימותרפיה או הקרנות; חולים במחלת מעי דלקתית; חולי טרשת נפוצה; חולי פרקינסון; תסמונת טורט; חולי איידס; אפילפסיה; אנשים בספקטרום האוטיסטי; דמנציה; וחולים במחלה סופנית. במצבים של פוסט טראומה (PTSD), כאב ומצבים רפואיים אחרים, יידרש רישיון, כשהרישיון והמרשם יונפקו באמצעות קופת החולים.

בעלי רישיון בתוקף שאמורים לעבור למסלול מרשם מרופא יכולים לבחור לעבור למסלול מרשם החל מ-1.4 או לכשיפוג מועד הרישיון שברשותם. אגרת טיפול להנפקת מרשם תעמוד על 180 שקלים, בעוד תעריף להנפקת רישיון יעמוד על 360 שקלים. התעריפים נקבעו על ידי משרד הבריאות.

יותר זול לנסוע ב”חופשי חודשי”

בנוסף, ב-25.3, לפני כשבוע, נכנסה לתוקף רפורמת “צדק תחבורתי” של משרד התחבורה. המשמעות: נוסעים עם מוגבלות יכולים ליהנות מהנחה מוגדלת של 50% בנסיעה בתחבורה ציבורית. אנשים עם מוגבלות וזכאי ביטוח לאומי ייהנו מ-50% הנחה על מנויים חודשיים. עד היום נהנתה אוכלוסייה זו מהנחה של 33% בעת רכישת חופשי-חודשי.

אוטובוס. צילום אילוסטרציה - BigStock
אוטובוס. צילום אילוסטרציה – BigStock

לדוגמה, עד עכשיו שילם נוסע עם מוגבלות עבור מנוי חופשי-חודשי פריפריאלי (עד 40 ק”מ באזור אחד) 99 שקלים בחודש, ומעתה ישלם 49.5 שקלים בלבד. בעבור חופשי-חודשי ארצי באוטובוס בלבד שילם עד היום 225 שקלים בחודש, ומעכשיו 112.5 שקלים. מנוי חופשי-חודשי על אוטובוס ורכבת עלה עד עתה לנוסע עם מוגבלות 255 שקלים לחודש, ומעכשיו הוא יעלה 127.5 שקלים בלבד.

************************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו >> https://bit.ly/Shavvim-igul-letova

************************

עבור חופשי-חודשי אוטובוס ורכבת ארצי (עד 75 ק”מ) שילם עד היום נוסע עם מוגבלות 410 שקלים לחודש, ומעתה ישלם 205 שקלים; ועל מנוי חופשי-חודשי ארצי ללא הגבלה שולמו עד עכשיו 610 שקלים בחודש, ומעתה ישולמו 305 שקלים בלבד. המסלולים המוזלים החדשים עשויים לחסוך לנוסעים עם מוגבלות בין 594 שקלים ל-3,660 שקלים בשנה.

יותר יקר להעסיק מטפלים זרים

מחר, ה-1 באפריל, גם עולה בשעה טובה שכר המינימום במשק. לפני ההעלאה עמד שכר המינימום על 5,572 שקלים לחודש, ואילו מעתה יעמוד על 5,880 שקלים. אחרי ניכויים יעמוד שכר המינימום החדש על כ-5,500 שקלים נטו, לעומת 5,200 שקלים קודם לכן.

בגדול, מדובר בבשורה טובה לאזרחים רבים, אולם בעבור עשרות אלפי אנשים עם מוגבלויות שמעסיקים עובדים זרים המשמעות היא שהם ייאלצו לשלם להם מעתה שכר גבוה יותר – מה שצפוי להקשות עליהם מאוד כלכלית.

אמנם, בחודש ינואר האחרון, בזכות ההצמדה לשכר הממוצע במשק, אנשים עם 188% נכות, למשל, זכו לעלייה של 346 שקלים בקצבת השירותים המיוחדים שלהם. כעת, בעקבות עליית שכר המינימום, לא רק שהם לא יזכו ליהנות מסכום זה – הם יצטרכו להוסיף כסף מכיסם לטובת המשכורות של המטפלים.

עד כה, שכר ליום עבודה של מטפל עלה 223 שקלים, ומעתה יעלה 235 שקלים. זהו שכר של יום רגיל. שכר של יום שבת, שעלה עד היום 380 שקלים, יעלה בעקבות העלאת שכר המינימום ל-401 שקלים. לכך יש להוסיף את כל התנאים הסוציאליים שהנכים מחויבים לשלם למטפליהם.

“זה ייצא 500 שקלים שהנכים יצטרכו לשלם מכיסם כל חודש”, הסביר ל”שווים” אלכס פרידמן, מייסד ויו”ר ארגון “נכה לא חצי בן אדם”. “במשך שנים זה יצטבר לעשרות אלפי שקלים”. לדבריו, “עכשיו גם יהיה קשה לדרוש דרישות מהממשלה, כי יגידו שם שהם העלו את הקצבאות של הנכים בינואר ואנחנו גם במלחמה. אבל מה לעשות שזה לא תואם”.

צילום אילוסטרציה: ביגסטוק

לדבריו, למרות שכרגע זה נראה כמעט בלתי אפשרי להוסיף מימון לנכים שמעסיקים עובדים זרים, “חשוב שבממשלה יידעו כמה זה מכביד על האנשים האלה”. יש לציין כי מי שיסבול עוד יותר מהמצב הם נכים שהמטפלים שלהם לא מוכנים להסתפק בשכר מינימום ודורשים שכר בסיסי מוגדל, כשכל התנאים הסוציאליים גדלים בהתאם. אלה יחוו עכשיו נטל כלכלי כבד עוד יותר.

“יש מטפלים שלא מוכנים לעבוד בפחות מ-6,000 או 7,000 שקלים בחודש כשכר בסיס”, מציין פרידמן. “אני מבקש גם מהממשלה וגם מההסתדרות, בזמן שאתם מעלים את שכר המינימום, אל תשכחו את החלשים ביותר”.

“אל תשכחו את החלשים ביותר”. אלכס פרידמן

עוד בנושא:

עכשיו זה רשמי: זכויות לעובדי מדינה שמטפלים בבני משפחה

המחשבון: כנסו ותבדקו כמה מגיע לכם מביטוח לאומי

“ככה קיבלתי החזר של 38,000 שקל עבור בתי עם המוגבלות”

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות