נושאים קשורים

הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?



“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג
ראשיאוטיזם"תתקדמו"? צה"ל דווקא לוקח את התוכנית לגיוס אוטיסטים אחורה

“תתקדמו”? צה”ל דווקא לוקח את התוכנית לגיוס אוטיסטים אחורה

למרות ההצלחה הגדולה של התוכנית בשילוב צעירים על הרצף בצבא, החמרה בתנאים עלולה להוביל רבים לנשור ממנה. צה"ל: "אנחנו מבינים את ההורים, אבל הם צריכים לסמוך עלינו"

תתקדמו טקס השבעה בלטרון
טקס השבעה של חניכי תוכנית “תתקדמו” בלטרון

תוכנית “תתקדמו”, במסגרתה צעירים עם אוטיזם בתפקוד גבוה מתגייסים לשירות מלא בצה”ל, קיבל תגובות חמות בשנה האחרונה, ובין היתר, גם את פרס הרמטכ”ל היוקרתי. עם זאת, בצה”ל שינו בה מרכיבים משמעותיים בטענה כי היה מדובר רק בפיילוט, ועל פי מקורבים לתוכנית, ספק רב אם חלק מהמתגייסים יצליח להשתלב בה.

את התוכנית יזם סרן במיל’ אודי הלר, אדם עם אוטיזם שמהווה מודל לחיקוי עבור צעירים רבים על הרצף שרוצים להצליח בצבא. מחזור הגיוס השלישי של התוכנית יוצא לדרך היום (חמישי), ובסך הכול 270 צעירים על הרצף האוטיסטי בתפקוד גבוה, צפויים להתגייס עד חודש ספטמבר. בצה”ל מציינים כי 113 חיילים שהתגייסו דרך הפרויקט הייחודי כבר משולבים בתפקידים משמעותיים בצה”ל.

אלא שלמרות החגיגות היום, הורים של מועמדים לתוכנית הופתעו לגלות שצה”ל שינה את כללי המשחק, רגע לפני הגיוס: במקום לאפשר בחירה בין לינה בבית או בבסיס כדי לייצר השתלבות בהדרגה כפי שהיה נהוג עד כה, נקבע כי כלל המתגייסים ילונו בבסיס.

“צה”ל משחק בילדים שלנו ועל חשבונם”

בצה”ל קבעו כי הטירונות בת ששת השבועות תהיה במתכונת של בסיס סגור, למעט שבתות, ותתקיים בבסיס חיל האוויר במרכז הארץ. על פי השינויים בתוכנית, הטירונים יגורו בבסיס מחווה אלון שמיועד להכשרת אוכלוסיות ייחודיות בצה”ל, בין היתר נוער בסיכון, וממוקם בצפון הארץ. העברת הטירונות למיקום מרוחק מבטלת את לב ליבה של התוכנית – ההתאמה הייחודית לצעירים וצעירות על הרצף, שעליה הסכימו כלל ההורים. עם זאת, בצה”ל טענו בפני ההורים כי יינתן מענה פרטני לכל דורש.

זה לא השינוי היחיד באופן ההכשרה של המתגייסים בתוכנית. בקורסים השונים, שבהם יכלו להשתתף עד כה צעירים על הרצף, לא יהיו יותר התאמות. מצה”ל נמסר להורים שמי שלא יוכלו לעמוד בתנאי הקורסים השונים, לא יוכלו לצאת אליהם. מדובר בפער דרמטי בין מה שהובטח בכנסים הקודמים לבין מה שיקרה מעתה בפועל.

“צה”ל משחק בילדים שלנו ועל חשבונם”, אמר ל”שווים” משה, אב למיועד לגיוס דרך התוכנית. “כל בר דעת יודע שמדובר באנשים על הרצף האוטיסטי, ששינויים לא עושים להם טוב. הבטיחו לנו הרים וגבעות, ועכשיו אנחנו לא יודעים מה לעשות. הבן שלי חולם להשתלב במערך הסייבר של צה”ל, ואני כבר לא בטוח שזה יקרה כי לא נראה לי שהוא ישרוד את הטירונות. האפשרות להיות בבית בכל יום הייתה פתח אוויר עבורו, וכעת הוא נסגר”.

המשחק על חשבון הילדים

“אנחנו לא מבינים למה שינו את התוכנית. על מי חוסכים, על חשבון הילד שלי?”, תהה רמי, הורה נוסף שבנו צפוי להתגייס דרך “תתקדמו”. “הדרך הנוכחית שצה”ל בחר בה יביא את הבן שלי לכדי שבירה. האוטיסטים לא יחזיקו מעמד בבסיס סגור, זה פשוט לא יעבוד. בצה”ל שכחו כנראה מה זה להיות אוטיסט, ושתהליכים גדולים שכאלה צריכים להיות בהדרגה. אי אפשר לזרוק אותם לבסיס, ושביום אחד הם יהפכו להיות חיילים מן המניין. למלש”בים ללא מוגבלויות זה קשה, אז במקרה שלהם זה יהיה קשה כפליים”.

בנוסף, מספר הורים ציינו כי בימים האחרונים נעשו שיחות יזומות על ידי צה”ל והפסיכיאטר האחראי לגיוס צעירים על הרצף האוטיסטי, בהן בישרו להם כי נוכח השינויים בפרויקט, ילדיהם לא יוכלו לעמוד בתנאי ההכשרה בתוכנית.

המצב החדש מותיר בפני צעירים על הרצף שלא יעמדו בתנאי התוכנית שתי אפשרויות: פטור משירות ביטחון או התנדבות. “שנה שלמה התכוננו לכך, הגשנו את כל המסמכים, ועכשיו רגע לפני אומרים לנו שהוא לא מתאים? זאת חוצפה”, אמר אחד ההורים שבנו היה אמור להתגייס בקרוב. “מדובר על ילד ברמה גבוהה עם הצלחה במתמטיקה, כימיה ופיזיקה. צה”ל לא רוצה אותו? הם מפסידים. הוא יתנדב לצה”ל, ויעשה שירות איפה שהוא ירצה, ולא איפה שהם רוצים”.

גורמים המקורבים לפרויקט “תתקדמו”, זועמים על השינוי וטענו כי מדובר ב”ניסוי בבני אדם”. “הם קיבלו את כל ההחלטות מבלי להתייעץ עם המומחים שהקימו את התוכנית”, אמר אחד מהמקורבים, והוסיף: “המינימום הדרוש מתוכנית שצה”ל אימץ, שיהיה איש מקצוע מומחה לאוטיסטים. הצבא לא עושה את זה, הם פועלים לבד”.

על פי גורם נוסף המקורב לפרויקט, בהיעדר פיקוח, הצעירים על הרצף ילכו לאיבוד: “היו בעבר אוטיסטים במחווה אלון, וזה לא החזיק מעמד. למה לשחק איתם? כי זה נוח לצה”ל? מה יקרה עם אוטיסט שירצה ללכת הביתה? ילוו אותו כל הדרך, או ישאירו אותו להתמודד בבסיס? איך זה בדיוק יעבוד? יחזיקו אוטיסטים שיהיה להם רע בבסיס? יש פה שאלות פתוחות שצה”ל לא נותן עליהם הסברים”.

גורם בתוכנית: “ההורים לא קובעים לצה”ל ולא לוקחים חלק בהחלטות”

“לא היה מיטבי להמשיך את הפרויקט בבית גולדמינץ, כפי שהיה עד כה. זה יצר לנו המון טרטור”, מסר גורם בצה”ל בתגובה לשינויים בתוכנית. “הם רגילים לישון בהוסטלים ורגילים למרחק מהבית. בסיס מחווה אלון מאפשר שילוב של אוכלוסיות ייחודיות בצה”ל. נכון, הוא לא במיקום אולטימטיבי, אבל חשוב להגיד שכל מי שמתגייס לצה”ל ובייחוד למחווה אלון, מתקשה בלילות הראשונים בבסיס. יש לנו שיח רציף עם ההורים, ואנחנו מכבדים את כולם כי הם חלק בלתי נפרד מהתוכנית, אבל הם לא קובעים לצה”ל ולא לוקחים חלק בהחלטות”.

“חשוב לנו שהפרויקט הזה יצליח, מושקעים בו משאבים רבים”, הוסיף הגורם. “אנחנו רוצים שכלל החיילים שמתגייסים דרך התוכנית יצליחו להשתלב בצה”ל. אנחנו בשלב מתקדם ויודעים לעבוד עם אוכלוסייה על הרצף האוטיסטי. המש”קיות החונכות מתעסקות באופן ייעודי באוכלוסייה הזו. הן מלוות אותם מרגע הגיוס לצה”ל, עד לסוף השירות”. עוד אמר כי “רוב החיילים במחזורים הקודמים הביעו רצון לישון בבסיס. אנחנו מבינים את ההורים, אבל הם צריכים לסמוך עלינו. אנחנו נזהה את קשיי ההסתגלות, והבסיס יקצה רכב למי שיצטרך לחזור הביתה”.

בצה”ל טוענים כי הקצו מתחם ייעודי לטירוני “תתקדמו” במחווה אלון: “יהיה להם חדר אוכל נפרד שרק הם אוכלים בו, כיתות שרק הם לומדים בהן ומגורים משלהם. בידלנו אותם כדי להקל על הליך ההסתגלות שלהם”, אמר גורם בצה”ל. “אנחנו מבינים את החשש מערבוב עם נוער בסיכון המצוי בבסיס, אבל גם הם רוצים להצליח באותה המידה. יכול להיות שהם ייתקלו באוכלוסיות שונות, ויוכלו לראותם, אבל יהיה בידול”.

עם זאת, בצה”ל מדגישים כי הקשחת התנאים היא נקודה עקרונית: “חשוב להגיד, התוכנית לא מתאימה לכולם. רשמנו אחוזי הצלחה גדולים כי היינו מאוד פדנטים, אנחנו לא רוצים שהחוויה הצבאית תעשה עוול למלש”בים, ולכן אנחנו מפנים את מי שלא מתאים להתנדבות בצה”ל עם תנאים מקלים יותר”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות