ישנם כיום בישראל כ-42 אלף איש שבית המשפט מינה להם אפוטרופוס, משום שאינם יכולים לנהל את ענייניהם. כולם או חלקם הגדול בשל מוגבלות קוגניטיבית, לרבות כזו הנגרמת ממחלות זקנה, דוגמת דמנציה או אלצהיימר.
סגן רה”מ ושר המשפטים גדעון סער פירסם השבוע יחד עם האפוטרופוס הכללי, עו”ד סיגל יעקובי, את נוהל הפיקוח החדש, שלפיו יינתן לאפוטרופוס שהוא בן משפחה פטור מהחובה להגיש דיווחים שנתיים אם מדובר באפוטרופוס שהוא הורה של האדם או בן זוגו בקשר ממושך; כמו כן, יינתן פטור מדיווח שנתי אם לאדם אשר מונה לו אפוטרופוס יש רכוש מועט, או אם כל יתר בני המשפחה נתנו הסכמתם כי אין צורך בפיקוח (עד היקף רכוש מסוים). זאת, אחרי בדיקת הדיווח הראשוני של האפוטרופוס ויתר נסיבות התיק.
מדיניות זו נשענת על תפיסה ערכית, לפיה נכון לצמצם את הפיקוח על בני משפחה קרובה וכן על תפיסה רגולטורית – למיקוד משאבי הפיקוח למקרים בהם קיים סיכון רב יותר להתנהלות לא תקינה או לניצול לרעה.
ראוי לציין כי אדם כשיר יכול להימנע מכך שימונה לו אפוטרופוס, ובמידת הצורך גם להתכונן מראש למצב עתידי שבו עשויה להיפגע כשירותו, בדרך של הפקדת מסמך ייפוי כוח מתמשך אצל האפוטרופוס הכללי. במסמך זה קובע הממנה – עורך המסמך – מי ינהל את ענייניו כשלא יוכל לעשות כן ואיך יעשה זאת. למעלה מ-70 אלף ייפויי כוח כאלה הופקדו בשנים האחרונות.
ייפוי הכוח נכנס לתוקף רק כאשר הממנה הפך למי שאינו מבין בדבר, ולאחר שמיופה הכוח מסר על כך הודעה לאפוטרופוס הכללי, בדרך כלל בצירוף חוות דעת רפואית. עד היום נכנסו לתוקף כ-2,400 ייפויי כוח. בשונה ממיופה הכוח, שאינו נתון לפיקוח שוטף של האפוטרופוס הכללי, אפוטרופוס שמינה בית המשפט נתון לפיקוחו של האפוטרופוס הכללי. האפוטרופוס מחויב בדיווח על נכסי האדם בסמוך למינוי ומדי שנה. כ-85% מהאפוטרופוסים המתמנים הינם בני משפחה של האדם.
בנוסף, פירסם השר סער להערות הציבור את טיוטת תקנות האפוטרופוס הכללי (שכר), שמבטלת את חובת תשלום האגרה בגין הגשת דיווחים של האפוטרופוס לאפוטרופוס הכללי (למי שעדיין יהיה מחויב בהגשתם). במקרים בהם לאדם רכוש משמעותי, ייתכן שהאפוטרופוס יידרש להסתייע בבעל מקצוע לעריכת הדיווח לאפוטרופוס הכללי.
רפורמות אלה הן חלק משינוי כולל ומקיף במדיניות הפיקוח של האפוטרופוס הכללי, שבחלקו כבר בוצע ובחלקו האחר ממשיך להיות מקודם בימים אלה, שעיקריו הם רגולציה ממוקדת, חכמה ואפקטיבית: הידוק ומיקוד הפיקוח על אפוטרופוסים מקצועיים (שאינם בני משפחה); פיתוח כלים מחשוביים משוכללים לאיתור אי סדרים והתנהלות כספית חריגה של האפוטרופוס בנכסי האדם (בין אם האפוטרופוס פטור מחובת דיווח ובין אם לאו); פיקוח על אפוטרופוסות לעניינים אישיים (ולא רק על עניינים רכושיים); קידום תיקון חקיקה להטלת סנקציות מינהליות-כספיות בשל הפרת הוראות הדין.
בנוסף, כולל השינוי שיפור השירות, הקלה על התנהלות האפוטרופוס וצמצום הנטל הביורוקרטי. זה כולל הגשה של דיווחים מקוונים; מוקד טלפוני; צו אפוטרופסות זמין באזור האישי; ובקרוב – זימון תור לשיחה ישירה עם מפקח; סיוע והקלה בהתנהלות הכספית המורכבת של אפוטרופוס מול בנקים, הן בדרך של מענה לפניות פרטניות והן בקידום תהליכי רוחב; פיתוח כלים מחשוביים שיסייעו לאפוטרופוס באיתור נכסי האדם ובביצוע פעולות; קידום תיקוני חקיקה ותקנות שיצמצמו את החובה לקבל אישור של בית המשפט לפעולות מסוימות של האפוטרופוס והחלפתה באישור מינהלי של האפוטרופוס הכללי.