לפני כמה ימים דיווחנו כאן ב”שווים” כי במרכז השלטון המקומי מסרבים לאפשר למשלבות של ילדים עם מוגבלות הלומדים בבתי ספר “רגילים” להגיע לבתי הילדים בזמן שגרת הקורונה. המשמעות: בשנת הלימודים הקרובה ילדים מכיתות ה’ ומעלה לא יקבלו סיוע אישי בלימודים המקוונים שמתקיימים מהבתים, ובמלים אחרות, לא תהיה להם סייעת במרבית ימי השבוע.
עכשיו, אחרי הפרסום שלנו, שלחה קבוצה של ארגונים חברתיים מכתב ליו”ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, שבו היא מבקשת ממנו לאפשר הגעה של משלבות לבתים.
עמדת השלטון המקומי לא השתנתה מאז פרוץ משבר הקורונה. גם במהלך הגל הראשון התעקשו שם לא לאפשר למשלבות להגיע לבתי הילדים, מה שהשאיר רבים מהם לבד במערכה, עם קושי ניכר להשתלב במערך הלימודים המקוון.
כאשר פנינו למרכז לפני כמה ימים לברר את עמדתו לקראת שנת הלימודים שבפתח, נמסר לנו שוב כי הסירוב נובע מבעיות בריאות ובטיחות. “הרשות המקומית כמעסיק הדואג לביטחונם ושלומם של עובדיו לא יכול לשלוח עובדים לבתים שאינו מכיר את סביבת העבודה בהם ואת רמת הסיכון לחשיפה לנגיף”, כתבו לנו בשלטון המקומי. “הרי בבתים אין ‘תו סגול’, ואיש איש יעשה כראות עיניו בד’ אמותיו. נדגיש כי גם ההסתדרות מתנגדת לכך בהיעדר התאמה למקום העבודה – אין מוגנות, אין מוגנות פיזית, אין הגנה מפני מחלה ואין שמירה על בטיחות וגהות”.
הלילה (א’), כאמור, נשלח מכתב ליו”ר ביבס על ידי שורת ארגונים, ובהם “בזכות”, אלו”ט, קול הזכויות, איל”ן, בית איזי שפירא, סיכוי שווה, יתד, קשר, יש לי מותק של תסמותק, משתלבים ברצף ועוד. בראשית המכתב מתארים הכותבים מה אירע בשנת הלימודים החולפת. “למרות אישור שניתן על ידי משרד הבריאות למשרד החינוך, המאפשר למשלבות להגיע לבתי התלמידים, רשויות מקומיות שונות התנגדו לכך והורו למשלבות שלא להגיע לבתי התלמידים”, נכתב שם.
“חמור מכך, חלק מהמשלבות הונחו להשלים את הצוות החינוכי בבית הספר עקב מחסור באנשי צוות, וזאת למרות שהגדרת תפקידן לתת מענה לתלמידים משולבים, והתקציב להעסקתן הינו בגין התלמיד המשולב. בהיעדר הנגשה של המשלבת, הלמידה המקוונת הייתה עבור מרבית התלמידים שנותרו בבית חסרת תועלת, ואף המענה שניתן על ידי משלבות שהונחו לסייע מרחוק היה לרוב לא מותאם לנסיבות הפרטניות של התלמיד ולא השיג את מטרותיו”.
לטענת הארגונים, בעקבות זאת “חלה נסיגה במצבם הלימודי והחברתי של תלמידים רבים, ונוצרו פערים לימודיים בינם לבין בני כיתתם שהובילו לתסכול ולמצוקה. אמנם מיד לאחר פסח נפתחו בחלק מהמקומות מוקדים רשותיים אשר אמורים היו לתת מענה לחלק מהתלמידים עם המוגבלות, אולם אלו לא רק שלא נתנו מענה – בין היתר, בהיעדר הסעות אליהם – אלא אף יצרו הפרדה גדולה יותר ואפליה בין שאר תלמידי הכיתה, אשר המשיכו ללמוד יחד באופן מקוון בביתם, לבין התלמידים המשולבים אשר נדרשו להגיע למרכזים, בנפרד מחבריהם”.
ומה לגבי שנת הלימודים שמתחילה עוד חודש? מכיוון שמדובר במכונת דומה לזו של שנה שעברה, בארגונים מבקשים מביבס להפיק לקחים ולתת פתרונות לבעיות שעלו באמצעות מענה מותאם לתלמידים משולבים, ובכלל זה שירותי סיוע בבית התלמיד. “שירותי הסיוע לתלמידים עם מוגבלות הינם מרכיב קריטי בלמידה – ודאי כשהלמידה מתבצעת מרחוק, וחסרונם מהווה קושי עצום עבור תלמידים הזקוקים להנגשה זו. יתר על כן, גם משרדי החינוך והבריאות, כאמור, הבינו זאת, ולכן המליצו ואישרו את מתן שירותי הסיוע בבית התלמיד. בנוסף, במסגרת שולחן המשנה לשולחן הבין מגזרי בנושא אנשים עם מוגבלות בעת משבר הקורונה, אותו כינס משרד ראש הממשלה, ואשר הובל על ידי נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ועמותת אנוש, הומלץ לאפשר למשלבות להגיע לבתי התלמידים“.
את המכתב מסיימים הארגונים כך: “על מנת לאפשר שוויון הזדמנויות אמיתי לכלל התלמידים בכל הרשויות המקומיות, נבקשך להנחות את כלל הרשויות המקומיות לאפשר הגעת משלבות לבתי התלמידים הזכאים לכך. זאת, בהקדם האפשרי ועל מנת להיערך כיאות עד פתיחת שנת הלימודים הקרבה”.