נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםהמספרים נחשפים: כמה ילדים עם אוטיזם יש באמת בישראל

המספרים נחשפים: כמה ילדים עם אוטיזם יש באמת בישראל

בתוך כמה שנים זינק מספר הילדים המאובחנים ב-60%. משרד הבריאות: "אחת הסיבות - המודעות שעלתה בכל המגזרים"

צילום הדמיה: ביגסטוק

אחרי שנים רבות של חוסר במידע בנושא, התמונה מעט מתבהרת: לאחר שאסף בחודשים האחרונים נתונים מקופות החולים השונות, משרד הבריאות מצא כי נכון לסוף 2021 חיו בישראל יותר מ-30 אלף ילדים עד גיל 18 המאובחנים עם אוטיזם.

מחישוב שערכנו ב”שווים” עולה כי מדובר בערך ב-1 מכל 88 ילדים בארץ שנמצא על הרצף האוטיסטי. זהו זינוק חד בשיעור הילדים המאובחנים עם התסמונת לעומת המצב רק כמה שנים קודם לכן. כך למשל, בשנת 2018 היו לפי נתוני הביטוח הלאומי כ-18 אלף ילדים מתחת לגיל 18 שקיבלו קצבת נכות בגין אוטיזם. כלומר, בתוך שלוש שנים בלבד קפץ מספר הילדים שקיבלו אבחנה ב-60%.

לפי נתוני משרד הבריאות נכון ל-2018, הסיכוי של ילד לקבל אבחנה של אוטיזם בשלב כלשהו בחייו היה 1 ל-187 לידות. כעת, כאמור, עלה הסיכוי ל-1 ל-88 לידות – יותר מפי 2 בתוך שלוש שנים. צריך לקחת בחשבון שייתכן שאיסוף הנתונים לפני כמה שנים היה חלקי, וכעת, עם קבלת כל נתוני האבחונים מקופות החולים, מתקבלת תמונת מצב מדויקת יותר.

במשרד הבריאות אישרו את הנתונים ומסרו כי “המידע העדכני שקיבלנו לאחרונה מקופות החולים מעמיד את מספר הילדים עד גיל 18 שמאובחנים ברצף האוטיזם בסביבות ה-30 אלף, אך יש להניח שהמספר המדויק גבוה קצת יותר”.

בכנס של המכון ע”ש עזריאלי לחקר האוטיזם שנערך לאחרונה באוניברסיטת בן גוריון בנגב, סיפר נציג משרד הבריאות כי רק מתחילת 2022 (חודש-חודש וחצי ראשונים) כבר נוספו כ-870 ילדים שאובחנו עם אוטיזם. “כמות הילדים המאובחנים עולה דרמטית מדי שנה”, אמר לנוכחים ד”ר רפי לטנר, סגן מנהל המחלקה לאוטיזם במשרד. “מחצית ממעונות היום השיקומיים ייעודיים לילדים על הרצף. אנו נמצאים במחסור חמור של מטפלים ומחפשים פתרונות יצירתיים. למרכז לחקר האוטיזם חשיבות גדולה בהבנת מקור העלייה המתמדת, גורמי הסיכון והחשיפה לגורמים אלו”.

שר הבריאות ניצן הורוביץ. צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת

יש לציין כי מספר הילדים המאובחנים על רצף האוטיזם בארה”ב ובאירופה עולה מדי שנה, ובשנה שעברה, לפי נתוני ה-CDC (המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן), המספר בארה”ב כבר הגיע ל-1 לכל 44 לידות. “בישראל המספר היחסי אכן היה בעבר נמוך יותר”, מציינים במשרד הבריאות, “כנראה בגלל חוסר מודעות של מגזרים מסוימים לנושא האוטיזם והצורך באבחונים. לאחרונה, יש גידול משמעותי במספר הילדים המאובחנים בישראל, כנראה גם בגלל הגברת המודעות בכל המגזרים”.

בתשובה לשאלת “שווים” האם ייתכן שיש “אבחון יתר” של ילדים עם אוטיזם, ענו במשרד הבריאות: “בהחלט ייתכן שחלק מסוים מהעלייה נובע מאבחון יתר של ילדים, שאולי באמת אינם עומדים בקריטריונים של אוטיזם. משרד הבריאות ער לאפשרות הזאת, ובודק דרכים למנוע מקרים כאלו. מעבר לכך, ברור שיש עלייה אמיתית בכל העולם במספר הילדים המאובחנים ממגוון סיבות שנחקרות היום בישראל ובעולם. כשיהיו ממצאים ברורים יותר, יהיה צורך לשקול התערבויות מערכתיות מוקדמות לצורך מניעה ראשונית”.

בינתיים, הדגישו במשרד הבריאות, “המשרד עסוק מאוד בטיפול מוקדם ואינטנסיבי בילדים אלו – טיפולים מקדמי בריאות שהמחקרים מראים שמביאים לשיפור משמעותי לאורך השנים בתפקוד ובהשתלבות בחברה של ילדים על רצף האוטיזם בכל רמות האוטיזם, כל אחד לפי יכולותיו”.

עוד בנושא:

מחקר חדש: האם יש קשר בין עישון של אמהות לאוטיזם בילדים

חוקרים ישראלים: ניתן לזהות סימנים לאוטיזם עוד במהלך ההריון

בכמה עלה שיעור האוטיזם אצל תינוקות שצפו זמן רב במסכים

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות