נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים
הסתדרות 480-100

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותש"ס עם "השקופים"? פחות כשמדובר באנשים עם מוגבלות

ש”ס עם “השקופים”? פחות כשמדובר באנשים עם מוגבלות

יצאנו לבדוק: כיצד הצביע יו"ר ש"ס אריה דרעי על חוקים הנוגעים לאנשים עם מוגבלויות. פרק 6 בסדרה

יו”ר ש”ס אריה דרעי

לקראת הבחירות לכנסת ה-24, נראה שראשי המפלגות מתחילים להפנים שקהילת הנכים והאנשים עם מוגבלות בישראל היא כוח אלקטורלי משמעותי. חלק מהמפלגות אפילו הקימו מטות מיוחדים שנועדו לשכנע מצביעים עם מוגבלות לתמוך בהן. אז למי מהרשימות אפשר להאמין, ומי סתם מנסה לקושש קולות תוך פיזור הבטחות סרק?

בניסיון לתת לכך תשובה, יצאנו באתר “שווים” לבדוק כיצד הצביעו ראשי הרשימות בכל ההצבעות בכנסת הנוגעות לאנשים עם מוגבלות במהלך עשר השנים האחרונות. אחרי יו”ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי, הגיע תורו של יו”ר ש”ס, שר הפנים אריה דרעי.

ש”ס, לפחות מבחינת הדימוי, נחשבת לתנועה שעוזרת ל”שקופים”, מונח שטבע דרעי בכבודו ובעצמו לאורך שנים ארוכות של קמפיינים פוליטיים. ש”ס מתגאה בעזרה לאזרחים החלשים, כולל אנשים עם מוגבלות, קשישים, מחוסרי דיור ועוד. האם הדבר הזה עומד במבחן ההצבעות בכנסת? תכף נראה. רק חשוב לציין כי השר דרעי עצמו מיעט לאורך השנים להגיע לכנסת ולהצביע באופן אישי, ולכן נאלצנו בחלק מהמקרים להסתמך על ההצבעות של חברי הכנסת ממפלגתו.

על מה הוא הצביע נגד

8.7.20: הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון – השוואת קצבת נכות לשכר מינימום).  הצעת החוק ביקשה להשוות את גובה הקצבה שעל בסיסה מחושבת קצבת הנכות לשכר המינימום, כדי לאפשר לנכים מחיה בכבוד. חברי מפלגתו של דרעי בש”ס הצביעו נגד יחד עם הקואליציה, הצעת החוק נפלה.

09.11.16: הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון קצבת נכות וקצבת שאירים). הצעת החוק ביקשה להשוות את תנאיהם של מקבלי קצבת הנכות למקבלי קצבת הזקנה, וכך למנוע מהם את הצורך בבחירה בין הקצבאות. המטרה הייתה לבלום את הידרדרותם לעוני של אנשים עם מוגבלות, הנאלצים לבחור בין שתי הקצבאות. חברי מפלגתו של דרעי בש”ס הצביעו נגד יחד עם הקואליציה, האופוזיציה הצביעה בעד, הצעת החוק נפלה.

12.12.2018: הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון – נכה שהגיע לגיל פרישה), התשע”ה – 2015. הצעת החוק ביקשה לבטל את מגבלת הגיל הקיימת על זכאות לקבלת קצבת נכות. בשל מגבלת הגיל, קצבת הנכות מופסקת דווקא בגיל זקנה, שבו הנכים זקוקים לה יותר מתמיד. חברי מפלגתו של דרעי בש”ס הצביעו נגד יחד עם הקואליציה, האופוזיציה הצביעה בעד, הצעת החוק נפלה.

28.4.10:  הצעת חוק נכי המלחמה בנאצים (תיקון – חישוב הכנסה נוספת של נכה). הצעת החוק ביקשה להחריג את הנכים שנלחמו בנאצים בנוגע לתקנות הביטוח הלאומי – איסור על כפל קצבאות, כך שהנכים יוכלו לקבל גם את התמלוגים המגיעים להם, גם את קצבת הזקנה וגם את סל הקליטה. זאת, כדי לעזור להם להתקיים בכבוד בשנים האחרונות לחייהם. חברי מפלגתו של דרעי בש”ס הצביעו נגד יחד עם הקואליציה, האופוזיציה הצביעה בעד, הצעת החוק נפלה.

על מה הוא הצביע בעד

18.12.13: הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון – קצבת נכות לעקרת בית).  הצעת החוק ביקשה להשוות בין הזכויות של נשים לגברים. נכון להיום אישה נכה מקבלת מעמד של עקרת בית בלי בדיקת יכולת השתכרותה, ומה שקובע הוא רק יכולתה לתפקד במשק הבית. הצעת החוק מציעה לבטל את ההבחנה הקיימת בין אישה וגבר לעניין זה, ולקבוע שהקריטריון לקבלת קצבה ייקבע לגבר ולאישה על פי כושר ההשתכרות בלבד. דרעי הצביע בעד יחד עם חבריו לש”ס ולאופוזיציה, הצעת החוק נפלה.

24.6.15: הצעת חוק ייצוג הולם לעובדים עם מוגבלות בגופים ציבוריים.  הצעת החוק ביקשה לקבוע כי גופים ציבוריים יידרשו לדאוג לייצוג הולם של אנשים עם מוגבלות, כך שמספרם לא יפחת מ-3% מהמספר הכולל של העובדים והעובדות, והחל מהשנה השנייה 5% מכלל העובדים לכל הפחות. דרעי הצביע בעד יחד עם הקואליציה והאופוזיציה, הצעת החוק עברה.

21.10.20:  (מענק חד-פעמי חלף הגדלת קצבאות הנכות לשנת 2020). הצעת החוק הטרייה ביקשה שבמקום להעלות את הקצבאות, כפי שהתחייבה הממשלה בחוק, ובהיעדר תקציב מדינה, אוכלוסיית הנכים תקבל פיצוי חד פעמי בשתי פעימות. חברי מפלגתו של דרעי בש”ס הצביעו בעד יחד עם הקואליציה והאופוזיציה, הצעת החוק עברה.

לסיכום

אז האם ש”ס באמת עוזרת לחלשים בחברה? לפחות לפי ההצבעות של דרעי וחבריו למפלגה בנושא אנשים עם מוגבלויות, נראה שנאמנותם שמורה קודם כל לקואליציה, אם היו חברים בה. כאשר ישבו בממשלה הצביעו חברי הכנסת של ש”ס נגד חוקים שהיו יכולים לסייע רבות לאנשים עם מוגבלות, ובהם אפילו נכי המלחמה בנאצים, שעבורם כל שקל הוא אוויר לנשימה. מצד שני, כאשר ישבו באופוזיציה הצביעו דרעי וחבריו בעד כמה חוקים שהיטיבו עם אנשים עם מוגבלות. גם בהצבעה האחרונה על פיצוי לנכים בגין אי העלאת קצבאות הנכות, הם תמכו.

שורה תחתונה, עושה רושם ששיקולים פוליטיים גברו בדרך כלל על האג’נדה החברתית של ש”ס בתחום האנשים עם מוגבלות. כאשר חיפשנו מהי בדיוק אותה אג’נדה, לא הצלחנו למצוא, ולכן התחלנו במסע חיפושים אחרי המצע המבטיח. מה מצאנו? בש”ס “רואים חשיבות רבה בקידום אוכלוסיית האנשים עם מוגבלות באמצעות הנגשת מקומות עבודה ומוסדות ממשלתיים, והגברת מעורבותם וחלקם של האנשים בחברה, במשק, במקומות העבודה ובקבלת ההחלטות”.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

בש”ס מאמינים ש”קידום אוכלוסיית האנשים עם מוגבלויות יתרום לחברה הישראלית כולה, יביא לגיוון מבורך שיקדם קבלת החלטות טובות, שוויוניות וראויות יותר, ויחזק את חוסן החברה בישראל והמשק הישראלי”.

לכן, מתחייבים במפלגה לתמוך בהרחבת חובות ייצוג הולם, שכיום מוחלות ביחס למשרדי הממשלה ויחידות הסמך, גם לתאגידים סטטוטוריים וחברות ממשלתיות (כגון רכבת ישראל, בנק ישראל, רשות הנמלים ועוד), ולהגביר את האכיפה, הפיקוח והסנקציות על גופים שלא עומדים בהוראות הדין בדבר ייצוג הולם. איך כל זה מסתדר עם העובדה שהשר דרעי הפיל רק החודש חוק של משרד המשפטים לשיפור האכיפה על עבירות נגישות ולקידום העסקת עובדים עם מוגבלות? לדרעי הפתרונים. 

לגבי השוואת קצבאות הנכות לשכר מינימום, הדרישה המרכזית של ארגוני הנכים בישראל, אומרים בש”ס (שכאמור הצביעה נגד החוק הזה בשנה שעברה): “נתמוך בהעלאה הדרגתית של הקצבאות עד לגובה שכר המינימום”. הדרגתית? כמה זמן זה ייקח? לא ברור. כמו כן, הדגישו שם כי המפלגה תומכת בתיקון חוק לרון, במאבק בלתי מתפשר בכל אפליה כלפי אנשים עם מוגבלויות בשוק העבודה, בבניית הכשרות מקצועיות לאנשים עם מוגבלות שרוצים להיכנס לשוק העבודה, וגם בהגדלת תקציב החינוך המיוחד.

נותר רק לקוות שגם אם אריה דרעי וש”ס ייכנסו לממשלה, כפי שקרה בדרך כלל בעשור האחרון, הם לא ישכחו את ההבטחות לאנשים עם מוגבלויות.

הכתבות הקודמות:

המבחן של מרב מיכאלי: האם תפעל לטובת הנכים גם מתוך הממשלה

ככה וככה: איך הצביע ליברמן בחוקים הקשורים לנכים

איך הצביע נפתלי בנט בחוקים הנוגעים לנכים

איך הצביע יאיר לפיד

ואיך הצביע גדעון סער

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות