“אנו מאמינים כי קשר חיובי ושיח משתף עם ההורים תורמים להצלחת התלמידים ומבקשים מכל השותפים להמשיך ולקדם את הקשר בין ההורים והצוות החינוכי, ובכללם הסייעות והמטפלים”. כך הבהיר משרד החינוך ב-2016. השבוע הנושא חודד שוב, במכתב ששלחה דלית שטאובר, מנכ”לית משרד החינוך, למנהלי המחוזות השונים.
על פי שטאובר, למרות אותו מכתב מלפני שש שנים, שמפרט מדוע צריך לאפשר קשר ישיר בין הורים בחינוך המיוחד לסייעות, גם היום זה לא תמיד מתבצע בשטח. במכתב שלה מהשבוע היא ציינה כי הגיעו פניות למשרד לפיהן בתי ספר לא מאפשרים קשר כזה.
הנושא עלה גם בדוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שפורסם מוקדם יותר השנה. על פי הדוח, ארגונים חברתיים דיווחו שישנם בתי ספר שלא מאפשרים לסייעת/משלבת ליצור קשר ישיר עם ההורים של התלמיד/ה. זאת, בניגוד להנחיות משרד החינוך שמרשה ואף מעודד לקיים קשר כזה.
יו”ר איגוד מנהלי אגפי החינוך ברשויות המקומיות, ד”ר שי פרוכטמן, הגיב לכך בדוח ואמר כי: “הסייעת אינה גורם מוכשר ומוסמך למסירת או קבלת מידע על התלמיד, ולכן הקשר צריך להתבצע באמצעות אנשי המקצוע ולא באופן ישיר”. עם זאת, משרד החינוך מתנגד כמובן לעמדה הזו.
חברת הכנסת שירלי פינטו, שפעלה מול משרד החינוך להוצאת ההבהרה, מסרה ל”שווים”: “במהלך הדיונים להיערכות לשנת הלימודים תשפ”ג בוועדת המשנה לחינוך המשלב בראשותי, ביוני ובאוגוסט האחרונים, נשמעו קריאות מתוסכלות של הורים לילדים עם מוגבלויות שטוענים שלא מאפשרים להם ליצור קשר ישיר עם הסייעת, בניגוד להנחיה שפורסמה. בסיום הוועדה דרשתי כי משרד החינוך יוציא מכתב המבהיר כי המכתב שפורסם ב-2016 בעניין זה תקף. המכתב יצא אחרי עבודה משותפת שלי יחד עם שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ושר המשפטים גדעון סער. אני שמחה על הצעד החשוב וקוראת לכל ראשי הרשויות לכבד את ההוראה ולאפשר קשר ישיר בין ההורים לבין הסייעות”.
- לשימושכם, אנחנו מצרפים להורדה את המכתב המקורי מ-2016 ואת המכתב העדכני של משרד החינוך, כדי שתוכלו להדפיס או לשלוח בוואטסאפ.