נושאים קשורים

הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?
הסתדרות 480-100

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג
ראשיאנשים עם מוגבלויותתכירו את מפת המקוואות הנגישים לנשים עם מוגבלות

תכירו את מפת המקוואות הנגישים לנשים עם מוגבלות

במקום המשרד לשירותי דת: עמותת "עתים" החליטה לתת לנשים שרוצות לטבול את מידע הנגישות הנדרש. ועדיין, רוב המקוואות בארץ אינם נגישים

מקווה “גני תקווה” בהר נבו. הנגשה בסיסית

כמה מקוואות נגישים יש בישראל?  לפי נתונים שאספה עמותת “עתים” במסגרת פרויקט חדש, יש 74 מקוואות המונגשים באופן מלא ועוד 66 באופן בסיסי, ובסך הכל כ-140 ברחבי הארץ. זאת, מתוך כ-600 מקוואות בכל ישראל – פחות מרבע.

עד היום זה היה כמעט בלתי אפשרי לדעת אילו מקוואות נגישים ואילו לא – מה שהקשה מאוד על נשים עם מוגבלות שמעוניינות לטבול במקווה וזקוקות להתאמות נגישות. ב”עתים”, עמותה לסיוע בשירותי דת, הבינו שהמצב הנוכחי לא יכול להימשך והחליטו ליצור את ה-מדריך לאישה עם מוגבלות במקווה.

“הכל נעשה בשפה פשוטה וידידותית למשתמש”, מספרת אלישבע פינקלמן, חוקרת במחלקת מדיניות ציבורית בעמותה. “האתר שלנו מחולק למספר קטגוריות – אופן הנגשת המקוואות, אופי השירות לאישה עם מוגבלות במקווה, נגישות תואמת צרכים, ניירות עמדה וקישורים שימושיים. גולת הכותרת שלנו היא מפה חדשנית ונוחה שממפה את כל המקוואות הנגישים בישראל”.

פינקלמן מתכוונת למפת המקוואות הנגישים של ישראל, המתבססת על תוכנת המפות של “גוגל”. “לא רק מעלון, יש עוד דברים שצריכים לדעת ברגע שמתייחסים לנגישות”, היא מדגישה. “מדובר בעבודה יסודית שנעשתה בשיתוף המועצות הדתיות בישראל, שהעבירו אלינו את המידע. אם אתם לוחצים על אחד מהיישובים שבו יש מקווה מונגש, אפשר לראות פירוט נרחב הכולל את שם המקווה, כתובתו, מאפייני הנגישות שלו, סטטוס – נגישות בסיסית או מלאה, עם פירוט מלא מה נגיש, איפה הוא ממוקם והאם ניתן להגיע אליו בקלות, מאיפה המידע הגיע, וגם תמונה של המקווה והנגישות במקום שמתעדכנות כל הזמן”.

המידע של המשרד לשירותי דת חלקי מאוד

איך הפרויקט הזה נולד? “בעקבות פניות רבות שהגיעו אלינו הבנו שיש פער גדול בין התקנות של המקוואות לבין מה שקורה בשטח, והפריסה של מקוואות נגישים פשוט לא קיימת”, ממשיכה פינקלמן להסביר. “המידע שיש אצל המשרד לשירותי דת הוא חלקי מאוד ולא מעודכן – טבלת אקסל עם כ-50 מקוואות. המידע הזה לא מספיק כדי לדעת מה קורה באותו מקווה. למשל, באחד המקוואות כתוב במסמך שהוא נגיש ברמה מלאה, אבל אם אני אישה עם מוגבלות זה לא נותן לי הרבה. יש גם מקומות שלא הדריכו את הבלניות, ולכן אישה עם מוגבלות בכיסא גלגלים שמגיעה לטבול במקווה לא תוכל לעשות זאת”.

לדבריה, “זה לא מצב סביר שהמידע הזה לא זמין לציבור. הוא אמור להיות כתוב שחור על גבי לבן באתר משרד הדתות, אבל לצערי זה לא המצב”. פינקלמן מציינת שבכל יום נוספים עוד ועוד מקוואות נגישים למפה לאחר ביצוע נרחבים שנועדו לעמוד בתקני הנגישות למען ציבור הטובלות במקווה.

“עד היום לא היה מענה”

שושי גולדברג מאיר, בת 70, חולת פוליו שמתניידת בכיסא גלגלים ומרפאה בעיסוק במקצועה, מברכת על היוזמה של עתים. “כל אישה עם מוגבלות, בין אם היא דתייה או לא, רוצה לדעת האם המקווה במקום מגוריה נגיש, ועד היום לא היה מענה לכך”, היא אומרת. “כשמדברים על הנגשה זה מתחיל מהדרך למקווה, החניה במקום וכל האלמנטים הנוספים, כולל הטבילה עצמה. הרבה פעמים הייתי מגיעה למקווה ונתקלת בבעיות טכניות, למשל שהמעלון לא עובד, וזה מאכזב מאוד. בכל פעם שאני מתארחת מחוץ לאזור מגוריי וצריכה לטבול במקווה, אני מתקשרת ובודקת האם המקווה באמת נגיש עד לרמת הפרטים. אם היו אומרים לי שלא – לא היה לי זמן לבדוק אופציות חלופיות וזה היה מאכזב כל פעם מחדש. 

“ההנגשה הנוכחית תסייע להרבה נשים עם מוגבלות ליהנות משירותי הטבילה במקווה”, ממשיכה גולדברג ומבהירה: “חשוב שהנשים יידעו כי בכל עיר שבה יש מקווה לא מונגש, חובה על המועצה להנגיש אותו ולהעניק לה פתרון מכובד. הכוונה להנגשת המקווה מהתחלה ועד סופו, כולל מתקנים שונים. הנשים צריכות לבקש את זה. אני מקווה שהמדריך הזה יופץ בכל מקום, וכל אישה עם מוגבלות תוכל להפיץ את המידע ולסייע לאחרות”.

מקווה “נווה זאב” בבאר שבע. הנגשה מלאה

עמותת “עתים” הוקמה בשנת 2002 על ידי הרב ד”ר שאול פרבר, יליד ארה”ב, שעלה לארץ והופתע מהניכור שחש הציבור הישראלי כלפי קיום חיים יהודיים. הוא גילה כי המפגש של ישראלים רבים עם הרגעים שאמורים להיות המשמעותיים ביותר בחייהם כיהודים – לידה, נישואין, גירושין, קבורה וגיור – מלווה בחשש, בחוסר ידע, ברתיעה ותסכול כלפי הממסד הדתי.

המשרד לשירותי דת: “התלונה צודקת”

מהמשרד לשירותי דת נמסר בתגובה: “התלונה בדבר רשימת מקוואות מונגשת צודקת. ביקשנו ממנהל אגף מבני דת להעביר אלינו את הרשימה המעודכנת והחדשה. כמו כן אנו עובדים על שיפור הנגישות באתר לצורך איתור המקוואות ולא בקובץ אקסל. לגבי הדרכה, כל ההדרכות במשרד נערכות בשת”פ עם מדרשת ‘נשמת’. נושאי הדרכת בלניות והשימוש במעלון במקוואות ייבדקו”.

מפת המקוואות הנגישים

***************
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova
***************

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות