נושאים קשורים

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג
הסתדרות 480-100

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזם"הורדת תחמוצת חנקן במוח הפחיתה התנהגות אוטיסטית"

“הורדת תחמוצת חנקן במוח הפחיתה התנהגות אוטיסטית”

מחקר חדש של האוניברסיטה העברית קושר, לראשונה בעולם, בין רמות תחמוצת חנקן במוח לבין אוטיזם. החוקר הראשי: "הגילוי יאפשר פיתוח תרופות חדשות"

ד”ר עמל וצוות החוקרים. צילום: האוניברסיטה העברית

ד”ר הייתם עמל, מהחוקרים המבטיחים בישראל בתחום האוטיזם, הצליח לפצח, לראשונה בעולם, מנגנון חדש ולהוכיח את קיומו של קשר מובהק בין רמות גבוהות של תחמוצת החנקן במוח לבין אוטיזם. הגילוי יאפשר גילוי ופיתוח תרופות חדשות לטיפול בתופעות המאפיינות את הספקטרום האוטיסטי. 

מחקר חדש בהובלת ד”ר עמל וקבוצת המחקר שלו, מבית הספר לרוקחות בפקולטה לרפואה, מצא כי קיים קשר מובהק בין רמות של תחמוצת החנקן (NO) במוח לבין אוטיזם. המחקר, שפורסם לפני כמה ימים בכתב העת היוקרתי Advanced Science, הוכיח שעם העלייה בתחמוצת החנקן במוח, עולים גם האינדיקטורים לאוטיזם.

ולהיפך: במקרים בהם, באופן יזום ומבוקר, הורדו רמות תחמוצת החנקן במוחן של חיות מעבדה עם מוטציה גנטית שגורמת לאוטיזם בבני אדם, האינדיקטורים וההתנהגות האוטיסטית ירדו בהתאמה.

כיום, מאות מיליוני בני אדם בעולם מתמודדים עם אוטיזם. בארה”ב, 1 מכל 44 אנשים מתחת לגיל 21 נמצאים על הספקטרום האוטיסטי, כך לפי נתוני המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ולמניעתן – מה שהופך אותה להפרעה ההתפתחותית השכיחה ביותר בארה”ב. בישראל ההערכות מדברות על אחד לכ-80 ילדים המאובחן עם אוטיזם.

צילום: ביגסטוק

בדיקה על חיות מעבדה ודוגמאות דם של ילדים

במחקר הנוכחי מראים החוקרים כי ישנו קשר הדוק בין שני האלמנטים – תחמוצת החנקן במוח ואוטיזם. התוצאות מבוססות על בדיקות בקרב חיות מעבדה ובמודלים אוטיסטיים שונים, שמשתייכים לתפקוד נמוך. בקרב אלו נבדקו פרמטרים שונים: בעיות בתקשורת חברתית, חזרתיות התנהגותית, אי התעניינות באובייקטים חדשים, חרדתיות וכדומה. בנוסף, נבחנו תאי גזע אנושיים ודוגמאות דם קליניות של ילדים עם אוטיזם בתפקוד נמוך.

ד״ר עמל והצוות שלו מצאו כי כאשר הם פעלו באופן אקטיבי להורדת רמות תחמוצת החנקן במוח, כך ההתנהגות האוטיסטית ירדה בהתאמה. “מחקרנו הראה בצורה יוצאת דופן כי עיכוב ייצור תחמוצת החנקן בתאי נוירונים במוח במודלים אוטיסטיים במעבדה, גורם לירידה בסממנים אוטיסטיים”, הסביר ד”ר עמל. “חיות המעבדה שבדקנו נהיו ‘חברותיות’ יותר, נצפתה פחות חזרתיות בהתנהגותן והן התעניינו באובייקטים חדשים. ראינו גם שהן פחות חרדתיות. בנוסף, העיכוב ברמות תחמוצת החנקן הוביל לשיפור משמעותי במדדים נויורונליים”.

לסיכום אמר ד”ר עמל: “זוהי פעם ראשונה שמעבדה מצליחה לגלות ולהוכיח קשר ממשי בין עלייה בריכוז של תחמוצת החנקן במוח לבין התנהגות אוטיסטית – מה שמהווה פריצת דרך משמעותית בחקר האוטיזם בעולם. התגלית יכולה להשליך על הקשר של תחמוצת החנקן עם מחלות נוירולוגיות אחרות, כמו אלצהיימר, או מחלות פסיכיאטריות כדוגמת סכיזופרניה ומאניה דיפרסיה. כולי תקווה שהגילוי החדש והבנת המנגנון הזה יובילו לאפשרות ממשית של פיתוח תרופה לאוטיזם. בראייתי, תרופה כזו תסייע למאות מיליוני ילדים ומבוגרים ברחבי העולם המתמודדים עם אוטיזם”.

**************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לאתר שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> עיגול לטובת שווים – למען אנשים עם מוגבלויות – האגורות שלך יכולות לשנות חיים! (igul.org.il)

**************

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות