נושאים קשורים

גם אפוטרופוסים יורשו לבדוק ב”הר כסף” ו”הר הביטוח”

חידוש לפלטפורמה לבדיקת חסכונות וביטוחים של משרד האוצר: גם אפוטרופוסים יוכלו לגשת למידע כדי לשפר את המצב הפיננסי של האדם לו הם מסייעים

ביטוח לאומי: נפגעי איבה זכאים למימון טיפולים אלטרנטיביים

בין הטיפולים: דיקור סיני, עיסוי, רפלקסולוגיה, טיפול באמצעות בעלי חיים, טאי צ'י, ביו פידבק ואפילו גלישת גלים. איך מקבלים את ההחזרים? כל הפרטים בכתבה

לאהבה אין מגבלה: צפו בהצעת הנישואים המרגשת

במהלך ההכנות למירוץ "איתן", דור שירן, ספורטאי אוטיסט, הציע נישואים לבת זוגו טל הוף, גם היא עם מוגבלות. כמובן שהיא הסכימה: "אני מחכה כבר לחתונה"

“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"



דוח מטריד: שיעור מיטות האשפוז בישראל בירידה

על רקע המלחמה, מפרסם משרד הבריאות נתונים מדאיגים על הצפיפות במוסדות הבריאות השונים. המצב הקשה ביותר – באשפוז הפסיכיאטרי. בוסו: "נקדם את השינויים הנדרשים"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותככה וככה: איך הצביע ליברמן בחוקים הקשורים לנכים

ככה וככה: איך הצביע ליברמן בחוקים הקשורים לנכים

אחרי סער, לפיד ובנט: מה היו עמדותיו של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בנוגע לאנשים עם מוגבלויות. פרק 4 בסדרה

לקראת הבחירות לכנסת ה-24, נראה שראשי המפלגות מתחילים להפנים שקהילת הנכים והאנשים עם מוגבלות בישראל היא כוח אלקטורלי משמעותי. חלק מהמפלגות אפילו הקימו מטות מיוחדים שנועדו לשכנע מצביעים עם מוגבלות לתמוך בהן. אז למי מהרשימות אפשר להאמין, ומי סתם מנסה לקושש קולות תוך מתן הבטחות סרק?

בניסיון לתת לכך תשובה, יצאנו באתר “שווים” לבדוק כיצד הצביעו ראשי הרשימות בכל ההצבעות בכנסת הנוגעות לאנשים עם מוגבלות במהלך עשר השנים האחרונות. אחרי שבפרק השלישי עסקנו בנפתלי בנט, יו”ר מפלגת ימינה ומועמדה לראשות הממשלה, היום נתמקד באביגדור ליברמן, יו”ר ישראל ביתנו.

בישראל ביתנו מאמינים שקצבאות הנכות חייבות להשתוות לשכר המינימום במשק. זו המורשת שהשאיר אחריו אלכס פרידמן, יו”ר ארגון “נכה לא חצי בן אדם”, שהיה ממוקם במקום ה-12 ברשימת המפלגה. לקראת הבחירות הנוכחיות פרידמן עזב, לאחר שהבין שאין לו סיכוי אמיתי להיכנס לכנסת. יש לציין כי בזמן שהיה במפלגה, כל הכנסים שלה היו נגישים ומונגשים.

אז איך הצביע אביגדור ליברמן בעשור האחרון בחוקים הנוגעים לנכים ואנשים עם מוגבלות? כאן חשוב לציין כי ליברמן מיעט לאורך השנים להגיע לכנסת ולהצביע באופן אישי, ולכן נאלצנו בחלק מהמקרים להסתמך על ההצבעות של חברי הכנסת ממפלגתו. מצד שני, מי שמכיר את ישראל ביתנו יודע שכאשר ליברמן מחליט, חברי הכנסת שלו מצביעים בהתאם.

על מה הצביע נגד

18.12.13: הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון – קצבת נכות לעקרת בית). הצעת החוק ביקשה להשוות בין הזכויות של נשים לגברים. נכון להיום אישה נכה מקבלת מעמד של עקרת בית בלי בדיקת יכולת השתכרותה, ומה שקובע הוא רק יכולתה לתפקד במשק הבית. הצעת החוק מציעה לבטל את ההבחנה הקיימת בין אישה וגבר לעניין זה, ולקבוע שהקריטריון לקבלת קצבה ייקבע לגבר ולאישה על פי כושר ההשתכרות בלבד. חברי מפלגתו של ליברמן בישראל ביתנו הצביעו נגד יחד עם הקואליציה, האופוזיציה הצביעה בעד, אך הצעת החוק נפלה.

09.11.16: הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון קצבת נכות וקצבת שאירים). הצעת החוק ביקשה להשוות את תנאיהם של מקבלי קצבת הנכות למקבלי קצבת הזקנה, וכך למנוע מהם את הצורך בבחירה בין הקצבאות. המטרה שלה הייתה לבלום את הידרדרותם לעוני של אנשים עם מוגבלות הנאלצים לבחור בין שתי הקצבאות. חברי מפלגתו של ליברמן בישראל ביתנו  הצביעו נגד יחד עם הקואליציה, האופוזיציה הצביעה בעד, אך הצעת החוק נפלה.

: 11.12.13 הצעת חוק עידוד העסקת אנשים עם מוגבלות, התשע”ג – 2013.  הצעת החוק נועדה לעודד מעסיקים להעסיק אנשים עם מוגבלות על ידי תמריצים פיננסיים, ולהגביר את המודעות האזרחית לחשיבות של שילוב אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה, וזאת על ידי סימון המוצרים של מוצרי חברות שבהן מועסקים אנשים עם מוגבלות. חברי מפלגתו של ליברמן בישראל ביתנו הצביעו נגד יחד עם הקואליציה, האופוזיציה הצביעה בעד, אך הצעת החוק נפלה.

על מה הצביע בעד

21.10.20:  (מענק חד-פעמי חלף הגדלת קצבאות הנכות לשנת 2020). הצעת החוק הטרייה ביקשה שבמקום להעלות את הקצבאות, כפי שהתחייבה הממשלה בחוק, ובהיער תקציב מדינה, אוכלוסיית הנכים תקבל פיצוי חד פעמי בשתי פעימות. ליברמן הצביע בעד יחד עם האופוזיציה והקואליציה, הצעת החוק עברה.

22.07.20: הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון – שינוי המונח נכה). הצעת החוק ביקשה להחליף את השימוש במילה נכה, שעשויה להיחשב בשפת היומיום לפוגענית, למונח לאדם עם מוגבלות. ליברמן הצביע בעד יחד עם האופוזיציה והקואליציה, הצעת החוק עברה.

8.7.20 הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון – השוואת קצבת נכות לשכר מינימום).  הצעת החוק ביקשה להשוות את גובה הקצבה שעל בסיסה מחושבת קצבת הנכות לשכר המינימום, כדי לאפשר לנכים מחיה בכבוד. חברי מפלגתו של ליברמן בישראל ביתנו הצביעו בעד יחד עם האופוזיציה, הקואליציה הצביעה נגד, הצעת החוק נפלה.

2.3.15: הצעת חוק שיקום, קידום ושילוב אנשים עם אוטיזם בקהילה, התשע”ה – 2015. הצעת החוק ביקשה לקדם ולשלב אנשים עם אוטיזם בחברה, כדי לאפשר להם דרגה עצמאית תפקודית עם איכות חיים, תוך כדי שמירה על כבוד האדם וחירותו. חברי מפלגתו של ליברמן בישראל ביתנו הצביעו בעד יחד עם האופוזיציה והקואליציה, הצעת החוק עברה.

לסיכום

לאורך שנותיו בפוליטיקה ליברמן לא היה עקבי ביחס לנכים ואנשים עם מוגבלות. למעשה, ישראל ביתנו הצביעה בהתאם למיקומה במפה הפוליטית. כשהייתה בקואליציה, הצביעה בהתאם למשמעת הקואליציונית, וכשהייתה באופוזיציה הלכה עם דעת האופוזיציה. כשהיה בממשלת נתניהו, הצביע ליברמן נגד חוק עידוד עסקים להעסיק אנשים עם מוגבלות, נגד השוואת קצבת הנכים וקצבת הזקנה, וגם נגד השוואת קצבאות נשים וגברים.

מנגד, נראה שבשנים האחרונות חל אצלו שינוי, אולי במקביל לפרידה שלו מראש הממשלה נתניהו, ומספסלי האופוזיציה הקפיד לתמוך באוכלוסיית הנכים, ובמיוחד בהשוואת קצבאות הנכות לשכר המינימום. יחד עם זאת, אחרי עזיבתו של אלכס פרידמן לא שוריין מקום ברשימה למועמד עם מוגבלות.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

בשונה ממפלגות אחרות שהשקיעו במצע ייעודי לנושא אנשים עם מוגבלויות (יש עתיד, תקווה חדשה, ימינה), במצע של ישראל ביתנו מופיעה רק ההבטחה להשוות את הקצבאות לשכר המינימום, ללא שום זכויות אחרות. ליברמן ממשיך להסתמך בעיקר על הקולות של העולים, אזרחי ברית המועצות לשעבר, ובהם לא מעט קשישים, שמצביעים לו באופן מסורתי, כמעט אוטומטי.

מה יעשה ליברמן בהמשך בנושא הנכים? אפשר להעריך בזהירות כי ימשיך להצביע בהתאם לפוזיציה הפוליטית שלו. המבחן שלו יהיה במקרה שיצליח להרכיב ממשלה יחד עם לפיד, סער ובנט, אז תהיה להם הזדמנות להוביל אג’נדה חדשה ביחס לאנשים עם מוגבלויות. רק כדאי לזכור שמספסלי הממשלה הדברים נראים מעט אחרת, ולכל חוק יש גם משמעות תקציבית גדולה. בנקודה הזו ניתן יהיה לראות באמת מי רואה את טובת הנכים לנגד עיניו, ומי פחות.

הכתבות הקודמות:

איך הצביע נפתלי בנט בחוקים הנוגעים לנכים

איך הצביע יאיר לפיד

ואיך הצביע גדעון סער

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות