נושאים קשורים

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי יעברו מחר לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"



חוששים מדמנציה? 7 הרגלים שישמרו על חדות המוח שלכם

שינויים קטנים באורח החיים, לאורך זמן, יכולים לסייע לנו לשמור על צלילות ככל שמתבגרים. אלו ההמלצות של מומחים עולמיים בתחום המוח – קראו ושתפו
ראשיאוטיזםכך תגיעו מוכנים לפגישה עם פסיכיאטר צבאי או קב"ן

כך תגיעו מוכנים לפגישה עם פסיכיאטר צבאי או קב”ן

תוכנית "תתקדמו" מציעה שילוב מלא בצה"ל למלש"בים עם אוטיזם. אודי הלר, מיוזמי הפרויקט, מספק כמה עצות חשובות

מתגייס צעיר לתוכנית “תתקדמו”. מימין: סרן אודי הלר. צילום מאתר מטב

מאת אודי הלר

עד לפני שנים ספורות, הורים רבים לילדים על הרצף האוטיסטי בישראל התקשו לעזור לילדיהם להשתלב בגיוס לצה”ל ולשרת בתפקידים משמעותיים. מיזם “תתקדמו” של אגף כוח האדם בצה”ל הוקם כדי לשים סוף לקושי הזה ולסייע לנערים ולנערות שרוצים להצטרף ולתרום מיכולותיהם המרובות לצבא. המיזם מאפשר גם הערכה של מסוגלות נפשית להתמודדות עם שירות צבאי מלא.

חשוב לזכור: הצבא הוא מערכת גדולה וסבוכה שכוללת תהליכים רבים, שלעיתים יכולים לבלבל את המתגייסים והוריהם. איך צעירות וצעירים על הרצף האוטיסטי יכולים להגיע מוכנים לראיון אצל הקב”ן, למשל? ביוזמת קבוצת הורים נכתב מסמך שיאיר את הדרך בעיני הצעירים, טרם הגיעם לבדיקה בצו הראשון. אלה שלושת הטיפים הבולטים שאסור לפספס.

1. “לעוף על עצמכם”

“תעוף על עצמך”, ציינו הורים, “ככה עושים בשיחות כאלה”. כששואלים על הלימודים – “אל תסתפק בלהגיד שאתה לומד לבגרות, אלא תספר שאתה מצטיין”, נכתב עוד.

שאלות שאתם עלולים להיתקל בהן: האם אתה מתאים לשירות בצבא, כלומר עצמאי ומסתדר לבד, מתמודד עם בעיות, לא תמים מדי ומקבל סמכות? במסמך תוכלו למצוא המלצות פרקטיות כמו לענות תשובות פשוטות, לא קצרות מדי, אבל גם לא ארוכות.

חלק מהבדיקה נועדה לאתגר אתכם. לדוגמה, יכול להיות שהרופא ינסה לשכנע אותך להתנדב במקום להתגייס לשירות חובה רגיל. אם שירות חובה חשוב לכם – תציינו את זה בלי להתבייש.

2. לבדוק אם כדאי להיכנס עם אבא או אמא

הורים למתגייסים על הרצף מנסים להתמודד עם לבטים כמו האם להיכנס ביחד עם הבן או הבת לבדיקה, ומה לעשות כאשר הפסיכיאטר אומר שאין התאמה לשירות. כלומר, מתי ואיך להתערב בתהליך בצורה נבונה. בין לבין יש גם מענה לסוגיות שכל הזמן עולות בשיח מול הפסיכיאטר, כמו סוגיית החזקת נשק ולינה בטירונות, תוך שימת דגש על ההבדלים בין התנדבות לשירות רגיל.

3. לעשות סימולציות בבית

אחת מהחוזקות של המסמך הן הסימולציות שניתן לתרגל ביחד עם הצעיר או הצעירה. הסימולציות עוזרות להתמודד עם שאלות שעשויות להישאל במהלך המיונים, כמו: איך מערכת היחסים עם ההורים, איך בלימודים, מה עם תחביבים, התמודדות עם משמעת צבאית, אלכוהול וסמים, שימוש בתחבורה ציבורית וניהול חשבון בנק, לינה מחוץ לבית, התמודדות עם כישלון וחרדה, מוטיבציה לגיוס ועוד.

גרסתו המלאה של המסמך זמינה בגוגל דרייב בכתובת: https://tinyurl.com/barhantips

טקס השבעה של חניכי תוכנית “תתקדמו” בלטרון

על שני הצדדים ללמוד

צה”ל לוקח אחריות גדולה על כל אדם שהוא מגייס לשורותיו, וחובה עליו לבדוק ועל כל הורה לוודא כי הצעיר או הצעירה מגיעים לצבא בצורה הבטוחה ביותר. חשוב שההליך בבריאות הנפש יהיה הוגן ושקוף כלפי צעירים מלאי תשוקה להוכיח את עצמם. גם אם הדרך מלווה בקשיים, אסור לתת לצעירים האלו תחושה שמוותרים עליהם או שהם יכולים לוותר לעצמם. אזכיר שגם התנדבות כרוכה בבדיקה פסיכיאטרית ובוועדה.

לא כל אחד כשיר לצבא או לכל תפקיד וסביבה. זה חלק מהשיעור של כל צעיר וצעירה, בפרט על הרצף, צריך או צריכה ללמוד.

הכותב הוא קצין בדרגת סרן, אוטיסט, יזם, מרצה וכותב בנושאי חברה, חינוך וצבא. ממייסדי תוכנית “תתקדמו” לגיוס אוטיסטים לצה”ל

עוד על תוכנית “תתקדמו”:

ילדכם שעל הרצף נדחה לשירות בצה”ל? זה מה שניתן לעשות

בדרך לשירות מלא בצה”ל: כמה עצות חשובות לצעירים עם אוטיזם

פרס הרמטכ”ל לתוכנית “תתקדמו” ולקצין האוטיסט שיזם אותה

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות