נושאים קשורים

הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?
הסתדרות 480-100

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג
ראשיחדשותארה"ב תאסור על תשלום שכר מתחת למינימום לעובדים עם מוגבלות

ארה”ב תאסור על תשלום שכר מתחת למינימום לעובדים עם מוגבלות

צעד חשוב לאנשים עם מוגבלות מעבר לים: תוכנית ממשלתית תוודא שהפערים בינם לבין עובדים ללא מוגבלות יצטמצמו משמעותית. מתי בישראל?

פערי שכר. צילום אילוסטרציה - BigStock
פערי שכר. צילום אילוסטרציה – BigStock

הפערים בין אנשים עם מוגבלות ואנשים ללא מוגבלות באים לידי ביטוי ביתר שאת בתחום הקריירה. אנשים עם מוגבלות מתקשים לרוב למצוא מקום עבודה יציב, וכשהם מוצאים אותו, הסטטיסטיקה מלמדת כי הם משתכרים משמעותית פחות מאנשים בלי מוגבלות.

בארצות הברית פועלים לתיקון את העוול הזה, והשבוע הציגו תוכנית ממשלתית חדשה שתנסה להתמודד עם סוגיית פערי השכר בין אנשים עם וללא מוגבלויות. הרפורמה בתחום השכר של תוכנית ההעסקה לאנשים עם מוגבלות, AbilityOne, צפויה להיכנס לתוקף ב-19 באוקטובר, ותאסור על בעלי עסקים להעניק משכורות נמוכות משכר מינימום לאנשים עם מוגבלות.

“להבטיח שכל העובדים יקבלו פיצוי הוגן”

“סיום המנהג של תשלום שכר מתחת למינימום הוא צעד גדול קדימה”, אמר ג’פרי קוסס, יו”ר הוועדה הממשלתית לעבודה, שאחראית על הרפורמה בתוכנית AbilityOne. “אנשים עם מוגבלויות מרוויחים פחות ופחות לאורך השנים, והגיע הזמן להבטיח שכל העובדים יקבלו תגמול הוגן על עבודתם”.

כ-40,000 אנשים עיוורים או אנשים עם מוגבלויות מועסקים באמצעות כיום בתוכנית AbilityOne ביותר מ-1,000 מקומות עבודה ברחבי ארצות הברית. התוכנית מייעדת חוזים ממשלתיים ל-450 סוכנויות ללא מטרות רווח, שסיפקו לממשלה מוצרים ושירותים בשווי של יותר מ-4 מילארד דולר בשנת 2021 בלבד. משמעות הדבר שלא רק השכר יהיה הוגן יותר, אלא גם המשרות שיתפנו עבור אנשים עם מוגבלויות ילכו ויגדלו.

התוכנית הייתה נתונה לביקורת רבה בשנים האחרונות, בצל דו”ח שיצא בשנת 2020 מטעם המועצה הלאומית לנכים, הטוען כי AbilityOne מקדמת הפרדה, אינה מגדילה את אפשרויות התעסוקה לאנשים עם מוגבלות וצריכה להסתיים. אריק בוהלמן, סגן מנכ”ל מדיניות ציבורית ברשת הלאומית לזכויות נכים, בירך על ההחלטה לקיים רפורמה בשכר התוכנית, ואמר: “זאת התחלה טובה, אבל זה עדיין לא מספיק. יש מקום לשפר את המצב אפילו יותר”.

ומה קורה בישראל?

מנתונים של הביטוח הלאומי, עולה כי יש פער של 31.2 אחוזים בתעסוקה של אנשים בלי מוגבלויות, לבין אנשים עם מוגבלויות. במהלך משבר הקורונה, הנתונים הלכו וגדלו.

בשאלת השכר הפערים במצב התעסוקה גדלים, בזמן שגבר עם מוגבלות מרוויח כ-4,000 שקלים פחות בממוצע מגבר ללא מוגבלות. אישה עם מוגבלות מרוויחה כ-2,600 שקלים פחות בממוצע מאישה ללא מוגבלות. נותר רק לקוות שתוכנית דומה תיושם גם בישראל.

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות