נושאים קשורים

“החיים הם מתוקים. כל דבר שיש לנו, אנחנו צריכים להעריך”

אלישע מדן איבד את שתי רגליו במלחמה, אבל הוא ממש לא מתכוון לשקוע בדיכאון: "אני מתענג על כוס מים, כלום לא מובן מאליו". צפו בסרטון המרגש

ביטוח לאומי: 131,666 שורדי שואה זכאים כיום לקצבאות

רגע לפני יום השואה, פרסם ביטוח לאומי נתונים עדכניים שמעלים דאגה עמוקה לגורלם של מי שעברו את הנורא מכל. מעל 40 אלף שורדים מקבלים השלמת הכנסה, ו-70% מהם מקבלים קצבת סיעוד

6 מדליות זהב לישראלים באליפות אירופה לשחייה פראלימפית

נבחרת ישראל חזרה עם 14 מדליות סך הכל. כעת כולם נושאים את העיניים לאולימפיאדה בקיץ: "מאחלים לשחיינים לשחזר את ההצלחות גם בפריז"

הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר
הסתדרות 480-100

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותלימודים באקדמיה - גם לאנשים עם מוגבלות שכלית

לימודים באקדמיה – גם לאנשים עם מוגבלות שכלית

תוכנית שוב"ל, שהוקמה לפני 3 שנים על ידי סטודנטים בבינתחומי, מתרחבת וגם מציעה לבוגריה חיבור עם מעסיקים

חניכים של שוב”ל בטקס סיום מסלול

מאת ג’ני בלו

60 בוגרים יש לה כבר לתוכנית שוב”ל (שווה בלימודים), שנוסדה לפני שלוש שנים על ידי קבוצת סטודנטים חלוציים במרכז הבינתחומי בהרצליה, במטרה לשלב אנשים עם מוגבלות שכלית באקדמיה. בינתיים, הצטרפה לפרויקט אוניברסיטת תל אביב, ובקרוב גם האוניברסיטה העברית תתחיל להפעיל את התוכנית.

בראש קבוצת החלוצים עמדו עדי ויזל ותומר גוברין, אז סטודנטים למשפטים בבינתחומי. היוזמה נולדה בעקבות סיפורה האישי של עדי, שלה אחות תאומה, ספיר, שנולדה עם עיכוב התפתחותי. החיים ביחד לימדו אותה על הקושי של ספיר וחבריה להשתלב במסלול החיים הרגיל. “הבנו שלאנשים עם מוגבלות אין אפשרות ללמוד באקדמיה”, אומרים ויזל וגוברין לאתר “שווים”, “ואנחנו מאמינים שכל אדם יכול להיות סטודנט. זה בעצם החזון של התוכנית”.

נכון להיום התוכנית פועלת בבינתחומי ובאוניברסיטת תל אביב. בכל שנת לימודים יש שני סמסטרים, ובכל סמסטר משתתפים 15 חניכים עם מוגבלות שכלית. חומר הלימוד מועבר על ידי סטודנטים מתנדבים. בכל סמסטר מתקיימים 10 מפגשים, שבהם נלמדים חומרים מתחומי המשפטים, הפסיכולוגיה והתקשורת, וזאת בשילוב שיתופי פעולה עם תחנת הרדיו של הבינתחומי. במסגרת הלימודים גם רוכשים החניכים מיומנויות מעשיות כמו שימוש ב”וורד”, מנועי חיפוש, פאוור פוינט, כתיבת קו”ח ועוד. “רבים מהמשתתפים שלנו חסרים את היכולות האלה”, מדגיש גוברין, “וחשוב לנו לתת להם את הכלים”.

התחלת המיזם, כמו כל התחלה, הייתה מאתגרת. “היה צריך להציג את הרעיון ואת הצורך בפני המוסדות האקדמיים”, מספר גוברין. “רצינו לנצל את הפלטפורמה שבה אנשים לומדים ומעצבים את הזהות שלהם, והראינו שיש צורך בקמפוס כמקום של שוויון הזדמנויות והכלה, כדי ליצור חברה טובה יותר. האמנו מכל הלב שברגע שסטודנטים ייחשפו לאוכלוסיות שונות מהם, זה ייתן להם את היכולת להבין את הצורך, להכיר את האנשים האלה, להבין אותם טוב יותר”.

תומר גוברין ועדי ויזל. הכל התחיל מסיפור משפחתי

לדבריו, המטרה הייתה לאפשר לכולם להגיע לאקדמיה, ללמוד ולקבל השכלה. “בסופו של דבר מדובר באנשים שלא בהכרח מקבלים אתגר קוגניטיבי במסגרות השונות שבהן הם עובדים”, הוא אומר. “רצינו שיאמינו בעצמם, ורצינו לספק להם תחושת מסוגלות. הם אומנם לא מקבלים תואר במסגרת התוכנית, אבל כן מקבלים חוויה סטודנטיאלית”.

רגב בן עמי (24), משתתף בתוכנית באוניברסיטת תל אביב, אומר ל”שווים” כי היא פתחה לו אופקים חדשים. “הדבר שהיה הכי כיף ללמוד זה פסיכולוגיה חיובית ומשפטים”, הוא מספר, “זה הדבר שהכי הכי אהבתי. ואני גם שוקל ללמוד את זה עכשיו, להירשם ללימודים”.

תוך כדי העבודה נוצרה קהילה של סטודנטים שרוצים לתרום ולתת מעצמם למען החברה. מרביתם סטודנטים שכלל לא נחשפו לאוכלוסייה עם מוגבלות במסגרות קודמות, ועבורם זוהי הפעם הראשונה. “הדבר המרגש ביותר”, מספר גוברין, “הוא לראות את הקשרים שנרקמו בין הסטודנטים מהקמפוס לבין החניכים של שוב”ל בזמן התוכנית וגם אחריה”.

“הדבר הכי גדול שאני לוקחת מהתוכנית לחיים הפרטיים שלי זה סבלנות וסובלנות”, אומרת מיתר לנדאו (27), ממקימי התוכנית באוניברסיטת ת”א, שלמדה פילוסופיה, כלכלה ומדעי המדינה. “אני מאמינה שעם מאמץ מינימלי של התאמות ותמיכה נכונה, כל אדם יכול להשתלב באופן מלא בחברה שלנו”.

הכי נהנה ללמוד חשיבה חיובית ומשפטים. רגב בן עמי, חניך של שוב”ל, מקבל תעודה

התוכנית, כאמור, החלה כפיילוט בבינתחומי, אבל מההתחלה גוברין וויזל כיוונו לכך שמגוון רחב של אנשים מכל חלקי הארץ יוכלו להשתתף בפרויקט. “ידענו שהצורך אמיתי”, הוא אומר, “וידענו שצריך לבנות את התוכנית ברגישות, בעזרת המון שיחות עומק וחשיבה. את התכנים בפרויקט בונים הסטודנטים, כי האמנו שהידע שאנחנו מקבלים צריך לעבור הלאה”.

מי שמייעץ כיצד להנגיש את התכנים לחניכים היא עמותת “אלווין”, עמותה ותיקה בתחום אנשים עם מוגבלויות. “אנחנו מצמידים לכל סטודנט שלנו מנטור שמלווה אותו ברמה המקצועית והאישית”, מספר גוברין, “זה יכול להיות מתחומי משפטים, תקשורת או פסיכולוגיה. הם עוברים עם המשתתפים על שיעורי הבית ועוזרים להם להבין את החומר הנלמד, מתוך מחשבה של גישור על פערים ושל חיבור בינאישי ומקצועי”.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

את הכתבה מבקשים ויזל וגוברין לנצל כדי להודות לשותפים שלהם – עמותת “אלווין”, המרכז הבינתחומי הרצליה, דיקנט הסטודנטים, ד”ר עדי קול ואוניברסיטת ת”א, “שהם שותפים מלאים שלנו לחזון ולדרך”. בימים אלה עובדים בשוב”ל על תוכנית המשך לבוגרי התוכנית, ובקרוב ייפתח סמסטר נוסף באוניברסיטה העברית. “אנחנו מקווים שבעתיד נגיע לכל קמפוס ומוסד אקדמי שרק ירצה לקחת חלק”, הם אומרים.

מלבד השכלה, מציעה תוכנית שוב״ל גם לקשר בין בוגריה לבין חברות במשק שמעוניינות לקחת חלק בשינוי חברתי. בימים אלה קם מיזם “Shoval Partners”, שהוא למעשה מאגר של חברות שרוצות ליצור שיתוף פעולה ולתת הזדמנות לבוגרי שוב”ל להשתלב בעבודה אצלן.

אתר תוכנית שוב”ל

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות