נושאים קשורים

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג



ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםלהשתלות מוח של מאסק ("שירפאו אוטיזם") יש אישור לניסוי בבני אדם

להשתלות מוח של מאסק (“שירפאו אוטיזם”) יש אישור לניסוי בבני אדם

חברת השתלות המוח של אילון מאסק מסרה שה-FDA נתן לה אור ירוק לניסוי קליני ראשון בבני אדם. מאסק עצמו מאובחן עם אספרגר

אילון מאסק. צילום מסך מיוטיוב/טד

חברת השתלות המוח של אילון מאסק, Neuralink, מסרה ביום חמישי שמינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) נתן לה אור ירוק לניסוי הקליני הראשון בבני אדם – אבן דרך קריטית לאחר מאבקים קודמים לקבלת אישור.

“זה צעד ראשון חשוב שיאפשר יום אחד לטכנולוגיה שלנו לעזור לאנשים רבים”, כתבה Neuralink בציוץ בטוויטר. החברה לא פירטה את מטרות המחקר ומסרה רק שהיא עוד לא מגייסת אנשים עבורו ושפרטים נוספים יהיו זמינים בקרוב.

Neuralink וה-FDA לא הגיבו לפניות התקשורת לתגובה.

אילון מאסק, אחד מהאנשים העשירים בעולם, צופה ש”שתלי מוח יוכלו לרפא מגוון של מצבים, כולל השמנת יתר, אוטיזם, דיכאון וסכיזופרניה, כמו גם לאפשר גלישה באינטרנט וטלפתיה”. מאסק עצמו מאובחן עם אספרגר, אוטיזם בתפקוד גבוה, שפעמים רבות מגיע עם יכולות אינטלקטואליות העולות בהרבה על הממוצע.  

בסוף 2022 עשה מאסק כותרות כאשר אמר שהוא כל כך משוכנע בבטיחות המכשירים של Neuralink, שהוא יהיה מוכן להשתיל אותם בילדיו.

לפחות בארבע הזדמנויות מאז 2019 מאסק חזה כי Neuralink תתחיל בקרוב בניסויים בבני אדם. אבל החברה ביקשה את אישור ה-FDA רק בתחילת 2022 והסוכנות דחתה את הבקשה – כך סיפרו עובדים ב-Neuralink בהווה ובעבר.

ה-FDA הצביע בפני החברה על כמה דאגות שיש לטפל בהן לפני קבלת אישור לניסויים בבני אדם. בעיות מרכזיות כללו את סוללת הליתיום של המכשיר, האפשרות של נדידת חוטי השתל בתוך המוח, והאתגר של חילוץ בטוח של המכשיר מבלי לפגוע ברקמת המוח.

Neuralink, שנוסדה ב-2016, הייתה בשנים שחלפו נושא לכמה בדיקות של רשויות החוק בארה”ב. כך למשל, החודש קראו מחוקקים בארה”ב לרגולטורים לחקור האם הרכב הפאנל שמפקח על ניסויים בבעלי חיים בחברה תרם לניסויים פגומים ונמהרים. במקביל, משרד התחבורה האמריקאי בוחן האם Neuralink העבירה באופן בלתי חוקי פתוגנים מסוכנים על שבבים שהוסרו ממוחות קופים ללא אמצעי בלימה מתאימים.

החברה נמצאת גם בחקירה של משרד המפקח הכללי של משרד החקלאות האמריקאי, בגין הפרות אפשריות של רווחת בעלי חיים.

מאסק: “לא הייתה לי ילדות שמחה”

מאסק (52) הצליח בשנה שעברה להשלים בהצלחה את רכישת ענקית הרשת “טוויטר”, ומאז הוא מצייץ ללא הפסקה. מאסק, יזם ומהנדס, מייסד “ספייס איקס” ומנכ”ל “טסלה”, היה נכון ל-2022 האיש העשיר בעולם על פי דירוג “פורבס”, עם הון מוערך של יותר מ-200 מיליארד דולר, וכאמור, הוא גם אדם עם אספרגר.

באפריל שנה שעברה הוא העניק ראיון מרתק ל”TED”, שבו נשאל על הכוונה לרכוש את “טוויטר”, אבל גם על האספרגר, הילדות הלא קלה והקשר של כל אלה להצלחה הפנומנלית אליה הגיע. לשאלת המנחה כריס אנדרסון, יו”ר ארגון “TED”, איך היה כילד, סיפק מאסק תשובה מפתיעה בכנותה. “אצלי זה התבטא בכך שלא קלטתי סממנים חברתיים בצורה אינטואיטיבית”, סיפר לאנדרסון, “הייתי תולעת ספרים ולא הצלחתי להבין מה שאחרים הבינו בקלות או שניחנו בו באופן טבעי. הייתי מבין דברים בצורה מאוד מילולית. הייתי מסתכל על המילים פשוטן כמשמען. לא הייתי מבין לא נכון, אבל לא הצלחתי להבין את הרובד הנוסף של הדברים שאמרו לי, כי הם התכוונו לעוד דברים מעבר למה שהם אמרו, ולקח לי זמן לפענח את זה. אז עברתי בריונות בעקבות זה. לא הייתה לי ילדות שמחה. האמת שזה היה לא פשוט”.

בתקופה הזו נאלץ מאסק הילד להתנחם בקריאת ספרים והתעסקות ממושכת במחשבים. “קראתי הרבה ספרים, המון”, המשיך לספר, “לאט לאט הבנתי עוד דברים דרך הספרים שקראתי והסרטים שראיתי. לקח לי זמן להבין דברים שאצל רוב האנשים הובנו בקלות”.

בתגובה שאל אנדרסון האם באורח פלא החוויות הקשות שעבר הקנו לו את היכולת להבין את העולם בצורה עמוקה יותר, ומאסק ענה: “אני חושב שזה בהחלט אפשרי. אני מאמין שיש לזה גם ערך מנקודת מבט טכנולוגית, מכיוון שבעיניי זה מתגמל לבלות את כל הלילה לבד מול המחשב ולתכנת. אני חושב שרוב האנשים לא נהנים להקליד ערכים משונים למחשב לבדם כל הלילה. הם חושבים שזה לא כיף. אבל אני ממש נהניתי מזה. זה היה מאוד מספק, אבל מצד שני אני חושב שזה לא נורמלי”.

***************
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova
***************

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות