נושאים קשורים

“החיים הם מתוקים. כל דבר שיש לנו, אנחנו צריכים להעריך”

אלישע מדן איבד את שתי רגליו במלחמה, אבל הוא ממש לא מתכוון לשקוע בדיכאון: "אני מתענג על כוס מים, כלום לא מובן מאליו". צפו בסרטון המרגש

ביטוח לאומי: 131,666 שורדי שואה זכאים כיום לקצבאות

רגע לפני יום השואה, פרסם ביטוח לאומי נתונים עדכניים שמעלים דאגה עמוקה לגורלם של מי שעברו את הנורא מכל. מעל 40 אלף שורדים מקבלים השלמת הכנסה, ו-70% מהם מקבלים קצבת סיעוד

6 מדליות זהב לישראלים באליפות אירופה לשחייה פראלימפית

נבחרת ישראל חזרה עם 14 מדליות סך הכל. כעת כולם נושאים את העיניים לאולימפיאדה בקיץ: "מאחלים לשחיינים לשחזר את ההצלחות גם בפריז"

הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר
הסתדרות 480-100

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"
ראשיחדשותמסתמן: הלימודים בחינוך המיוחד – במתכונת מלאה

מסתמן: הלימודים בחינוך המיוחד – במתכונת מלאה

כך נודע ל"שווים". המשמעות: שישה ימי לימוד בשבוע במוסדות החינוך המיוחד ובכיתות הקטנות בבתי הספר הרגילים

בתחילת השבוע יציג משרד החינוך את מתווה הלימודים בחינוך המיוחד לשנת הלימודים הקרובה, שתיפתח ב-1 בספטמבר בצל משבר הקורונה. בינתיים, נודע לאתר “שווים” כי במסגרת המתווה המסתמן, הלימודים במוסדות החינוך המיוחד (גנים ובתי ספר), וכן בכיתות החינוך המיוחד שנמצאות בתוך בתי הספר הרגילים – יתקיימו במתכונת מלאה, כמו בתקופות שגרה.

המשמעות היא שהילדים שלומדים במוסדות החינוך המיוחד צפויים להגיע לגנים, לבתי הספר היסודיים, לחטיבות הביניים ולתיכונים שישה ימים בשבוע. משך יום הלימודים מתוכנן להיות כבשגרה. כמובן שהדברים כפופים לכך שלא תהיה החמרה במצב הקורונה, ושהממשלה לא תחליט על שינוי מדיניות בנושא, למשל תכריז על סגר.

כידוע, החינוך המיוחד מבוסס על לימודים בכיתות קטנות – בין חמישה ל-14 ילדים – ובאגף לחינוך מיוחד במשרד החינוך ישנה תמימות דעים שיש לקיים את שנת הלימודים תשפ”א עד כמה שניתן כרגיל. בקבוצות קטנות כאלה, סבורים שם, ניתן לשמור על בריאות התלמידים והצוותים החינוכיים ברמה הנדרשת על ידי משרד הבריאות.

לפי מצגת שהציג השבוע משרד החינוך במסיבת עיתונאים, במוסדות החינוך המיוחד צפויים ללמוד השנה כ-54 אלף תלמידים. במצגת הודגש כי “אוכלוסיות ייחודיות יקבלו מענה ייחודי להמשך קיום המסגרת, ללא תלות בשיטת ההפעלה הראשית”. עוד נכתב כי “מסגרות החינוך יופעלו באופן קבוע למשך כל השנה, למעט מצב שמחייב סגר”.

התוכנית לכלל מערכת החינוך מתחלקת לפי שכבות גיל. כיתות הגן ותלמידי כיתות א’-ב’ לא יפוצלו, והלימודים יתקיימו במוסדות החינוך כרגיל; כיתות ג’-ד’ ילמדו במוסדות החינוך במתכונת מלאה, כשהם מחולקים לחצאי כיתות; כיתות ה’-י”ב ילמדו במתווה משולב הכולל למידה מרחוק ולפחות 2 ימי למידה במוסדות החינוך (עד 18 תלמידים בכיתה).

*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

המתווה המשולב בכיתות ה’-י”ב, כלומר למידה מרחוק בשילוב יומיים בשבוע בבית הספר, מייצר בעיה קשה עבור תלמידים עם מוגבלות בשכבות אלה המשולבים בבתי הספר הרגילים. ילדים אלה, שזכאים להגיע לבית הספר עם סייעת, צפויים להישאר בלעדיה בימים שבהם מתבצעת הלמידה מרחוק. זאת, מכיוון שמרכז השלטון המקומי, האחראי על הרשויות האזוריות/המקומיות, אינו מוכן לאשר למשלבות להגיע לבתי התלמידים, “מחשש לבריאותן ולבטיחותן”.

למרות עמדת השלטון המקומי, לראש כל רשות מקומית/אזורית יש את המנדט להחליט בעצמו האם לאפשר לסייעות להגיע לבתי התלמידים. יש לציין כי עמדת משרד החינוך היא לאפשר מתן סיוע לתלמידים בביתם, אך הואיל והרשויות הן המעסיקות הישירות של המשלבות, כלומר אלה שמשלמות את שכרן, ההחלטה נמצאת בידיהן.

שר החינוך יואב גלנט

מבחינת ההורים לילדים משולבים, מדובר במכה קשה. לדברי הורים ששוחחנו איתם, ילדים רבים מתקשים ללמוד מרחוק יחד עם הכיתה ללא עזרה של הסייעת, ובנוסף חלק מההורים לא יכולים להשאיר אותם לבד בבית בימים בהם הם לומדים מרחוק. “הילד שלי בכיתה ו'”, אומרת ל”שווים” אמא מאזור הצפון. “אם המשלבת שלו לא תקבל אישור להגיע לעבוד אצלנו בבית, אני לא יכולה לצאת לעבודה. הוא לא במצב של להשאיר אותו לבד לגמרי.

“גם בגל הראשון של הקורונה, בשנת הלימודים הקודמת, הוא נאלץ ללמוד לבד בזום, כי המשלבת לא קיבלה אישור להגיע אלינו”, היא ממשיכה, “והתוצאה הייתה ממש לא טובה. הוא התקשה מאוד ללמוד, הייתה לו בעיה להתחבר חברתית לילדים האחרים. מדובר במצב רע מאוד מבחינתו. לא יכול להיות שילד זכאי לסייעת למשך כל השבוע, ובפועל היא תעבוד איתו רק יומיים בשבוע.  זה עושה נזק לילדים, ולא פחות מזה עושה נזק למשפחות. חייבים לתקן את העוול הזה, ועדיף עכשיו, לפני שהשנה מתחילה”.

בקבוצות הווטסאפ כבר מתארגנים הורים למחות נגד ההחלטה, כולל משלוח מיילים והודעות ליו”ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס ולשר החינוך יואב גלנט. בנוסף, פועלים הורים לגייס חברי כנסת שיסייעו להם במאבק.

לפי מצגת משרד החינוך מהשבוע, בשנת הלימודים הקרובה צפויים ללמוד יותר מ-48 אלף תלמידים משולבים.

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות