“הורים לתלמידים עם צרכים מיוחדים הם שותפים משמעותיים למערכת החינוך בתהליך החינוכי של ילדם, וכשותפים לדרך, יש לוודא כי צוות המוסד כולו יעמוד עמם בקשר הדוק ויבנה ערוצי תקשורת מוסכמים ומקובלים על כולם”, כך הבהיר שלמה דולברג, מנהל כללי במרכז השלטון המקומי לראשי הרשויות ומנהלי אגפי החינוך בעיריות.
המכתב הגיע על רקע תלונות רבות למרכז השלטון המקומי, שעלו לאחרונה מפי הורים שטענו כי הצוות החינוכי בבתי הספר מונע מההורים תקשורת מול המשלבות והסייעות של ילדיהם. בתוך כך, דולברג הפנה את תשומת הלב למכתבי משרד החינוך בנושא משנת 2016 ומהשנה האחרונה, וטען כי יש לוודא שבתי הספר פועלים ברוח הדברים.
“אנו מאמינים כי קשר חיובי ושיח משתף עם ההורים תורמים להצלחת התלמידים, ומבקשים מכל השותפים להמשיך ולקדם את הקשר בין ההורים והצוות החינוכי, ובכללם הסייעות והמטפלים”, כך הבהיר משרד החינוך ב-2016. בשנה שעברה, במכתב ששלחה מנכ”לית משרד החינוך היוצאת דלית שטאובר למנהלי המחוזות השונים, ציינה כי למרות אותו מכתב מלפני שבע שנים, גם היום המצב בשטח שונה מהרצוי.
גם משרד החינוך מעודד קשר עם הסייעות
גם חברת הכנסת לשעבר שירלי פינטו, שפעלה מול משרד החינוך להוצאת ההבהרה, אמרה בעבר כי “נשמעו קריאות מתוסכלות של הורים לילדים עם מוגבלויות שטוענים שלא מאפשרים להם ליצור קשר ישיר עם הסייעת, בניגוד להנחיה שפורסמה”. בדרישתה תחת ועדת המשנה לחינוך משלב בכנסת הקודמת, היא דרשה כי משרד החינוך יוציא מכתב המבהיר את הדברים וכך היה.
בנוסף, הנושא עלה גם בדוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שפורסם בשנה שעברה. על פי הדוח, ארגונים חברתיים דיווחו שישנם בתי ספר שלא מאפשרים לסייעת או למשלבת ליצור קשר ישיר עם הורי התלמיד, בניגוד להנחיות משרד החינוך שמעודד קשר כזה.
יו”ר איגוד מנהלי אגפי החינוך ברשויות המקומיות, ד”ר שי פרוכטמן, הגיב לכך בדוח ואמר כי: “הסייעת אינה גורם מוכשר ומוסמך למסירת או קבלת מידע על התלמיד, ולכן הקשר צריך להתבצע באמצעות אנשי המקצוע, ולא באופן ישיר”. עם זאת, משרד החינוך התנגד לעמדה הזו.
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova