נושאים קשורים

טיפול ישראלי מעלים כאבים קשים באמצעות “ניתוק עצבי”

מרפאה חדשנית הפועלת באיכילוב מציעה פתרון להפחתת כאב – באזורים שלא ניתנים לריפוי. איך זה בדיוק עובד, למי זה מיועד והאם יש תופעות לוואי? שיחה עם ד"ר עידו שטראוס

סיימון קאוול חושף שהתמודד עם דיכאון: “הרגשתי מת מבפנים”

שופט "אמריקן איידול" חושף בפודקאסט חדש את מצבו הנפשי בשנים שבהן היה אמור להיות הכי מאושר: "הייתי בספירלה ששלחה אותי למטה. אם הייתי נפגע מאוטובוס ומת, זה לא היה מטריד אותי"

טכנולוגיה מאפשרת למשותקים לשלוט בטלפון – עם הלשון

סטארט-אפ חדש פיתח מכשיר MouthPad ייחודי – שמעניק לאנשים עם מוגבלות בתנועה את היכולת לנהל מכשירים אלקטרוניים דרך תנועות לשון וראש. כך זה עובד

הלוחם שהתאבד, אב ל-2 אוטיסטים – יוכר כחלל צה”ל

כך הודיע בצאת החג דובר צה"ל. עכשיו תוכל המשפחה להביאו לקבורה צבאית
הסתדרות 480-100

שר החינוך, ללמד ב-4 שעות לעבוד עם תלמידים אוטיסטים? זה אמיתי?

היעדר קבלת החלטות במועדן הנכון שם את משרד החינוך בבעיה עמוקה מול תלמידי החינוך המיוחד. עכשיו נשארה רק הבחירה בין הגרוע – לגרוע יותר. מאמר מיוחד
ראשיחדשותמה מגיע לילד שלכם במסגרת הסל האישי בגן או בביה"ס

מה מגיע לילד שלכם במסגרת הסל האישי בגן או בביה”ס

מומחי עמותת "קשר" עונים לשאלות של אנשים עם מוגבלויות ומשפחותיהם. והפעם: אילו תמיכות מגיעות לילדי החינוך המיוחד המשולבים ואיך מחשבים אותן

צילום הדמיה: ביגסטוק

???

קרן מאזור השפלה שואלת  

בתי המקסימה נטע, בת 7, מאובחנת עם ADHD (הפרעת קשב וריכוז). לאחר ניסיון שילוב בכיתה א’, בתגבור משעות סל מוסדי, המליצו לנו בביה”ס לפנות לוועדת זכאות ואפיון כדי שתהיה לה סייעת צמודה. היא זקוקה לסייעת בשל קושי התנהלותי בלמידה.

כל הנושא חדש לי, ומבירור קצר, אני כבר מיואשת. הבנתי שהזכאות דרך הוועדה היא למספר שעות  בלבד– 5 או 6 שעות שבועיות. זה בקושי מספיק ליום אחד של לימודים! אשמח להתייעץ.

!!!

אנחנו עונים

שלום קרן. נעשה סדר בדברים: ועדת זכאות ואפיון פועלת מכוח חוק חינוך מיוחד. היא קובעת את זכאותו של תלמיד עם צרכים מיוחדים (גיל 21-3) לשירותי חינוך מיוחדים. ההורים יכולים לבחור את סוג המסגרת שבה ילמד התלמיד מבין 3 אפשרויות: כיתה רגילה, כיתת חינוך מיוחד בבית ספר רגיל, בית ספר לחינוך מיוחד. הוועדה קובעת סל אישי של שעות סיוע, שניתנות בבחירה של שילוב בכיתה רגילה, וממה שאת מתארת, זה מה שרלוונטי עבורכם.

השלב הבא הוא פילוח השעות בסל האישי, כלומר, חלוקת השעות שהוקצו בוועדה לתמיכות מותאמות לחוזקות ולצרכים של התלמיד. הפילוח נעשה במסגרת החינוך של התלמיד, באמצעות ועדה רב מקצועית, שחבריה כוללים את מנהל המוסד החינוכי, מחנך הכיתה, פסיכולוג המוסד החינוכי, נציג מתי”א וההורים. הצוות הרב מקצועי קובע תכנית אישית ואת אופן השימוש בסל האישי, באמצעות תמיכות בכמה תחומים.

הוראה – מיושמת על ידי עובד הוראה מתחום החינוך המיוחד. נכללות בה תמיכות כגון הוראה מותאמת, מיומנויות חברתיות, ניתוח התנהגות וטיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT). תמיכה מסוג הוראה יכולה להינתן גם על ידי עובד הוראה מהחינוך הרגיל, בהתאם לשיקול הדעת של הצוות הרב-מקצועי.

טיפול – ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, קלינאות תקשורת וטיפולים באמצעות אומנויות (מוזיקה, ביבליותרפיה, פסיכודרמה).

סיוע – סייע או סייעת מטעם הרשות המקומית. תפקידו לקדם את השתלבותו של התלמיד במכלול ההיבטים – לימודי, רגשי, חברתי.

חשוב להבין את ה”מחשבון” הייחודי לניצול שעות הסל האישי. כל שעה שבועית בסל האישי יכולה להיות מומרת לשעת הוראה, שעת טיפול או 4.3 שעות סיוע (ביסודי ובחטיבה) או 5.4 שעות סיוע (בתיכון) בתמיכה פרטנית. במידה והתלמיד מקבל תמיכה קבוצתית, ייגרע מהסל האישי החלק היחסי מסך התלמידים בקבוצה. לדוגמה: שעת הוראה של 2 תלמידים תגרע מכל אחד חצי שעה מהסל השבועי. יצוין כי בנוסף לסל האישי תוקצה חצי שעה שבועית להנחיית הצוות וההורים על ידי המתי”א.

**************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לאתר שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> עיגול לטובת שווים – למען אנשים עם מוגבלויות – האגורות שלך יכולות לשנות חיים! (igul.org.il)

**************

במקרה שאת מתארת מקובל לנצל את השעות לסייע או סייעת אישית. משמע שאת שעות הסיוע של בתך תכפילי ב-4.3. התוצאה היא שבתך תוכל לקבל סייעת צמודה לשעות ימי הלימודים.

יובהר כי שעות הסיוע מהוות סל אישי, מוצמד לתלמיד, ובמהותן מקנות לו תקציב אישי לקבלת תמיכות מותאמות. אנו שומעים על מסגרות תומכות ומכילות בשטח שעושות כל שביכולתן לתת מרחב מענים לניצול מיטבי של הסל האישי עבור התלמיד. מנגד, אנו שומעים מהורים גם על “פרשנויות מצמצמות” שמסגרות חינוכיות נוקטות כלפי סל השעות המדובר.

לכן, חשוב מאוד להכיר את זכויותיכם ולעמוד עליהן: מחובת הוועדה הרב מקצועית לפלח את מלוא השעות, ולנצל באופן מקסימלי את תקציב התלמיד. ככל שנותרו חלקי שעות לא מנוצלים, יש לבחון כיצד לנצלם. טענה כי “אין מה לעשות עם חלק משעה” אינה נכונה. כמו כן, אסור למסגרת החינוכית לנצל את הסל האישי כשעות כיתתיות, או לנצל את הסייעת או מורה מהסל האישי כ”מילוי מקום” כיתתי. אסור למסגרת החינוכית “לשחק” עם ימים ושעות מהסל האישי בהתאם לצרכיה. ניצול הסל האישי יתבצע באופן מסודר, מותאם לצרכיו של התלמיד בלבד, ובימים ושעות שתואמו מראש, ללא שינויים.

בכל שאלה בנושא וקבלת סיוע למימוש מקסימלי ומיטבי של הסל האישי עבור ילדכם, אתם מוזמנים לפנות אל עמותת “קשר”, הבית של המשפחות המיוחדות. נשמח לסייע במייל [email protected] או בטלפון 1-700-501-601.

גם לכם יש שאלה חשובה? מוזמנים לפנות אלינו

במסגרת המדור “טוב ששאלתם”, אתם, הקוראים, מוזמנים לשלוח שאלות הנוגעות לזכויותיכם כאנשים עם מוגבלות או כבני משפחה של ילדים/בוגרים עם מוגבלות, והמומחים של “קשר” ישמחו לענות לכם.

השאלות יכולות לעסוק בכל תחומי החיים: קצבאות נכות, הנחות והטבות כספיות ואחרות המגיעות לכם, זכויות במערכות החינוך, הבריאות והרווחה, תעסוקה, נגישות ועוד. את השאלות אתם מוזמנים לשלוח ללינק הבא.

אנחנו נבחר שאלות מעניינות או כאלה שרלוונטית למספר גדול של אנשים, ונפרסם אותן עם התשובה כאן במדור. אנחנו מתחייבים שזהותכם האמיתית תישמר בסוד (השמות שיפורסמו יהיו בדויים).

שימו לב! אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות להשתמש בשאלות שלכם, ועליכם לקחת זאת בחשבון כאשר אתם פונים אלינו. שוב, שמותיכם האמיתיים לא יופיעו בפרסומים. כמו כן, חשוב להדגיש כי התשובות במדור אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים, “קשר” או מערכת “שווים”, אחראים לתוצאות השימוש בהן.

**************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לאתר שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> עיגול לטובת שווים – למען אנשים עם מוגבלויות – האגורות שלך יכולות לשנות חיים! (igul.org.il)

**************

עמותת "קשר"
עמותת “קשר”

מדריכים קודמים:

הילד קיבל קצבה בלי תשלום רטרואקטיבי. איך משיגים אותו?

תעשו לי סדר: איפה מגיע לי פטור מתור ואיפה לא

מתי מלווה של אדם עם מוגבלות זכאי לפטור מתור

למי מגיעה קצבת שירותים מיוחדים ואיך מקבלים אותה

הילד בן 18: איך להתכונן לוועדה בביטוח לאומי

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות