נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים



ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםבכמה עלה שיעור האוטיזם אצל תינוקות שצפו זמן רב במסכים

בכמה עלה שיעור האוטיזם אצל תינוקות שצפו זמן רב במסכים

מחקר יפני גדול שפורסם ב-Jama מעלה ממצאים מדאיגים. החוקרים: "להגביל צפייה מופרזת במסכים בתינוקות עד גיל שנה"

צילום הדמיה: ביגסטוק

לתינוקות שצופים בטלוויזיה לפחות שעתיים ביום יש סיכוי גבוה פי שלושה להיות מאובחנים עם אוטיזם – כך מצא מחקר רחב היקף שנערך באוניברסיטת Yamanashi ביפן ופורסם אתמול בכתב העת היוקרתי JAMA Pediatrics.

במסגרת המחקר השוו החוקרים את רמות זמן המסך של 84 אלף ילדים בני שנה מול שיעורי האבחונים של אוטיזם כאשר היו בני שלוש. הממצאים הצביעו על כך ששיעורי האוטיזם היו גבוהים פי 3.5 בקרב בנים שנחשפו כתינוקות למסכים במשך שעתיים עד ארבע שעות ביום, בהשוואה לבנים שלא היה להם זמן מסך. כמו כן, הסיכוי לאוטיזם גדל ככל שהתינוקות נחשפו זמן רב יותר למסכים. עם זאת, לא נמצא קשר דומה בבנות. “הממצאים שלנו תומכים בהגבלת זמן מסך מופרז בקרב תינוקות”, מסרו החוקרים בעקבות התוצאות.

לדבריהם, מחקרים שנערכו בשנים האחרונות הבחינו בקשר בין משך זמן מסך לבין מאפיינים אוטיסטיים אצל ילדים. מגיפת הקורונה, הם מציינים, עוד הגדילה את זמן המסך בקרב ילדים ברחבי העולם.

איך בוצע המחקר? החוקרים תישאלו את הורי התינוקות כמה זמן בילו ילדם או ילדתם בצפייה בטלוויזיה או בתקליטורי DVD כאשר היו בני שנה. בשאלון המשך נשאלו ההורים האם ילדם אובחן עם אוטיזם בין גיל שנתיים לשלוש – התקופה שבדרך כלל ילדים מאובחנים עם התסמונת.

ואלה היו הממצאים: כ-330 ילדים (0.4 אחוזים) אובחנו עד יום הולדתם השלישי, כאשר 251 מהמקרים היו בקרב בנים ו-79 בקרב בנות. שיעור הבנים עם אוטיזם עלה ככל שזמן המסך בגיל שנה היה גבוה יותר. בהשוואה לבנים שלא צפו כלל בטלוויזיה, לאלו שצפו פחות משעה ביום היה סיכוי גבוה ב-38% להיות מאובחנים עם אוטיזם בשנתיים שלאחר מכן. בקרב בנים שצפו במסכים עד שעתיים ביום הסיכויים היו גבוהים פי 2.16, ואצל מי שנחשפו למסכים עד ארבע שעות בכל יום – פי 3.48. כאמור, אותה מגמה לא נראתה בקרב בנות.

ארגון הבריאות העולמי כבר המליץ בעבר לא לחשוף ילדים למסכים במהלך 12 החודשים הראשונים לחייהם. למרות זאת, צוות החוקרים מצא כי 9 מתוך 10 ילדים שהשתתפו במחקר נחשפו למסכים בשנה הראשונה. הצוות העריך כי זמן מסך עשוי להשפיע על שיעורי אוטיזם מכיוון שהוכח כבר כי גלים אלקטרומגנטיים הנפלטים ממסכים משפיעים על התנהגות בעכברים.

מחקרים אחרים העלו כי מכשירים אלקטרוניים מעוררים מולקולות שנקשרו עם תסמינים דמויי אוטיזם. “בינקות, כאשר המוח עדיין מתפתח, גורמים סביבתיים כמו גירוי חשמלי דרך מסכים וגירוי אור מראייה עשויים להשפיע על התפתחות נוירו-עצבית”, הסבירו החוקרים. לגבי בנות, הצוות אמר כי היעדר קשר בין זמן מסך לשיעור האוטיזם עשוי לנבוע משיעור האבחון הנמוך בהרבה לעומת בנים.

1 ל-44 ילדים בארה”ב

הפרעת הספקטרום האוטיסטי (ASD) עלולה לגרום למגוון רחב של תסמינים, אשר לרוב מקובצים לשתי קטגוריות עיקריות. הראשונה, בעיות באינטראקציה חברתית ותקשורת. אלה כוללות קושי להבין ולהיות מודע לרגשות של עצמך ושל אנשים אחרים, ו/או לקושי לקחת חלק בשיחות או להתחיל בשיחות. קטגוריה שנייה היא דפוסי חשיבה או תנועה פיזית מוגבלים וחוזרים על עצמם, כגון הקשה בידיים, השמעת קולות ועוד. אם השגרה הזו מופרת – זה עשוי להתבטא בעצבנות או כעס.

הערכות אחרונות בארצות הברית מדברות על אחד ל-44 ילדים שמאובחנים עם אוטיזם. לתסמונת אין תרופה, אך מגוון תוכניות תמיכה חינוכיות והתנהגותיות עשויות לסייע לאנשים עם אוטיזם. עד היום מדענים לא יודעים בדיוק מה גורם לאוטיזם.

המחקר המלא

עוד מחקרים מעניינים:

מחקר: האם שימוש במסכים בקורונה קשור לתסמינים נפשיים בילדים

מחקר ישראלי: עד איזה גיל כדאי לאבחן אוטיזם כדי לשפר את סיכויי ההתפתחות

מחקר חדש מציע למדוד מה ילד עם אוטיזם יודע לעשות, במקום מה לא

מחקר: קשר בין מחסור בחיידקי מעיים לאוטיזם

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות