נושאים קשורים

הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?



“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםהמועצה רוצה לממן בי"ס לאוטיסטים – משרד החינוך מעכב

המועצה רוצה לממן בי”ס לאוטיסטים – משרד החינוך מעכב

המועצה האזורית חוף הכרמל רוצה להקים כיתה מותאמת לאוטיסטים בתפקוד נמוך ומוכנה להשקיע את המשאבים הדרושים לכך, אך משרד החינוך לא מאשר

תלמיד בית ספר מול שער נעול (אילוסטרציה). צילום: ביגסטוק
תלמיד בית ספר מול שער נעול (אילוסטרציה). צילום: ביגסטוק

מחדל במועצה האזורית חוף הכרמל: תלמידים על הרצף האוטיסטי בתפקוד נמוך יאלצו לנסוע כשעה בכל יום לבית ספר בעיר אחרת – בגלל היעדר אישור ממשרד החינוך להקמת כיתה המותאמת לצורכיהם.

תלמידי היסודי בתפקוד נמוך מהמועצה האזורית חוף הכרמל, המיועדים לעלות לחטיבת הביניים ולתיכון, לא יוכלו לעשות זאת באזור מגוריהם, בשל עיכוב ביורוקרטי. כיום, בית הספר העל-יסודי “יחד” בשטח המועצה האזורית, הוא היחיד שמקבל אליו תלמידים על הרצף בתפקוד בינוני-גבוה. למרות כוונת המועצה להקים כיתה נוספת בבית הספר המדובר, שתתאים גם לצורכיהם של תלמידים בתפקוד נמוך, הפיקוח מטעם משרד החינוך לא מעניק את האישור הנדרש – ובעצם מעכב את הקמת הכיתה.

בלית ברירה, עשרות ומאות מההורים והתלמידים שמתגוררים במועצה האזורית מסתפקים בהרשמה לבתי ספר על-יסודיים המותאמים לתפקוד נמוך בערים הסמוכות – מרחק של כשעה נסיעה מביתם לכל כיוון.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


“מתעלמים מהילדים שלנו”

היעדר כיתה המותאמת לתלמידים בתפקוד נמוך בגילאי חטיבת ביניים ותיכון מקשה מאוד על שגרת חייהן של המשפחות המיוחדות במועצה, וגורמת לתלמידים לוותר על פעילויות וטיפולים להם הם זקוקים. בכך גם נמנעת השתלבותם בקהילה, ומוגבלת זכותם להתחנך במקום בו הם גרים.

זהבית קורב, אמא לנועם, נער על הרצף בתפקוד נמוך שלמד באחד מבתי הספר היסודיים במועצה האזורית, לא מוכנה שבנה ייאלץ לנסוע בשנה הבאה לערים רחוקות כמו בנימינה, חיפה וחדרה כדי ללמוד בכיתה המותאמת לצרכיו, והיא נלחמת על הקמתה של כיתה המותאמת עבורו בשטח המועצה. “אני לא רוצה שהילד שלי ייסע כל יום 50 דקות לפחות לכיוון כדי ללמוד”, היא מספרת ל”שווים”. “יש טיפולים שהוא צריך לקבל, ובמידה והוא ייצא מהבית ב-6:40 בבוקר, ויגיע הביתה ב-17:30, לא יהיו לו את הכוחות לעשות את הטיפולים שלהם הוא זקוק”, מוסיפה קורב בצער.

למען מטרה זו, קורב איגדה את ההורים לילדים האוטיסטים בתפקוד נמוך שגרים במועצה, וכתבה מכתב בקשה למשרד החינוך. במכתב היא נימקה את טענות ההורים, וזכותם הטבעית של ילדיהם, כדי שהבקשה תאושר. המכתב נשלח לפני חודש, אך עד היום איש לא הגיב אליו, וההורים נותרו ללא מענה. “הם פשוט מתעלמים מהילדים שלנו”, אומרת קורב. “הילדים שלנו הם ילדים טובים, שאמנם זקוקים ליחס מיוחד, אך זה לא אומר שמגיע להם שיתעלמו מהם ומצרכיהם”.

נועם קורב. צילום: באדיבות המשפחה
נועם קורב. צילום: באדיבות המשפחה

“הילד היה במצוקה, לא יכולתי להגיע”

נועה פרי, גם היא אמא לילד אוטיסט בתפקוד נמוך, נאלצת לשלוח את בנה כל יום לבית ספר “הרים” בבנימינה כבר שלוש שנים בשל החוסר בכיתה מותאמת לצרכיו במועצה. פרי נמצאת בוועד ההורים של בית הספר, ומספרת כי הוא לא הילד היחיד שגר במועצה שלומד בבנימינה, ומלבדו יש עוד ארבעה ילדים שנאלצים כל בוקר לנסוע מרחקים כאלו.

פרי חוותה מקרה טראומטי בעקבות המרחק הרב הפרוס בין בית הספר של בנה למקום עבודתה. באחד מימי הלימודים, בזמן שהייתה בעבודה, התקשרו אליה מבית הספר וסיפרו לה שבנה חטף התקף אפילפטי. פרי, שהייתה מצויה באותה העת בעבודה, לא הצליחה להגיע: “הילד היה במצוקה ולא הייתי יכולה להיות לידו באותם רגעים, בגלל המצב הזה”, היא משחזרת.

המועצה האזורית כרמל היא לא היחידה שחסרות בה כיתות המיועדות לתלמידים בתפקוד נמוך, כשגם בערים הסמוכות נאלצים הורים רבים לרשום את ילדיהם לבתי הספר בבנימינה, חיפה וחדרה. עד כדי כך – שבשנים האחרונות בית הספר “הרים” בבנימינה נאלץ לדחות את קבלתם של חלק מהילדים עקב חוסר במקום. “בית הספר לא יכול לעמוד בביקוש”, מספרת פרי בצער. “אם לפחות היו יושבים איתנו ומנסים להגיע לפתרון, המצב היה טוב בהרבה, אך הם לא מגיבים”.

נציין, כי במידה והאישור ממשרד החינוך יינתן, ויחלו העבודות על הכיתה המותאמת לתפקוד נמוך בבית הספר “יחד” במועצה האזורית חוף הכרמל, המצוקה תיפתר כבר בשנת הלימודים הקרובה.  

במשרד החינוך טרם הגיבו לפנייתנו.

מהנהגת הורים לילדים עם צרכים מיוחדים חוף הכרמל ביקשו להגיב על הכתבה ומסרו: “מזה כ-3 שנים אנו עובדים בשיתוף פעולה הדוק מול המועצה בקשר לפתיחת מסגרות חינוך לילדים עם צרכים מיוחדים בחוף הכרמל ובנושאים רבים נוספים. במהלך כל התקופה עבדנו בשיתוף פעולה מלא ואף נפגשנו עם נציגי המועצה ב 7.6.23, לצורך קידום מתן מענים חינוכיים לשנת הלימודים הקרובה.

“במהלך השנים האחרונות נפתחו מסגרות חינוך לילדים עם צרכים מיוחדים במועצה, תוך התגייסות של המועצה ומשרד החינוך, בכדי להרחיב את האפשרויות. ברור לנו שתהליכים של פתיחת מסגרות, ובעיקר מסגרות שאמורות לשרת צרכים מורכבים, הם תהליכים מורכבים שלוקחים זמן, בעיקר לנוכח העובדה שהמועצה משתרעת על שטח גיאוגרפי צר וארוך עם פיזור תושבים גדול.

“נדהמנו לקרוא את הכתבה ואת ההאשמות הפרסונליות שנכתבו בה באשר לגורמים שכביכול אחראים לאי פתיחת בית הספר והטענה כי המועצה לא מקיימת שיח עם ההורים. צורת הצגת הנושא מרדדת את הדיון בנוגע לפתיחת מסגרות מתאימות לילדי החינוך המיוחד בהתאם לצרכים השונים ובהתחשב באתגרים הרבים. המטרה היא לא פתיחת כיתה, אלא פתיחת מסגרת שתוכל להכיל את התפקודים המורכבים ולתת מענה שלם ונכון.

“אנו מבינים את מצוקת ההורים, אשר לעיתים גורמת לקולות לוחמניים. עם זאת, זריקת האשמות פרסונליות על עובדי ציבור אינה דרכנו ולא נהיה שותפים להאשמות שהוצגו בכתבה. אלו גורמים שרואים את המערכת במקרו ובין כל האילוצים מנסים ומצליחים לשפר את המצב.

“מאז ומתמיד היה חשוב לנו להיות חלק מהתהליך ולהשפיע על אופן בחירת המענים, כך שיתאימו לצורכי הפרט עד כמה שניתן. שיח משותף פתוח המאפשר השמעת קולות שונים, תוך ראייה כוללת של המערכת, הוא זה שימשיך לקדם את כולנו במציאת מענים מותאמים ונכונים לילדינו”.

יליד 1998, רווק. נולד עם חולשה בפלג גוף שמאל. כותב מגיל 14 סדרות. משחק טניס כיסאות גלגלים באופן תחרותי

כתבות אחרונות