נושאים קשורים

“החיים הם מתוקים. כל דבר שיש לנו, אנחנו צריכים להעריך”

אלישע מדן איבד את שתי רגליו במלחמה, אבל הוא ממש לא מתכוון לשקוע בדיכאון: "אני מתענג על כוס מים, כלום לא מובן מאליו". צפו בסרטון המרגש

ביטוח לאומי: 131,666 שורדי שואה זכאים כיום לקצבאות

רגע לפני יום השואה, פרסם ביטוח לאומי נתונים עדכניים שמעלים דאגה עמוקה לגורלם של מי שעברו את הנורא מכל. מעל 40 אלף שורדים מקבלים השלמת הכנסה, ו-70% מהם מקבלים קצבת סיעוד

6 מדליות זהב לישראלים באליפות אירופה לשחייה פראלימפית

נבחרת ישראל חזרה עם 14 מדליות סך הכל. כעת כולם נושאים את העיניים לאולימפיאדה בקיץ: "מאחלים לשחיינים לשחזר את ההצלחות גם בפריז"

הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר
הסתדרות 480-100

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"
ראשיאוטיזםאוטיזם בתפקוד גבוההגדולים במדים: תלמידי חינוך מיוחד ישתלבו ב"דובדבן"

גדולים במדים: תלמידי חינוך מיוחד ישתלבו ב”דובדבן”

יוזמה משותפת של עמותת "יד לילד המיוחד", בנק לאומי וצה"ל תפתח את הצוהר לנערות ונערים עם מוגבלות להיות חלק מיחידת העילית: "יצרנו מסלולים לכל מגבלה"

נאור מתנדב בדובדבן, מקבל את המדים של צהל, מחנן פרידמן, מנכל בנק לאומי. צילום יוני רייף
נאור מתנדב בדובדבן, מקבל את המדים של צהל, מחנן פרידמן, מנכל בנק לאומי. צילום יוני רייף

נערים ונערות עם מוגבלות בגילאי גיוס יוכלו להתנדב ליחידת “דובדבן” ולסייע ככוח עזר בצה”ל. היוזמה נוצרה כחלק מתוכנית הגיוס “גדולים במדים”, על ידי “בנק לאומי” יחד עם עמותת “יד לילד המיוחד”.

בנק לאומי מאמץ כבר שנים רבות את יחידת העילית “דובדבן” במסגרת פרויקט “אמץ לוחם”. לכן, מהרגע ששמעו ממנכ”ל עמותת “יד לילד המיוחד”, הרב מנדי בליניצקי, שהוא מחפש גוף שייקח אחריות על שילוב נערים ונערות כמתנדבים בצה”ל, נוצרה הקרקע הנהדרת לשיתוף פעולה מקיף.

“זה התחיל כבקשת תרומה לעמותה, והפך בחודשים האחרונים למערכת יחסים של ממש”, אמרה ל”שווים” קרן טאירי, ראש ענף אחריות תאגידית ותשתיות ארגוניות בבנק לאומי. “עבורנו, שנערים ונערות עם מוגבלות יהיו חלק מכל מה שקורה בצה”ל ויהיו שווים בין כולם, זה המון. אנחנו מתכננים עוד פעילויות נוספות בהמשך עם הנערים והנערות, המפגש הראשוני איתם היה מרגש מאוד, וזוהי גאווה גדולה שהבנק לוקח חלק בכך. עובדים רבים מהבנק כבר רוצים להיות חלק מהמערכת היחסים שנוצרה עם העמותה”.

“התוכנית חשובה ומתחברת למדיניות החברתית של הבנק עבור דור ההמשך”, מוסיפה טאירי. “מעבר לתרומה הכספית, אנחנו יכולים לתת כאן ערך מוסף, והחיבור שלנו עם העמותה היה כמו אהבה ממבט ראשון”. טאירי מציינת כי לצד פעילות זו, הבנק ממשיך לתמוך בעמותות שונות לאנשים עם מוגבלות כמו עמותת “אתגרים” שמעניקה את האפשרות לילדים עם מוגבלות ליהנות ממחנה קיץ נגיש, ועוד פעילויות חברתיות שונות שהבנק משלב לצד מעורבות ושותפות בין עובדי החברה לעמותות.

הרב מנדי בליניצקי (מימין), מנכל עמותת יד לילד המיוחד, חנן פרידמן, מנכל בנק לאומי ורונן אגסי ראש החטיבה העסקית בבנק לאומי. . צילום: יוני רייף
הרב מנדי בליניצקי (מימין), מנכל עמותת יד לילד המיוחד, חנן פרידמן, מנכל בנק לאומי ורונן אגסי ראש החטיבה העסקית בבנק לאומי. . צילום: יוני רייף

הזדמנות שוויונית במסגרת הצבא

תוכנית “גדולים במדים” מופעלת על ידי עמותת “יד לילד המיוחד” שבראשה הרב בליניצקי. את התוכנית מנהל כיום סא”ל במיל’ טיראן עטיה, ששימש בעבר מפקד יחידת המתנדבים בצה”ל. הרעיון הבסיסי העומד במרכז התוכנית הוא לאפשר גם לצעירים עם מוגבלויות להועיל למערך הצבאי בתפקידים ובמשימות שמותאמים להם וליכולותיהם, כשהמטרה המרכזית היא לשלב אותם בסופו של דבר בתעסוקה אזרחית לאחר השחרור. במהלך התוכנית מקבלים הנערים הזדמנות שוויונית להתנסות בעבודה יצרנית, יחד עם אנשים רגילים, כאשר הכול נעשה במסגרת הצבא – המהווה עבורם בית מוגן.

במשך שנות פעילותה, הוכיחה התוכנית כי שילוב אנשים עם מוגבלות בצה”ל הופך את הנערים המתנדבים מתלותיים וחסרי ביטחון לנערים עצמאיים שמשתלבים בחברה ותורמים לה כמיטב יכולתם. כמו כן, נבדק ונמצא כי השירות בצה”ל משפר פלאים את המיומנות החברתית שלהם, מעניק להם כישורי חיים בסיסיים ומחדיר בהם אמונה ביכולותיהם. התוכנית מיושמת בעשור האחרון ב-71 בסיסים ברחבי הארץ, ולוקחים בה חלק כ-900 צעירים וצעירות עם מוגבלות. לצעירים המתגייסים יש ליווי צמוד של אנשי מקצוע כמו פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, מנחים ועוד, ובנוסף הם מקבלים הדרכות המקנות להם מיומנויות תעסוקה.

“בונים על חברות ארוכת שנים”

“מדובר באימוץ של 12 נערים ונערות עם מוגבלות למשך חמש שנים רצופות, כשבכל שנה הבנק תורם 120,000 שקלים”, אומר הרב בליניצקי. “התלמידים על הרצף האוטיסטי בתפקודים שונים לומדים בבית ספר ‘נעורים’ לחינוך מיוחד בירושלים. הם מבצעים עבודות לוגיסטיקה, מסדרים את הקיטבגים, עבודות מנהלה, אפסנאות, מטבח כל מה שצריך הם עושים לצד חיילי ‘דובדבן’. החיילים אימצו את הנערים והנערות, יש קשר טוב ביניהם וזו רק ההתחלה. אנחנו בונים על חברות ארוכת שנים”, הוא מוסיף.

“הצענו לבנק להוסיף קבוצה נוספת לאימוץ של נערים ונערות בצה”ל, והם עכשיו בוחנים את האפשרות”, אומר עוד מנכ”ל העמותה. “להקת ‘גדולים במדים’ הופיעה כבר בפני עובדי הבנק, ולאורך כל השנה מתקיים קשר אישי של עובדי הבנק עם היחידה וחבריה מטעם ‘גדולים במדים’. ההורים של המתנדבים מתרגשים מאוד מהחיבור שלהם עם צה”ל, וגם מפקד היחידה אמר לנו בטקס שנערך לכבוד השותפות, שהם חלק בלתי נפרד מהיחידה והם תורמים המון לצה”ל”.

הרב מנדי בליניצקי, מנכל עמותת יד לילד המיוחד. צילום יד לילד המיוחד.
הרב מנדי בליניצקי, מנכל עמותת יד לילד המיוחד. צילום יד לילד המיוחד.

התוכנית הוציאה מאות בוגרים

לצד התוכנית “גדולים במדים”, ישנם לא מעט תוכניות לשילוב נערים ונערות לפני גיל גיוס בצה”ל כמו תוכנית “תתקדמו”, שרק לאחרונה פורסם כי שלושה חיילים שמשתתפים בה יוצאים לקורס קצינים. “המוטו שלנו הוא לא להגיד לא”, מסביר הרב בליניצקי. “לצד כל אדם עם מוגבלות שמתקבל לשירות בצה”ל, יש הרבה שלא מתקבלים וחווים מפח נפש גדול מאוד. יצרנו מסלולים כמעט לכל מגבלה מהספקטרום האוטיסטי, שיתוק מוחין, מגבלה פיזית ועוד. אנחנו מוצאים תוכנית לכל מי שרוצה להיות חלק מצה”ל”.

בליניצקי טוען כי לא רק שהם מספקים שירות חוויתי בצה”ל לאותם המתנדבים, אלא גם מלווים אותם לאחר השירות הצבאי בעולם האזרחי. “התוכנית שלנו הוציאה מאות בוגרים מגדולים במדים, והם מוצאים תעסוקה ראויה. נכון, תמיד יש איפה לשפר ואנחנו לומדים כל הזמן ומפיקים לקחים. הבנו עד כמה זה חשוב ללוות את אותם המתנדבים שלנו”.

“חשוב לי להגיד”, הוא מדגיש לסיכום, “אין לנו שום תמיכה ממשלתית, והכל נעשה מתרומות כמו גופים גדולים כמו בנק לאומי. עם הכספים האלו אנחנו ממנים את כל הפעילויות השונות, ופועלים יחד עם 40 בתי ספר לחינוך מיוחד ברחבי הארץ. המטרה העיקרית שלנו היא לקחת צעירים עם מוגבלות, להוציא אותם מהבועה שהם נמצאים בה תחת בתי הספר לחינוך מיוחד, ולעזור להם בחיים האמיתיים. צה”ל היא אחת הפלטפורמות שהכי טוב לעשות בה בדיוק את זה”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות