נושאים קשורים

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג
הסתדרות 480-100

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי
ראשיחדשותביום רביעי: כנס השקה לתוכנית החדשה לגיוס אוטיסטים לצה"ל

ביום רביעי: כנס השקה לתוכנית החדשה לגיוס אוטיסטים לצה”ל

התוכנית מיועדת לצעירים על הרצף בתפקוד עצמאי. עוד יוצגו בכנס תוכניות התנדבות לצה"ל עבור צעירים על הרצף

ביום רביעי הקרוב, ה-16 ביוני, בשעה 19:00, תושק באופן רשמי התוכנית החדשה של צה”ל לגיוס צעירים עם אוטיזם. הכנס יתקיים בפרגולת מיטב בבסיס תל השומר, ואם זה רלוונטי עבורכם אתם מוזמנים להירשם בלינק הבא >>> https://bit.ly/34SNMBd. הכנס ישודר גם בשידור חי בדף הפייסבוק של אלו”ט. עוד יוצגו בכנס תוכניות התנדבות לצה”ל עבור צעירים על הרצף.

בתחילת השנה פירסמנו כאן באתר “שווים” את דבר התוכנית הגדולה, שאותה מוביל אגף כוח האדם בצה”ל. התוכנית צפויה לשנות באופן דרמטי את המדיניות בנוגע לגיוס צעירים וצעירות עם אוטיזם לצבא ולשירותם. חשוב לציין כי היא מיועדת לאוטיסטים בעלי תפקוד עצמאי, כלומר כאלה שיכולים להתנהל במרחב ללא ליווי ותמיכה צמודים.  

מי שעומד מאחורי המיזם הגדול, או במילים אחרות “המנוע של התוכנית”, הוא נציג הקהילה האוטיסטית אודי הלר, פעיל חברתי על הרצף. אל הלר הצטרפו ניר קורן, קצין במילואים בחטיבת התכנון, ופרופ’ קורי שולמן, ראש המרכז לאוטיזם באוניברסיטה העברית. יחד עם הגורמים הצבאיים דחפו השלושה את העגלה קדימה.

כבר במחזור הגיוס הקרוב (יולי-אוגוסט) יחל צה”ל להפעיל את הפרויקט החדש. התוכנית תתבסס על הכנה לצה”ל וטירונות מותאמת, קורסים ייעודיים על פי כישורי החיילים וצורכי צה”ל, שיבוץ במגוון תפקידים  איכותיים, יציאה לאזרחות עם מקצוע, והכל בשילוב חונכות דיפרנציאלית בשירות כולו.

כך למשל, במהלך ההכנה והטירונות ילוו את החיילים מ”כיות שהוכשרו באופן מיוחד לעבודה עם צעירים על הרצף, אם תרצו סוג של “משלבות”. גם בהמשך השירות צפויים החיילים לליווי וסיוע מצד המערכת. גורם בתוכנית סיפר ל”שווים” שהכוונה היא להכניס אותם לשירות בהדרגה ובאופן מותאם. לדבריו, בטירונות, למשל, שצפויה להתקיים בבית גולדמינץ בנתניה, יחזרו החניכים בשלב הראשון הביתה מדי יום. בהמשך ילונו פעם בשבוע בבסיס, ואז פעמיים וכן הלאה. “בכל מקרה, הכוונה היא באמת לעזור להם לעבור את שלב הטירונות בדרך הכי מותאמת אליהם שיש”.

בכנס, שייערך בנוכחות תת־אלוף אמיר ודמני, ראש חטיבת התכנון ומנהל כוח האדם, יציגו בכירי אגף כוח האדם וחיל הרפואה את מסלול השירות החדש. כמו כן, יוצגו שאר מסלולי השירות ההתנדבותיים לאוטיסטים, והנמתעניינים יוכלו לשאול שאלות.

עוד ישתתפו בכנס וגם יישאו דברים פרופ’ קורי שולמן מהאוניברסיטה העברית, יועצת מקצועית לאגף כוח האדם בתחום האוטיזם, אודי הלר, יוזם התוכנית כאמור, אלוף משנה שולי בן מוחה, מפקדת מערך מגן מחיל החינוך והנוער, ועוד. 

האנשים מאחורי התוכנית החדשה. בחולצה ורודה: אודי הלר

קצת רקע: עד שנת 2008 ניתן פטור משירות צבאי לכל צעיר שאובחן על הרצף. משנה זו, בעקבות שינוי בספר הפרופילים הצה”לי, יכולים אוטיסטים בתפקוד גבוה להימצא כשירים לגיוס רגיל. במקרה כזה נקבע להם פרופיל 45, והם יכולים להשתבץ ביחידה עורפית. במשך כמה שנים זה פעל בצורה מוצלחת בהובלת מחלקת בריאות הנפש, אך לדברי הלר, בהיעדר שיתוף פעולה כלל צה”לי, התוכנית למעשה נגנזה והפטור משירות הפך לאופציה הכמעט יחידה.

נכון להיום, הרוב המוחלט של צעירים וצעירות עם אוטיזם אינם מתגייסים וגם לא מתנדבים לצבא. לפי אתר אלו”ט, עוד לפני משלוח הצו הראשון מעביר הביטוח הלאומי לצה”ל מידע רפואי  אודות כל המלש”בים (מועמדים לשירות ביטחוני) הזכאים לגמלת ילד נכה בשיעור של 100%, ובכלל זה על מועמדים עם אוטיזם. אם המידע הועבר על ידי הביטוח הלאומי עוד בטרם מלאו לצעיר 16 וחצי, כלל לא יישלח אליו זימון לצו ראשון והוא יעבור למסלול פטור ללא נוכחות.

לגבי התנדבות, האפשרות קיימת רק לאחר קבלת פטור משירות. התהליך הזה אורך זמן רב, ולכן רצוי להגיש את בקשת ההתנדבות מיד עם קבלת הפטור. לאחר הגשת הבקשה ישנם מספר הליכים בלשכת הגיוס שצריך לעבור: מבחנים פסיכוטכניים, ראיון אישי (במידה ולא נעשו בצו ראשון), ועדה רפואית נוספת ואימות נתונים. המועמד להתנדבות גם יזומן לבדיקת פסיכיאטר במרפאת בריאות הנפש המרכזית בתל השומר.

במידה והמועמד נמצא כשיר, עובר עניינו לטיפול תא מתנדבים על מנת למצוא לו תפקיד מתאים. התפקיד צריך להיות מאושר על ידי מחלקת בריאות הנפש במפקדת קצין רפואה ראשי. משך השירות של חיילים מתנדבים אשר לא נמצאו כשירים לשירות ביטחון טרם הגיוס יעמוד על 24 חודשים, לא כולל שיבוצים ייחודיים וקורסים ארוכים. מי שקיבלו אישור לשרת כמתנדבים יכולים להתנדב במסגרת תוכניות שונות כמו “רואים רחוק”, “חיבורים” ו”שילוב מנצח”.

עכשיו, כאמור, מצטרף המסלול החדש, המיועד לאוטיסטים בתפקוד עצמאי, ולמעשה נפתחת דלת חדשה וגדולה לצעירים על הרצף המתאימים לכך ושירצו בכך.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות