נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםהילד קיבל קצבה בלי תשלום רטרואקטיבי. איך משיגים אותו?

הילד קיבל קצבה בלי תשלום רטרואקטיבי. איך משיגים אותו?

מומחי עמותת "קשר" עונים לשאלות של אנשים עם מוגבלויות ומשפחותיהם. והפעם: אמא לילד על הרצף בתפקוד גבוה לא מבינה מדוע לא קיבל הכרה שנה אחורה

???

שרה מאזור הדרום שואלת  

בני, עמית, בן 7, מאובחן על רצף האוטיזם בתפקוד גבוה. הוא קיבל לאחרונה הכרה בביטוח הלאומי. לא קיבלנו כל תשלום רטרואקטיבי. ביררתי עם הורים של ילדי הכיתה, וכולם קיבלו תשלום רטרואקטיבי של שנה. אני מרגישה שהביטוח הלאומי מפלה אותנו. למה אנחנו לא מקבלים כמו השאר?

!!!!

אנחנו עונים

שלום שרה,

שאלתך דורשת מספר הבהרות בנושא הזכות לתשלום רטרואקטיבי.

תשלום רטרואקטיבי הינו תשלום שהמוסד לביטוח לאומי משלם עבור תקופה שקדמה להגשת תביעה לקצבת הביטוח הלאומי. מדובר על תשלום ראשוני חד-פעמי, ולאחריו מתחיל המבוטח לקבל את הקצבה החודשית. 

בהתאם להנחיות הביטוח הלאומי, ניתן לקבל תשלום רטרואקטיבי לתקופה שמחושבת אחורה ממועד הגשת התביעה. תקופת התשלום הרטרואקטיבי משתנה בהתאם לקצבה או לליקוי הרפואי, להלן:

* קצבת ילד נכה – עד 12 חודשים, מלבד עיכוב התפתחותי (עד 6 חודשים).

* קצבת נכות כללית – עד 12 חודשים.

* קצבת שירותים מיוחדים – עד 6 חודשים.

* קצבת ניידות – עד חודשיים.

יובהר, התשלום הרטרואקטיבי אינו חובה ונתון לשיקול דעתה של הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי. הוועדה בוחנת האם התקיימו התנאים המזכים: הוכחת תסמיני הליקוי בתקופה שקדמה להגשת התביעה ועומס טיפולי בגינו. מטרת התשלום הרטרואקטיבי לשקף את התקופה בה סבל המבוטח מהליקוי הרפואי, תקופה בה עבר אבחונים רפואיים ונזקק לטיפולים, יחס והשקעה מיוחדים מגורמים מקצועיים ומהסובבים אותו.

בהתייחס לכל אחת מהקצבאות, חשוב להוכיח שהנכות החלה עוד בטרם הגשת התביעה לקצבה, ולהראות את המועד המוקדם ביותר שניתן על ידי הגשת מסמכים רפואיים תומכים. יש לתאר את כל סימני הגילוי של הליקוי, לרבות התנהגויות חריגות, חששות שעלו ומשאבים כספיים שהושקעו לצורך טיפולים. 

שרה, בנסיבות שאת מתארת סביר להניח שהביטוח הלאומי התייחס לתפקודו הגבוה של בנך כעובדה השוללת את התנאים המזכים. יחד עם זאת, עלייך לבחון את מכלול העובדות, ובנסיבות המתאימות להציגן בפני הביטוח הלאומי, על מנת להעמידו על טעותו. הדעות המקצועיות הרווחות כיום סוברות כי תסמינים שקשורים לאוטיזם נוכחים כבר בילדות המוקדמת ובדרך כלל מתועדים ברשומה הרפואית, אותה ניתן להגיש לוועדה הרפואית.

חשוב לתאר – האם היה חסר עקבי בתקשורת ואינטראקציה חברתית, האם הסימפטומים מגבילים ופוגעים בתפקוד היומיומי? חשוב לציין תאריך בו לראשונה קיבלתם המלצה או הבנתם שעליכם לפנות לאבחון. בנוסף, להציג את הפניית הרופא לאבחון, שתאריכו בוודאי קודם משמעותית לתאריך הגשת התביעה.

מעבר לאמור, כדאי להבהיר כי על אף שהועלו השערות בנוגע לאבחונו לראשונה בתאריך האמור, הליקוי היה קיים עוד קודם וגזל משאבים נפשיים וכלכליים. התקופה שקדמה להגשת התביעה לביטוח הלאומי בהחלט יכולה להיות מלווה בעומס טיפולי, הגם כשמדובר בילד בתפקוד גבוה. 

בהינתן שכך, כדאי לך לשקול הגשת ערר לוועדה הרפואית לעררים בביטוח הלאומי, בשל אי התשלום הרטרואקטיבי, ולדרוש תשלום שנה אחורה מיום הגשת התביעה . 

אם נתקלת בבעיה, את מוזמנת לפנות אל מרכז הסיוע ומיצוי הזכויות של “קשר”. נשמח לסייע. במייל [email protected] או בטלפון 1-700-501-601.

גם לכם יש שאלה חשובה? מוזמנים לפנות אלינו

במסגרת המדור “טוב ששאלתם”, אתם, הקוראים, מוזמנים לשלוח שאלות הנוגעות לזכויותיכם כאנשים עם מוגבלות או כבני משפחה של ילדים/בוגרים עם מוגבלות, והמומחים של “קשר” ישמחו לענות לכם.

השאלות יכולות לעסוק בכל תחומי החיים: קצבאות נכות, הנחות והטבות כספיות ואחרות המגיעות לכם, זכויות במערכות החינוך, הבריאות והרווחה, תעסוקה, נגישות ועוד. את השאלות אתם מוזמנים לשלוח ללינק הבא.

אנחנו נבחר שאלות מעניינות או כאלה שרלוונטית למספר גדול של אנשים, ונפרסם אותן עם התשובה כאן במדור. אנחנו מתחייבים שזהותכם האמיתית תישמר בסוד (השמות שיפורסמו יהיו בדויים).

שימו לב! אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות להשתמש בשאלות שלכם, ועליכם לקחת זאת בחשבון כאשר אתם פונים אלינו. שוב, שמותיכם האמיתיים לא יופיעו בפרסומים. כמו כן, חשוב להדגיש כי התשובות במדור אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים, “קשר” או מערכת “שווים”, אחראים לתוצאות השימוש בהן.

*************

אנחנו באתר “שווים” עושים מאמצים גדולים להביא לאנשים עם מוגבלות ובני משפחותיהם את כל החדשות והמידע החיוניים להם. כדי להמשיך בעבודה הזו אנחנו זקוקים לעזרתכם. אתם מוזמנים לעגל את האגורות בכרטיס האשראי שלכם לטובת עמותת שווים – וגם אתם חלק מהפרויקט החשוב שלנו. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. כדי לעגל לשווים הקליקו >>> עיגול לטובת שווים – למען אנשים עם מוגבלויות – האגורות שלך יכולות לשנות חיים! (igul.org.il)

************

מדריכים קודמים:

תעשו לי סדר: איפה מגיע לי פטור מתור ואיפה לא

מתי מלווה של אדם עם מוגבלות זכאי לפטור מתור

למי מגיעה קצבת שירותים מיוחדים ואיך מקבלים אותה

הילד בן 18: איך להתכונן לוועדה בביטוח לאומי

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות