נושאים קשורים

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה

נפגעתם במלחמה? הכשרות בהייטק מחכות לכם בעלות סמלית בלבד

מפעל הפיס, איכילוב, סיסקו וחברות מובילות נוספות משיקים קורסים טכנולוגיים לנפגעי "חרבות ברזל" במסגרת פרויקט "שווים בתעסוקה". כל הפרטים בכתבה



“החיים הם מתוקים. כל דבר שיש לנו, אנחנו צריכים להעריך”

אלישע מדן איבד את שתי רגליו במלחמה, אבל הוא ממש לא מתכוון לשקוע בדיכאון: "אני מתענג על כוס מים, כלום לא מובן מאליו". צפו בסרטון המרגש
ראשיאוטיזםמחקר: נטילת חומצה ולפרואית בהריון מגדילה דרמטית את הסיכוי לאוטיזם בילדים

מחקר: נטילת חומצה ולפרואית בהריון מגדילה דרמטית את הסיכוי לאוטיזם בילדים

התרכובת, שמשמשת כתרופה לאפילפסיה ולמחלות נוירולוגיות שונות, נמצאה כגורם שעלול לגרום לפגמים קוגניטיביים בעוברים ולאוטיזם

אישה בהריון. צילום אילוסטרציה - BigStock
אישה בהריון. צילום אילוסטרציה – BigStock

מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת המדעי “PLOS Biology”, מגלה כי נטילת חומצה ולפרואית במהלך ההיריון, עלולה לגרום למומים מולדים קשים ואף לאוטיזם. חומצה ולפרואית מצויה בתרופות נגד אפילפסיה ומחלות נוירולוגיות שונות.

במחקר שבוצע על ידי ביל קיז ועמיתיו מהמכון לגנטיקה וביולוגיה מולקולרית ותאית בצרפת, עולה כי נטילת התרופה בזמן היריון עלולה לגרום למומים מולדים. מאז יציאת התרופה לשוק דווחו אלפי מקרים של לידות ילדים עם מומים, ביניהם שדרה שסועה, שינויים בפנים ובעיות לב. בנוסף, כשליש מהתינוקות שנחשפו לתרופה ברחם פיתחו ליקוי קוגניטיבי ואוטיזם.

במחקר נמצא כי החומצה, ממנה מופקות תרופות שונות לטיפול במיגרנה, אפילפסיה, הפרעה דו קוטבית ולעיתים דיכאון, גורמת להזדקנות תאית של תאי הגזע שמובילים למערכת העצבים המרכזית, דבר שמונע מהתאים לגדול ולהתחלק בצורה נכונה. לדברי צוות המחקר, מדובר באחד המחקרים הראשונים שקושרים הזדקנות תאית עם פגמים התפתחותיים.

“הזדקנות תאית נקשרה עד כה בהקשר של הזדקנות ושל מחלות הקשורות לגיל, אך כעת, לאחר המחקר ניתן לראות כי הזדקנות חריגה של התאים יכולה להיגרם גם מתרכובות כימיות דבר שעלול לגרום לפגמים התפתחותיים”, אומרת מיוריאל רין, אחת מהחוקרות. “מכיוון שחומצה ולפרואית קשורה קשר חזק לפגמים קוגניטיביים ולהפרעת הספקטרום האוטיסטי, המחקר הזה מדגיש את הצורך במחקרים נוספים”.

לצד התוצאות המדאיגות של המחקר, חשוב לציין כי אין להחליף או להפסיק טיפול תרופתי, בלי להתייעץ עם רופא מומחה.

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות