נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםחוקרים ישראלים: ניתן לזהות סימנים לאוטיזם עוד במהלך ההריון

חוקרים ישראלים: ניתן לזהות סימנים לאוטיזם עוד במהלך ההריון

לפי המחקר, לעוברים שזוהו אצלם ממצאים חריגים במבנה הלב, הכליות והראש היה סיכוי גבוה פי 3 לפתח אוטיזם בהמשך

ממצאים אנטומיים חריגים במבנה הלב, הכליות והראש התגלו בבדיקות אולטרסאונד טרום לידתיות שגרתיות בעוברים שפיתחו אוטיזם לאחר לידתם – כך עולה ממחקר חדש של חוקרים מהמרכז הלאומי ע”ש עזריאלי לחקר האוטיזם ונוירו-התפתחות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ומהמרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה. לטענת החוקרים, “ניתן לזהות סימנים מוקדמים לאוטיזם כבר בשליש השני להיריון”. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת היוקרתי Brain​.

במסגרת המחקר נערכה השוואה של ממצאי אולטרסאונד של עוברים שפיתחו אוטיזם בילדות לבין אחיהם שהתפתחו באופן תקין ולבין ילדים ללא בעיות התפתחותיות כלל. ההשוואה הובילה למסקנה שניתן לזהות סימנים מוקדמים לאוטיזם כבר בבדיקת אולטרסאונד טרום לידתי שגרתית במהלך השליש השני להיריון.

המחקר העלה כי בכ-30% מהעוברים שאובחנו בהמשך עם אוטיזם התגלו ממצאים אנטומיים חריגים בבדיקת סקירת המערכות הנערכת לנשים בשליש השני להריון באופן שגרתי. שיעור זה גבוה פי שלושה משיעור הממצאים האלה באוכלוסייה הכללית ופי שניים יותר מאשר אצל אחיהם בעלי ההתפתחות התקינה.

ממצאי האולטרסאונד שהראו את  הקשר החזק ביותר לאוטיזם היו ממצאים אנטומיים חריגים במבנה הלב, הכליות והראש. כמו כן, ממצאים אלה היו נפוצים יותר בבנות עם אוטיזם מאשר בבנים עם אוטיזם, והיו גם קשורים לחומרת הסממנים האוטיסטיים בילדים אלה.

משמאל לימין: פרופ’ עידן מנשה, פרופ’ רלי הרשקוביץ ואוהד רגב מהמרכז לחקר האוטיזם

“תוצאות המחקר מצביעות על כך שניתן למצוא סימנים מוקדמים לאוטיזם עוד ברחם”, אמר פרופ’ עידן מנשה מהמחלקה לבריאות הציבור בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון, שהוביל את המחקר. “רופאים יוכלו להיעזר בסימנים אלה, הניתנים לזיהוי בבדיקת אולטרסאונד שגרתית, ולהעריך את הסיכוי ללידת ילד עם אוטיזם”.

לדברי פרופ’ מנשה, “מחקרים קודמים כבר הראו כי ילדים הנולדים עם מחלות מולדות, בעיקר כאלה המערבות את הלב והכליות, הם בעלי סיכוי גבוה יותר לפתח אוטיזם. ממצאים אלה מצביעים על כך שמנגנונים ביולוגיים (גנטיים) התורמים להתפתחות אוטיזם הם אותם מנגנונים האחראים להתפתחות איברים אלה”. 

“הממצאים אינם ייחודיים לאוטיזם, אולם במקרה כזה רופאים יוכלו להיעזר בסימנים הללו ולהפנות את הנשים למכון גנטי כדי להעריך את הסיכוי ללידת ילד עם אוטיזם”, אמרה פרופ’ רלי הרשקוביץ, מנהלת החטיבה למיילדות וגניקולוגיה בבית החולים סורוקה.

יש לציין כי המחקר נתמך על ידי הקרן הלאומית למדע ונעזר בנתונים מהמאגר הלאומי לחקר האוטיזם, הממומן על ידי משרד המדע והטכנולוגיה וקרן עזריאלי.

עוד בנושא:

בכמה עלה שיעור האוטיזם אצל תינוקות שצפו זמן רב במסכים

מחקר ישראלי: עד איזה גיל כדאי לאבחן אוטיזם כדי לשפר את סיכויי ההתפתחות

מחקר חדש מציע למדוד מה ילד עם אוטיזם יודע לעשות, במקום מה לא

מחקר: קשר בין מחסור בחיידקי מעיים לאוטיזם

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות