נושאים קשורים

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה

נפגעתם במלחמה? הכשרות בהייטק מחכות לכם בעלות סמלית בלבד

מפעל הפיס, איכילוב, סיסקו וחברות מובילות נוספות משיקים קורסים טכנולוגיים לנפגעי "חרבות ברזל" במסגרת פרויקט "שווים בתעסוקה". כל הפרטים בכתבה

“החיים הם מתוקים. כל דבר שיש לנו, אנחנו צריכים להעריך”

אלישע מדן איבד את שתי רגליו במלחמה, אבל הוא ממש לא מתכוון לשקוע בדיכאון: "אני מתענג על כוס מים, כלום לא מובן מאליו". צפו בסרטון המרגש



ביטוח לאומי: 131,666 שורדי שואה זכאים כיום לקצבאות

רגע לפני יום השואה, פרסם ביטוח לאומי נתונים עדכניים שמעלים דאגה עמוקה לגורלם של מי שעברו את הנורא מכל. מעל 40 אלף שורדים מקבלים השלמת הכנסה, ו-70% מהם מקבלים קצבת סיעוד
ראשיחדשותלכבוד פורים: מגילת אסתר הונגשה לשפת הסימנים

לכבוד פורים: מגילת אסתר הונגשה לשפת הסימנים

מאחורי המהלך עומדת עמותת "חושים", שפועלת להנגשת היהדות לחירשים וכבדי שמיעה

תמיד סקרן אתכם לדעת איך אומרים “מרדכי היהודי”, “המן הרשע” או “אחשוורוש” – בשפת הסימנים? עכשיו זה אפשרי. עמותת “חושים בן דן”, מבית חב”ד לקהילת החירשים וכבדי השמיעה בראשון לציון, לקחו על עצמם את המשימה להנגיש את כל מגילת אסתר לשפת הסימנים. זאת כצעד ראשון בדרך למשימה הגדולה: הנגשת היהדות והתנ”ך כולו.

צילום מסך מתוך האתר החדש. באדיבות עמותת “חושים”

אחת מיוזמות הרעיון היא לינוי יצחק, אישה כבדת שמיעה מאזור השרון שהתחרשה בגיל שנה בעקבות דלקת קרום המוח. “לקרוא בתנ”ך זה לא קל גם לאנשים שומעים, אז בוודאי לאנשים חירשים”, אומרת יצחק. “זה חלום שתמיד רציתי להגשים, ואני שמחה שזה יוצא כעת לפועל”.

מלאכת התרגום של המגילה החלה לפני שנה, ובימים אלה מסתיימת העבודה. יצחק מספרת כי הצוות נתקל בלא מעט קשיים בדרך. “בהתחלה היה צריך לפרש את השפה המקראית לשפה עברית עכשווית, ורק לאחר מכן לשפת הסימנים העברית”, היא אומרת. “לאורך כל התהליך התרגום עבר ביקורת מחמירה, בין היתר על ידי רב שבדק כל מילה ומשפט, וחברי קהילה ובלשנים שהעבירו הערות.

עם סיום העבודה הועלתה כל המגילה המתורגמת לאתר העמותה, רגע לפני חג הפורים. לקראת קריאת המגילה ביום רביעי הקרוב בשעה 18:00, יתלוו אל הקטע המדובר כתוביות ב-5 שפות: עברית, אנגלית, ערבית, רוסית וצרפתית. זאת במטרה שרוב חברי קהילה החרשים וכבדי השמיעה בישראל (כ-800 אלף לפי הלמ”ס) יוכלו ליהנות ממנה.

בחמישי האחרון התקיים אירוע השקת הפרויקט, בו נכחו רבים מחברי הקהילה, חברי העמותה, וח”כ שירלי פינטו מימינה, חירשת מלידה. ח”כ פינטו הודתה על הרעיון הנפלא, וסיפרה לנוכחים כי עד שלא נכנסה לכנסת, חברי הכנסת לא הכירו כמעט בכלל את שפת הסימנים. “מאז שהגעתי הם לומדים לאט לאט”, היא מספרת. “שר הדתות, מתן כהנא, ואני יושבים בימים אלה על תוכנית שתחזק את העמותה החשובה הזו ותיתן מענה לכל קהילת החרשים ודוברי שפת הסימנים בישראל”.

מנכ”ל העמותה, הרב יהושע סודקוף, שהוא אחד מארבעת הרבנים החירשים היחידים בעולם, אמר באירוע כי “מדובר בציון דרך של העמותה בחשיפת המגילה. מבחינתנו, לאפשר לאנשים חירשים לקרוא את המגילה זה עולם ומלואו”.

בטקס עצמו הפתיע הרב סודקוף את הנוכחים כאשר הראה על מסך את אחד מחברי קהילת החירשים, רוסטיק, יהודי בן 20 שנמצא באזור הקרבות בקייב, אוקראינה. רוסטיק בירך את הנוכחים וביקש בשפת הסימנים להתפלל. “כאן יש מלחמה ואנחנו בסדר בינתיים”, הדגיש. “בבקשה תתפללו בשבילנו”.

בעמותה מציינים כי נכון להיום מתורגמים יחד עם מגילת אסתר, גם מגילת רות וספר בראשית והם עובדים במרץ על מנת להמשיך ולהנגיש לקהילה את התנ”ך כולו, תהליך שצפוי להימשך עוד מספר שנים.

מגילת אסתר. צילום: ביגסטוק
יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות