נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםהח"כית לקיש: "לוודא שמתאפשר קשר ישיר בין הורים למשלבות"

הח”כית לקיש: “לוודא שמתאפשר קשר ישיר בין הורים למשלבות”

בעקבות תחקיר "שווים" שפורסם אתמול, פנתה ח"כ דבי ביטון (יש עתיד) לשר החינוך בדרישה לחדד את הנהלים בנושא: "ההורים נותרים חסרי אונים וללא מידע על ילדיהם"

חברת הכנסת דבי ביטון. צילום: אלעד גוטמן

בעקבות תחקיר “שווים”, בו נחשפו תלונות הורים על כך שלא מאפשרים להם להיות קשר ישיר עם תומכי החינוך (הסייעים/ות) של ילדיהם, פנתה אתמול חברת הכנסת דבי ביטון (יש עתיד) לשר החינוך, יואב קיש (הליכוד), וביקשה ממנו לחדד את הנהלים בנושא בגנים ובבתי הספר. זאת בכל הנוגע לקשר המחייב בין הורים לתומכי החינוך, קשר שבניגוד להנחיות משרד החינוך והשלטון המקומי נמנע או מופעל באופן חלקי בלבד.

“הסייעות הן הגורם המתווך בין ההורה לבין מה שקורה לילד/ה, וכך במקרים רבים לטענת ההורים הם נותרים חסרי אונים וללא מידע על ילדיהם”, כתבה ח”כ ביטון לשר. “הצטערתי לגלות שבבתי ספר רבים צוותי החינוך מסרבים לסייעות ליצור קשר עם ההורים גם כאשר הסייעות מעוניינות בכך”.

עוד כתבה ח”כ ביטון: “לפי סעיף 2.12.2 בחוזר מנכ”ל משרד החינוך, שפורסם בשנת 2021, נקבע כי בכל הנוגע לתלמידים משולבים בחינוך הרגיל, מנהלת הגן/המחנכת, בעזרת הצוות העובד עם התלמיד ובשיתוף הסייעת, אחראים לשמירה על רציפות הקשר המקצועי מורה- סייעת-תלמיד-הורה”.

המכתב ששלחה ח”כ ביטון לשר החינוך, אתמול

כזכור, משרד החינוך והשלטון המקומי הוציאו הנחיות והבהרות מפורשות כבר בשנת 2016, וגם אשתקד, על כך שהקשר בין תומכת החינוך (משלבת/סייעת) להורים של הילד המשולב או שזקוק לעזרה – הוא קשר הכרחי. למרות זאת, מתחילת השנה התקבלו במערכת “שווים” עשרות דיווחים על כך שנמנע קשר זה, או שהוא מבוצע באופן חלקי בלבד.

לטענת ההורים, הסיבות לכך שונות ומשונות. חלקם מספרים שאומרים להם בבית הספר ובאגפי החינוך ברשויות המקומיות, שאסור בכלל לסייעות ליצור קשר עם ההורים. יש שמחמירים וטוענים כי ההורים “חופרים” לסייעות, ולכן לא צריך לתת להם את מספר הטלפון שלה.

***************************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >> bit.ly/Shavvim-igul-letova

***************************

“סיבה” נוספת שעלתה היא שאסור לדבר עם ההורים אלא בחסות הצוות החינוכי של בית הספר, מחשש למסירת מידע שגוי על הילד. לכן, גם כשיש רצון טוב מצד הסייעות להיות בקשר, לפי טענות ההורים חלקן ננזפות על כך. אחרות מרגישות שמשרתן בסכנה.

התחושות האלה מסבירות את טענת משרד החינוך כי נכון לשנת הלימודים הנוכחית, אין אף תלונה אחת בנושא אי הקשר בין סייעת להורים, באף בית ספר ברחבי הארץ. למרות הנתון העגום הזה, במשרד מעודדים את ההורים לפנות עם הפרטים של בתי הספר כדי שהם יוכלו להתמודד עם כך ולוודא כי הקשר בין ההורה לבין הסייעות מתקיים.

בעקבות פנייתנו, הבהיר מרכז השלטון המקומי: “הורים לתלמידים עם צרכים מיוחדים הם שותפים משמעותיים למערכת החינוך בתהליך החינוכי של ילדם. במהלך שנה״ל שעברה הוצאנו מכתב לרשויות המקומיות המעודד את הקשר בין צוות המוסד להורים, ומחזק בניית ערוצי תקשורת מוסכמים ומקובלים על כולם. נוכח פניות שעלו לאחרונה, הנוגעות למניעת תקשורת בין ההורים לצוות, בכללן הסייעת האישית, אנו נרענן את ההנחיה בשנית”.

נושא אי הקשר בין הסייעות להורים עלה גם בדוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שפורסם בשנה שעברה. על פי הדוח, ארגונים חברתיים דיווחו שישנם בתי ספר שלא מאפשרים לסייעת/משלבת ליצור קשר ישיר עם ההורים של התלמיד/ה. זאת, בניגוד להנחיות משרד החינוך שמרשה ואף מעודד לקיים קשר כזה.

שר החינוך, יואב קיש. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
שר החינוך, יואב קיש. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

יו”ר איגוד מנהלי אגפי החינוך ברשויות המקומיות, ד”ר שי פרוכטמן, הגיב לכך בדוח ואמר כי: “הסייעת אינה גורם מוכשר ומוסמך למסירת או קבלת מידע על התלמיד, ולכן הקשר צריך להתבצע באמצעות אנשי המקצוע, ולא באופן ישיר”. משרד החינוך גרס טענה זאת.

גם שלמה דולברג, מנהל כללי במרכז השלטון המקומי לראשי הרשויות ומנהלי אגפי החינוך בעיריות, הבהיר נקודה זו במכתב ששלח למנהלים. “הורים לתלמידים עם צרכים מיוחדים הם שותפים משמעותיים למערכת החינוך בתהליך החינוכי של ילדם, וכשותפים לדרך, יש לוודא כי צוות המוסד כולו יעמוד עמם בקשר הדוק ויבנה ערוצי תקשורת מוסכמים ומקובלים על כולם”.

לשימושכם ההורים, אנחנו מצרפים להורדה את המכתב המקורי מ-2016 ואת המכתב העדכני של משרד החינוך, כדי שתוכלו להדפיס או לשלוח בוואטסאפ לגורמים הרלוונטיים.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות