נושאים קשורים

“החיים הם מתוקים. כל דבר שיש לנו, אנחנו צריכים להעריך”

אלישע מדן איבד את שתי רגליו במלחמה, אבל הוא ממש לא מתכוון לשקוע בדיכאון: "אני מתענג על כוס מים, כלום לא מובן מאליו". צפו בסרטון המרגש

ביטוח לאומי: 131,666 שורדי שואה זכאים כיום לקצבאות

רגע לפני יום השואה, פרסם ביטוח לאומי נתונים עדכניים שמעלים דאגה עמוקה לגורלם של מי שעברו את הנורא מכל. מעל 40 אלף שורדים מקבלים השלמת הכנסה, ו-70% מהם מקבלים קצבת סיעוד

6 מדליות זהב לישראלים באליפות אירופה לשחייה פראלימפית

נבחרת ישראל חזרה עם 14 מדליות סך הכל. כעת כולם נושאים את העיניים לאולימפיאדה בקיץ: "מאחלים לשחיינים לשחזר את ההצלחות גם בפריז"

הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר
הסתדרות 480-100

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויות"החוק החדש פוגע ברוב כבדי הראייה"

“החוק החדש פוגע ברוב כבדי הראייה”

מנכ"ל המרכז לעיוור כתב לשר הרווחה: "לא ייתכן שאנשים שמאבדים את ראייתם לא יהיו זכאים לשירותים בסיסיים". השר: "שום אדם עם מוגבלות לא ייפגע"

מנכ”ל המרכז לעיוור עו”ד זוהר הלוי. צילום: עמית הלוי

“לא ייתכן שאנשים שמאבדים את ראייתם לא יהיו זכאים לשירותים כל כך בסיסיים במשבר כה גדול של חייהם וכשעולמם מחשיך עליהם” – כך כתב בימים האחרונים מנכ”ל המרכז לעיוור בישראל, עו”ד זוהר הלוי, לשר הרווחה יעקב מרגי.

במכתבו טוען הלוי שחוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלויות במתכונתו הנוכחית מותיר בחוץ אוכלוסייה גדולה מאוד של עיוורים ולקויי ראייה – ודורש ממנו להתערב בנושא.

תזכיר חוק שירותי רווחה, שנחשב לחוק הדגל לאוכלוסיית האנשים עם מוגבלות, פורסם בשבוע שעבר ומעורר כעת התנגדויות בקרב ציבור כבדי הראייה וארגונים הפועלים למען אוכלוסייה זו. על פי התקנות החדשות, המוצעות בימים אלה להערות הציבור, ילדים, צעירים ומבוגרים עם לקויות ראייה עלולים להיפגע במידה שהתקנות יאושרו כפי שהן.

מי מוחרג מהחוק

על פי התקנות, כל אדם עם מוגבלות ראייה “לפי חדות ראייה של עד 6/24 בעין הטובה יותר לאחר תיקון או שדה ראייה של עד 40 מעלות בעין הטובה”, לא יהיה זכאי לשירותי רווחה. בנוסף, כל מי שהתגלתה אצלו מחלה ניוונית ברשתית מעל גיל 18 לא ייכלל ברשימת הזכאים. קבוצה נוספת שמוחרגת מהחוק כוללת את מי שאובחנה פגיעה בראייתו כשהוא מעל גיל 67. גם קבוצה זו, כך עולה מהתקנות, לא תהיה זכאית לשירותי עזר שונים כגון תעודת עיוור, הדרכה שיקומית ועוד.

לטענת הלוי, פרמטרים אלו מזכים אוכלוסייה מצומצמת מאוד מקרב ציבור האנשים עם לקויות ראייה בשירותי רווחה. “אם התקנות ייכנסו לתוקף,  חלק ניכר מציבור האנשים עם לקויות ראייה בכלל וילדים עם לקויות ראייה בפרט ייוותרו ללא מענה”, הוא מתריע.

על פי נתוני מינהל המוגבלויות של משרד הרווחה, כ-50% מהזכאים לתעודת עיוור הם מעל גיל 67. אצל רוב לקויי הראייה והעיוורים הלקות היא על רקע מחלת רטיניטיס פיגמנטוזה (RP) – מחלה ניוונית ברשתית העין המתפרצת לרוב אחרי גיל 18. ברוב המקרים מדובר בנשאות מולדת, המתפרצת בעיתוי שונה מאדם לאדם, ובסופו של הליך גורמת לעיוורון מוחלט. על פי התקנות, מי שהתגלתה אצלו מחלה ניוונית בהיותו בגיר, מעל גיל 18, לא יהיה זכאי לשירותים. 

שר הרווחה, יעקב מרגי. צילום: אביעד ויצמן
שר הרווחה יעקב מרגי. צילום: אביעד ויצמן

“עיוות נוראי”

“ניסוח התקנה כפי שהיא משקף עיוות נוראי”, כתב הלוי לשר, “המוציא מכלל הזכאים לשירותים ציבור מאוד גדול, שכל חטאו הוא שאיבוד ראייתו ומחלתו התרחש לאחר שהפך בגיר. הייתכן כי בשלב כה צעיר בחייו אדם אינו זקוק לשירותי שיקום? הייתכן שאדם זה אינו זקוק להדרכה שיקומית? הייתכן שאדם זה אינו זקוק לעזרים טכנולוגיים ואחרים לתפקודו היומיומי? ברור שלא”.

לדבריו, “החלת תקנות אלה בניסוחן המוצע תהפוך עד מהרה חלק ניכר מאוכלוסיית הלוקים בלקויות ראייה שונות בדרגות שונות לאנשים תלותיים בסביבה ובמוסדות המדינה. דבר זה יגרור אחריו הוצאות כספיות אדירות, בעוד המצב הנוכחי מאפשר לציבור זה להיות עצמאי, בלתי תלוי ויצרני. יש צורך מהותי למנוע החלת תקנות אלה באופן המוצע”. 

חשוב להדגיש כי כל מי שמחזיק בתעודת עיוור כיום לא צפוי להיפגע מהחלת התקנות החדשות. לפי הלוי, מי שצפוי להיפגע הם לקויי הראייה והעיוורים העתידיים בישראל, “שעלולים למצוא את עצמם ללא סיוע מספק משירותי הרווחה בישראל”.

השר: אף אדם לא ייפגע מהחוק

שר הרווחה יעקב מרגי מסר בתגובה: “בימים אלו מתקיימים דיוני עומק במשרד לקראת יישום החוק. ואני אומר בצורה חד משמעית – כניסת החוק לתוקפו לא תגרע ולא תרע כלפי שום מוגבלות ושום שירות או מענה שניתן כיום. כוונת המחוקק היא לשפר ולעגן בחוק את השירותים שניתנו עד כה. החוק לא יהווה פלטפורמה יחידה לזכאות במתן שירותי רווחה וזה יעוגן בתקנות ואף בתיקוני חקיקה אם צריך. בנוגע לאוכלוסיית האזרחים הוותיקים מעל גיל 67 שמתפתחת אצלם מוגבלות או שהגיעו לגיל 67 עם מוגבלות – בימים אלו מתקיים דיון בין גורמי המקצוע במשרד אם להשאיר זאת במינהל מוגבלויות או להעביר את זה תחת חסות מינהל אזרחים ותיקים במשרד, המתמחה באוכלוסייה זו בכל הרבדים, בהתחשב בצרכים הנוספים של אוכלוסייה זו”.

עו”ד גיא אקוקה, חבר הוועדה המייעצת בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים ואדם לקוי ראייה בעצמו, אמר בתגובה לתקנות: “הפגיעה בציבור של אנשים עם עיוורון ולקויות ראייה היא בלתי הפיכה ודרמטית מאחר שהשירותים וההכרה בזכאויות חדשות לא יכללו את מרבית האוכלוסייה הזו. זה יהיה עוול לדורות וזה מחייב התערבות ומחיקת הסעיף המפלה”.

רוצים לחתום על עצומה נגד התקנות? הקליקו כאן

*************
מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו >>> https://bit.ly/Shavvim-igul-letovaקישור חיצוני.קישור חיצוני.קישור חיצוני.
*************

עוד בנושא:

חוק הדגל לאנשים עם מוגבלות: מי זכאי לתמיכה ואיך זה יעבוד

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות