נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםמערכת הצדק לא עשתה מספיק בשביל טל

מערכת הצדק לא עשתה מספיק בשביל טל

הסיפור של טל אשר – שבמשך שנים לא הצליחה לתקשר, עד שחשפה התעללות ממושכת – העלה לאיל שחל תובנה מצערת: לאנשים עם מוגבלות אין סיכוי להביא לדין את מי שתקף אותם

מאז שפניה היפים ודבריה האמיצים של טל אשר עלו השבוע לאתר “שווים”, אני מתהלך ברגשות מעורבים.

מצד אחד, אין כמו קוראי “שווים”, קהילה חמה ועוטפת שתומכת ללא סייג באדם עם מוגבלות. הכוח המוסרי והחברתי של הקהילה הוא משענתה של טל ומשפחתה. אתם האמנתם בה ללא סייג. אתם הבנתם כמה היא סבלה וכמה אומץ נדרש ממנה בכדי לחשוף את סבלהּ. אתם מכירים מקרים דומים.

מצד שני, מירית, אמא של טל, וגם אני, נחשפנו לתגובות נוספות. תגובות מכוערות. ישנו ארגון, שבאחד מסניפיו בארה”ב עזרה אישה לא ראויה לאדם עם מוגבלות להקליד את דבריו. אפשר היה לדעת שהיא לא ראויה, כי היא גלשה למערכת יחסים אסורה עם אותו אדם. מאז, הארגון הזה רודף משתמשי תת”ח (תקשורת תומכת חלופית) שזקוקים לתמיכה קלה במרפק או ביד, ומכריז שזו הקלדה פסולה ולא נחשבת. הם גלשו לקיצוניות השנייה. הארגון הזה ודומיו לא מאמינים שאדם עם מוגבלות יכול לבטא משהו משלו. אין טראומה מינית. יש רק רעיונות שהושתלו בראשו של אדם עם מוגבלות, כי כל האנשים עם מוגבלות הם חסרי בינה ולכל מי שמסייע להם יש טראומה מינית שהוא שותל בראשם.

מצד שלישי, השתכנעתי שהמשטרה ומערכת המשפט לא עשו כל שביכולתם כדי להגיע לאמת ולצדק במקרה זה, כי מלכתחילה לא האמינו שלעדות בהקלדה של מי שהייתה מנותקת תקשורתית שנים רבות – יהיה משקל מתאים להביס את טענות עורכי דינם של המטפלים המתעללים. אסביר את דבריי: המשטרה טענה שהתמונות המבזות של טל נעלמו, נמחקו – כאילו אין מומחי סייבר בעולם שיכולים לגלות כמעט כל דבר תחת השמיים ובענן. יתרה מזאת: למשטרה יש מומחי סייבר. מחוץ למשטרה ישנם מומחי סייבר שהיו שמחים לעזור.

הגנב יטען: העיוור לא ראה אותי

בעיקר קשה לי המחשבה, שלעדותו של אדם עם מוגבלות יש משקל כה מועט בהליך הפלילי במדינת ישראל כי הוא אדם עם מוגבלות. זה מעניק הגנה כפולה לצד שמולו בבית המשפט. כך, הגנב יטען על העיוור: “הוא לא ראה אותי” (רק שמע את קולי), האנס יטען על הנאנסת האוטיסטית: “הכניסו לה רעיונות לראש”, והדורס יטען על האדם בכסא הגלגלים: “הוא לא יכול להגיד שרץ אחריי ותפס אותי”.

כבוד האדם וזכותו לצדק נסוגים מפני השיקול שהוא לא “עד טוב”. הוא לא יביא להרשעה ב-99%. ומתחילות הפשרות: מאי-הגשת כתב אישום, בשם טובתו של הקורבן עם המוגבלות – ועד חתימת עסקת טיעון מבזה עם העבריין. למעשה, לאדם עם מוגבלות יש סיכויים טובים לנצח בהליך פלילי רק אם הוא מת, וגם זה לא בטוח.

בקצרה: מסיבות שאני לא מצליח להבין, או לא רוצה להבין, לאדם עם מוגבלות, כמו טל אשר, יש אויבים גדולים, חוץ מהעבריין, עוד לפני שדרכה רגלו או רגלה בבית המשפט. האחת היא ארגונים, שבמקום לעזור, מחווים את דעתם המלומדת על כשירותו של אותו אדם (שהם לא מכירים!) רק כי הם מתנגדים לשיטות שימוש בתת”ח שאינן שלהם. הפגיעה באדם עם המוגבלות הוא תוצאת לוואי של ריב על טריטוריה טיפולית.

השנייה היא שהוא לא נחשב “מועמד בטוח” לזכייה במשפט. אסור לפרקליטות, כידוע, להמר. אסור לה גם להיכשל. מה לעשות שזה קורה לה גם כשאין זה אדם עם מוגבלות. ההבנה הזו הייתה צריכה לחזק את הידיים התובעות הרפות – דווקא לתבוע. לנסות ולראות מה יחליט השופט. מה תצעק מאחור החברה.

הייתי רוצה להתעורר בבוקר מחר כלשהו, כשהמציאות הזו תהיה שונה, אבל מחויבותי לשנות את המציאות הזו גדולה מתמיד, כי אני מכיר את טל אשר. היא ראויה לטוב מזה. אני מבקש שתמיד תעזרו לי, לנו, להביא את המחר האחר.

יליד 2001, מתל אביב. מסיים תואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה באמנות ומשפט ציבורי. מאובחן כאוטיסט בתפקוד נמוך עם דיספרקסיה (קושי נוירולוגי בביצוע פעולות), שפוגעת בדיבור. מתבטא בהקלדה מגיל צעיר. צייר ששתי תערוכות מאחוריו. כותב שירים שחלקם הולחנו.

כתבות אחרונות