נושאים קשורים

נפגעתם במלחמה? הכשרות בהייטק מחכות לכם בעלות סמלית בלבד

מפעל הפיס, איכילוב, סיסקו וחברות מובילות נוספות משיקים קורסים טכנולוגיים לנפגעי "חרבות ברזל" במסגרת פרויקט "שווים בתעסוקה". כל הפרטים בכתבה

“החיים הם מתוקים. כל דבר שיש לנו, אנחנו צריכים להעריך”

אלישע מדן איבד את שתי רגליו במלחמה, אבל הוא ממש לא מתכוון לשקוע בדיכאון: "אני מתענג על כוס מים, כלום לא מובן מאליו". צפו בסרטון המרגש

ביטוח לאומי: 131,666 שורדי שואה זכאים כיום לקצבאות

רגע לפני יום השואה, פרסם ביטוח לאומי נתונים עדכניים שמעלים דאגה עמוקה לגורלם של מי שעברו את הנורא מכל. מעל 40 אלף שורדים מקבלים השלמת הכנסה, ו-70% מהם מקבלים קצבת סיעוד

6 מדליות זהב לישראלים באליפות אירופה לשחייה פראלימפית

נבחרת ישראל חזרה עם 14 מדליות סך הכל. כעת כולם נושאים את העיניים לאולימפיאדה בקיץ: "מאחלים לשחיינים לשחזר את ההצלחות גם בפריז"
הסתדרות 480-100

הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר
ראשיאנשים עם מוגבלויות"משרד החינוך אשם שאין הסעות לחינוך המיוחד"

“משרד החינוך אשם שאין הסעות לחינוך המיוחד”

יו"ר מרכז השלטון המקומי שיגר מכתב למנכ"ל המשרד: "הפרתם התחייבות, יש להחזיר ההסעות לאלתר". משרד החינוך: הנושא בדיונים

מאז חזר החינוך המיוחד ללימודים במתכונת חלקית, טוענים הורים כי המערכת לא מספקת הסעות לילדים למוסדות הלימוד ובחזרה הביתה, וזאת למרות שהילדים זכאים לכך.

“מה ההיגיון לפתוח את כל המשק כשאין הסעות?” שאלה בדף הפייסבוק של “קואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים” אמא לשלושה ילדים מהחינוך המיוחד באשדוד. לדבריה, כל ילד אצלה לומד בבית ספר אחר, אז “איך אני אמורה להסיע את כולם ולהחזיר את כולם בתוך שלוש שעות? זו פשוט הפקרות. מזניחים את ההורים ולא נותנים פתרונות ראויים”.

אם נוספת מחיפה כתבה בדף: ”מזלזלים בנו ההורים. למי שאין רכב, מה הוא עושה? פשוט נשאר עם הילד בבית. זה לא פתרון. כל החזרת החינוך המיוחד מסתמנת כבלוף אחד גדול, כי מרבית מהתלמידים לא חזרו ללימודים רק בגלל הנושא הלא פתור הזה, וכל אחד זורק את זה על האחר”.

בשבוע שעבר פירסמנו כאן ב”שווים” כי חברות ההסעה בישראל מאיימות שאם לא יימצא להן סידור שיפצה על ההפסדים הרבים בתקופת הקורונה, לא יהיו הסעות לתלמידי החינוך המיוחד. בתגובה לדברים טען משרד החינוך כי הוא נערך יחד עם מרכז השלטון המקומי להפעלת ההסעות ולמתן מענה למשפחות, אך מאז לא קרה דבר. לטענת השלטון המקומי, משרד החינוך למעשה חזר בו מההסכמות שהיו להם בנושא.

”ההורים צודקים בהכל”, אומרת ל”שווים” מיכל מנקס, סמנכ”לית חינוך וחברה במרכז השלטון המקומי. “לפני חופשת הפסח, ברגע שהחלו לדבר על חזרה לשגרה, הוצאנו מכתב לרשויות המקומיות, בנינו נוהל עם משרד החינוך שאומר כי במקרה שהורה לא יכול להסיע את הילד, או במקרה שיש הסעה שצריך לפצל בשל הנחיות משרד הבריאות, הפנייה תעבור למחוז הרלוונטי במשרד החינוך, ובתוך 48 שעות יתקבל אישור.

“משרד החינוך אמר שנקבל את האישור להפעלה”, ממשיכה מנקס. “לצערנו, הרשויות הגישו את הרשימות לפי הנוהל שנקבע, אך משרד החינוך עצר זאת. מדוע? לא ברור. אין אישור לשום הסעה חריגה. שתבינו, לא מדובר בילדים חדשים, אלא בילדים שהיו זכאים להסעה לפני משבר הקורונה. רק שלפני הם נסעו יחד עם ארבעה ילדים נוספים, ועכשיו, בשל הנחיות משרד הבריאות, צריך לפצל את ההסעה לשני רכבים. מכיוון שידענו את זה מראש, ביקשנו לבנות נוהל כזה, אלא שמהר מאוד הבנו שאין בעצם אישור להסעות”.

מכתב כועס. יו”ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס. צילום מתוך ויקיפדיה


בעקבות המצב שלח בתחילת השבוע יו”ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס, שהיה בין הראשונים לדרוש את החזרת החינוך המיוחד, מכתב למנכ”ל משרד החינוך שמואל אבוהב, בדרישה להסדרת אישורי ההסעות לאלתר. ”מדיווחי רשויות רבות עולה כי נמסר להן על ידי ממוני המחוז במשרד החינוך שאין אישור להסעת התלמידים”, כתב ביבס. “משמעות הדבר היא כי מרבית תלמידי החינוך המיוחד לא יפקדו את מסגרות החינוך, ותימשך הפגיעה בהם ובהורים.

“לא יעלה על הדעת כי דווקא התלמידים שזקוקים לחזרה לשגרה ולטיפולים ימשיכו לשהות בבתיהם”, ממשיך ביבס, “ואילו משרד החינוך יפר את התחייבויותיו כלפי אותם הורים והרשויות המארגנות את ההסעות. האבסורד הגדול עוד יותר הוא שמדובר במערכת שעות מצומצמת המתפרסת על פני ימים בודדים בלבד. אבקש את התערבותך המיידית להסדרת אישורי ההסעה לתלמידים שנמצאו זכאים לכך, על פי הנחיות משרד הבריאות”.

”ברגע שילדים לא יכולים להגיע למוסדות החינוך המיוחד, זה כאילו לא פתחנו אותם”, אומרת מנקס. ”משרד החינוך, בניגוד להבטחתו, עצר את האישורים. ככל שבית הספר רחוק יותר, כך הגיוני שהילד יקבל הסעה ולא יהיה תלוי בהוריו. מה שיקרה זה שרק ילדי עשירים יגיעו לבית ספר, כי להוריהם פשוט יש רכב להסיע אותם, בניגוד למשפחות מעוטות יכולת.

”אני לא מבינה את עניין ההסעות”, מוסיפה מנקס, “הרי ככל שישחררו את מערכת החינוך מהסגר, הכל יוכל לחזור לשגרה. כרגע יושבים נהגים בבית, וכולם מפסידים. אם הייתי בעלת עסק פרטי, הייתי בוחרת בחזרה המתונה לפי הנחיות משרד הבריאות. ברגע שאותה חברת הסעות תצטרך להוציא שני רכבים במקום אחד, היא תקבל כפול כסף, אז אני לא מבינה מה הטענה שלהם. לא מצליחה להבין אם הם רוצים או לא רוצים לעבוד”.

ישנם מקומות, רמת השרון למשל, שבהם העירייה החליטה לדאוג למשפחות החינוך המיוחד ולממן את ההסעות על חשבונה. מנקס חושבת שזה לא צעד נכון: ”אני חושבת שזו טעות להיכנס בנעלי המדינה. זה מוביל להעמקת הפערים בחברה. מרכז השלטון המקומי הולך על המפה הרחבה, על אחת כמה וכמה כשמדובר בתלמידים. ילד של החינוך המיוחד לא בחר להיוולד במטולה, כמו שהוא לא בחר בבאר שבע. על פניו שניהם זכאים לסל תלמיד ולאותו חינוך כי יש חוק חינוך חובה, ואין סיבה שהרשויות ייכנסו בנעלי המדינה”.

לגבי ציוד מיגון לתלמידים ולצוותים החינוכיים, אומרת מנקס: “בהקשר של החינוך המיוחד, הרכישה של ציוד המיגון האישי על ידי הרשויות תוחזר להן בשיפוי של משרד החינוך. אין הוצאה שהרשויות לא יכולות לעמוד בה. זה שצריך לנקות את השירותים בתכיפות זה לא עולה יותר כסף. דברים חריגים מטופלים על ידנו”.

ממשרד החינוך נמסר: “הנושא נמצא עדיין בדיונים, נעדכן כשתתקבל החלטה”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות