נושאים קשורים

הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?
הסתדרות 480-100

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג
ראשיאוטיזםהקצין האוטיסט שנאם מול ראשי הארגונים היהודיים מארה"ב

הקצין האוטיסט שנאם מול ראשי הארגונים היהודיים מארה”ב

בצעד יוצא דופן ומקרי בהחלט, הוזמנתי על ידי יוסי ורדי, מאבות ההיי טק בישראל, להשתתף בפאנל בוועידת הנשיאים שנערכה בפעם ה-48 בירושלים, ולהציג את תוכנית "תתקדמו" | טור מאת אודי הלר

אודי הלר עם דורון קרקו, נשיא ארגון מרכז קהילתי יהודי (Jewish Community Center). צילום עצמי
אודי הלר עם דורון קרקו, נשיא ארגון מרכז קהילתי יהודי (Jewish Community Center). צילום עצמי

בחרתי להיות המשתתף האחרון, המארגנים כבר קראו לכל המשתתפים לצאת החוצה לצוהריים. התחלתי לחשוש שלא יהיה לי זמן לדבר. התחלתי, באנגלית כמובן, להקריא ציטוט מדבריה המרגשים של אמא לבחור אוטיסט שהתגייס דרך תוכנית “תתקדמו” במחזור הרביעי: “מי היה מאמין לפני כמה שנים שילדינו ירגישו שייכים, שווים, בעלי ערך, יכולים לתרום כמו כל אחד. הבן שלי ועוד רבים אחרים לוקחים חלק בתוכנית המופלאה הזאת בזכותך. ישר כוח גדול”. אחרי שהצגתי את עצמי שאל ורדי בחיוך את הקהל, “נו, מי רוצה עכשיו ללכת?”. כולם נשארו במקומם.

אודי הלר וד"ר יוסף ורדי. צילום: באדיבות המצולם
“כל עוד אוטיסטים הם החולייה החלשה, ישראל לעולם לא תהיה חזקה”. אודי הלר וד”ר יוסף ורדי. צילום: באדיבות המצולם

כמדי שנה, מגיעים לישראל כל 52 ראשי הארגונים היהודיים בארצות הברית, כאורחים של נשיא המדינה. הם נפגשים עם מרבית מובילי הדעה, זוכים לעשרות הרצאות וסיורים במטרה לחזק את הקשר בין ישראל לקהילות היהודיות בתפוצות. לאחר ביקור באיחוד האמירויות, הגיעה הקבוצה לירושלים לשבוע. אין הזדמנות טובה יותר לחשוף בפניהם תוכניות פורצות דרך, כמו “תתקדמו”, ולהראות בעזרתה את הפנים היפות שמרכיבות את הפאזל הישראלי, והופכות את המדינה שלנו לכה מעניינת, רב גונית ותוססת. אין הזדמנות טובה יותר לקבל תמיכה מיהדות ארה”ב, וליצור שותפויות חדשות שיחזקו את החברה בישראל ואת ביטחונה.

סיפרתי על “תתקדמו”, על החיילים הנפלאים ועל התחושה של לתת להם לשרת שירות רגיל, עם מעטפת מיוחדת: להגיע לצו ראשון כמו כל תלמיד בבית הספר, לעבור טירונות כמו כל חייל. סיפרתי על החוויה של משפחות עם צרכים מיוחדים, שכל חייהן מחכות לרגע בו הילד או הילדה יעלו על מדים, בדיוק כמו הורים אחרים. הדגשתי את הייחודיות של צה”ל בעולם, שהוא היחידי שמוכן לתת לאוטיסט כמוני, שנזרק מהבית, ליזום תוכנית למען אוטיסטים – ועוד להפוך לקצין שמשמיע את קולו ומקשיבים לו.

קבלת פנים לראשי הארגונים היהודיים האמריקאיים בבית הנשיא (2022). צילום: מתוך אתר האינטרנט של ועידת הנשיאים
קבלת פנים לראשי הארגונים היהודיים האמריקאיים בבית הנשיא (2022). צילום: מתוך אתר האינטרנט של ועידת הנשיאים

לוועידה הוזמנתי על ידי ד”ר יוסי ורדי, מבכירי עולם ההייטק בישראל, והשתתפתי בפאנל בהובלתו. ורדי הוא האדם מאחורי תוכנת המסרים הראשונה בעולם – ICQ, ה”אמא” של WhatsApp. הוא שימש בתפקידים בכירים כולל מנכ”ל של שני משרדים ממשלתיים, יועץ לחברות גלובליות וראשי ממשלה והקים עשרות חברות מצליחות. זו הייתה זכות גדולה עבורי. במהלך הפאנל, יוסי העביר לי את רשות הדיבור, ובמשך 12 דקות פשוט רצתי קדימה בלי שהוא היה צריך להתערב. אחרי שהכל הסתיים יוסי ניגש אלי ו”התלונן” מה הוא יעשה בשנה הבאה, את מי הוא יביא לפאנל כזה שיוכל להשתוות לעוצמת האימפקט שהסיפור האישי שלי ו”תתקדמו” הותירו בקהל.

לפניי השתתפו בפאנל ד”ר תמרה קוליץ, מייסדת ארגון “למענם” בו מתנדבים מעל 1,000 רופאים ורופאות בסיוע לניצולי שואה ועותמאן אלשיך, מנכ”ל הסטארט-אפ הבדואי הראשון Siraj Technologies, ודובר בולט למען שילוב החברה הבדואית. זו הייתה זכות גדולה עבורי.

פגשתי בוועידה אנשים נפלאים, עתירי זכויות, שמחויבים לישראל. דורון קרקו, נשיא ארגון “מרכז קהילתי יהודי” (Jewish Community Center, JCC), שהוא המקביל של החברה למתנ”סים בישראל, רק הרבה יותר גדול. המרכז הקהילתי בראשו עומד קרקו פועל רבות למען שילוב אנשים עם מוגבלות בארה”ב, ורוצה ללמוד עוד מאיתנו.

רק כמה ימים לפני כן יצא לי לנאום ב-ZOOM בפני פאנל של עשרות חברים של ארגון ה-FIDF (החברים של צה”ל), שתורם עשרות מיליוני דולרים מדי שנה לרווחת חיילי צה”ל, מלגות לחיילים משוחררים, מועדונים בבסיסים ופרויקטים שונים. התגובות היו נלהבות והתמיכה בתוכנית “תתקדמו” הרקיע שחקים. סטיב וייל, המנכ”ל, חימם את הקהל באולם. זו הייתה תחושה נפלאה להרגיש כמה אהדה יש לנו בארה”ב.

אודי הלר עם סטיב וייל, מנכ"ל ה-FIDF, הארגון שתורם הכי הרבה לצה"ל. צילום באדיבות המצולם
אודי הלר עם סטיב וייל, מנכ”ל ה-FIDF, הארגון שתורם הכי הרבה לצה”ל. צילום באדיבות המצולם

זה לא מובן מאליו שצבא לוקח אחריות ומגייס משאבים, דווקא כאן, בישראל. מפקדים וחיילים רבים נרתמים בצורה נפלאה למען אנשים שנתפסו עד לא מזמן כלא מסוגלים בכלל לשרת בצבא, אולי כמתנדבים. אור ליהודים? אני מקווה.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות