נושאים קשורים

הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?



“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג
ראשיאוטיזםבבקשה, אל תפקירו את הילד שלי ואת חבריו

בבקשה, אל תפקירו את הילד שלי ואת חבריו

אמא של ד', תלמיד משולב, בטור אישי כואב: "המערכת שוב מפקירה אותו. תנו לסייע שלו לעבוד איתו מהבית, זו זכותו"

מאת אמא מודאגת

ד’, הילד שלי, עולה לכיתה י”א בבית ספר במרכז הארץ. הוא לומד בתיכון עיוני רגיל, משולב בכיתה רגילה. עושה בגרות רגילה, 5 יחידות מתמטיקה, 5 יחידות אנגלית.

בגיל חמש  הוא אובחן עם ADHD. באמצע כיתה ה’ אובחן על הרצף האוטיסטי. הסייע שלו עוזר לו בלימודים, מתווך לד’ את העולם.

כשאומרים שיש שיעורים, צריך לוודא שד’ רשם ולא חלם לרגע. כשאומרים שיש להתחלק לזוגות, הסייע צריך לעזור לד’ למצוא בן זוג. כשיש המון מטלות, הסייע צריך לעזור לד’ לסדר את המטלות ולעזור לו בתכנון וחלוקת הזמנים. ואם צריך ללכת למורה מקצועי לבקש הארכה או שיעור פרטני, ד’ לא יזום לבד. הסייע מלמד אותו איך לפנות ומלווה אותו למורה הנחוץ. הסייע עוזר לו גם ביצירת קשרים חברתיים. השנה, לראשונה מזה שלוש שנים, ניגש ד’ לשני ילדים והזמין אותם הביתה, בתיווכו של הסייע כמובן.

בגל הראשון ד’ נשכח על ידי מערכת החינוך. כולם עברו ללמוד בזום, גם הוא. הסייע הוצא לחל”ת
וד’ הופקר. הילדים בזום קיבלו מטלות רבות, חלקן מהוות 30% מציון הבגרות. בתחילה עקב ד’ אחר המטלות, עד שלא היה מסוגל יותר, ואז ויתר. אנחנו, ההורים, שאלנו אם יש מטלות, והוא אמר שסיים אותן. אבל אז ראינו בתוכנת המשוב את האפסים על אי הגשת עבודות. מנקודה זו המחנכת החלה לרכז עבורנו מטלות. היא התקשרה לילדים לברר, פנתה למורים המקצועיים, עד שגם היא קרסה.

לו הסייע היה מגיע אלינו הביתה, ד’ היה יכול להיות כמו כל ילדי כיתתו

למרות שהוחזרו סייעים לבית הספר לתמוך מרחוק, משום מה הסייע של ד’ לא הוחזר. אין לי מושג מה הסיבה.

משהוחזרו הסייעים לעבודה, לא הורשה הסייע לבוא אלינו הביתה, למרות שהסכים. העירייה הנחתה שהסייע יתמוך בזום, ושד’ יגיע ללמוד במרכז לימוד או בבית הספר. שאר תלמידי כיתתו למדו בזום במערכת שעות עם חלונות הפסקות. לפי דרישת העירייה, ד’ היה היחיד שהיה אמור להגיע לבית הספר, תוך סיכון בהידבקות בנסיעה באוטובוס, ואז ללמוד שם במשך שעות רצופות, או ללמוד מהבית כשהסייע מצטרף אליו דרך הזום.

לצערי, הפתרון לא היה טוב. התמיכה של סייע בזום במקביל לשעות הזום לא תורמת דבר. הוספת שעות זום מול סייע רק מכבידה על הילד. במקום התרעננות, הוא צריך להמשיך מול הזום.

לו הסייע היה מגיע אלינו הביתה, ד’ היה יכול להיות כמו כל ילדי כיתתו. והסייע היה יכול להועיל ולסייע לד’ בצורה מותאמת לצרכיו.

*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

ועכשיו, מה יקרה ב-1 בספטמבר? ד’ שוב יופקר על ידי מערכת החינוך. בימי למידה מהבית, הסייע יהיה בבית הספר במקום לסייע אישית לד’, יתווספו עוד שעות זום לא יעילות מול הסייע במקום להשתמש בהן בחוכמה, ונבזבז אותן שוב.

בשביל לקבל סיוע דורשים מד’ לבוא לבית הספר. יחיד מכל כיתתו. זה לא יועיל לו, אפילו יזיק. איך?

א. קיבוע השוני ואי השוויון בינו לבין חברי כיתתו.

ב. מערכת שעות לא שוטפת, ובמקום לנוח בין זום אחד לשני, הוא יהיה לבד עם סייע בזום.

ג. סיכון בתחבורה ציבורית ובמגע עם ילדי בית ספר אחרים.

ד. בזבוז שעות סיוע בשם העיקרון במקום מציאת מה נכון וטוב לילד.

אנא, אתם שם למעלה, במוקדי קבלת ההחלטות, אל תפקירו את ד’ וחבריו. מגיע להם להיות שווים בחינוך הרגיל, עם הסיוע לו הם זכאים.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות