נושאים קשורים

6 מדליות זהב לישראלים באליפות אירופה לשחייה פראלימפית

נבחרת ישראל חזרה עם 14 מדליות סך הכל. כעת כולם נושאים את העיניים לאולימפיאדה בקיץ: "מאחלים לשחיינים לשחזר את ההצלחות גם בפריז"

הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה
הסתדרות 480-100

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?
ראשיחדשותההמתנה לדמי אבטלה לאדם עם מוגבלות תקוצר בחצי

ההמתנה לדמי אבטלה לאדם עם מוגבלות תקוצר בחצי

ועדת הכספים החליטה לקצר את תקופת האכשרה לשלושה חודשים בלבד. "גם בזמנים קשים אסור לנו לשכוח את החלשים ביותר"

הדיון בוועדת הכספים, אתמול. צילום: דוברות הכנסת

ועדת הכספים של הכנסת, בראשות ח”כ משה גפני, החליטה לקצר את תקופת האכשרה לדמי אבטלה לשלושה חודשים עבור אנשים עם מוגבלות, לעומת שישה חודשים באוכלוסייה הכללית. זאת בעקבות פניית ארגון “נכה לא חצי בן אדם”.

ההקלה תינתן כחלק ממתווה הפיצויים עליו דנים בימים אלה בכנסת ישראל, עבור בעלי העסקים והאזרחים במדינת ישראל שנמצאים במלחמה כבר 32 יום ונאבקים לשרוד כלכלית.

****************************************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova

****************************************

הדיון נערך כאמור לאחר פניית יו”ר ארגון “נכה לא חצי בנאדם”, אלכס פרידמן, לשר האוצר, בצלאל סמוטריץ’. כדי להקל מבחינה כלכלית על אנשים עם מוגבלויות, הציע פרידמן מענקי סיוע חד פעמיים כמו שהיה בקורונה; עדכון סיוע למעלה בשכר דירה של שירותי הרווחה והנפש; העלאת קצבת הניידות; וגם הקלה בזכאות בדמי אבטלה. כל זאת מתוך מחשבה כי לאנשים עם מוגבלות קשה במיוחד למצוא מקום עבודה ולהחזיק בו בשעת משבר, ובדרך כלל, כפי שהיה בתקופת הקורונה, הם הראשונים לשלם את המחיר ולהישאר בבית מסיבות שונות.

“גם בזמנים הקשים ביותר אסור לנו לשכוח את החלשים ביותר”, כתב פרידמן לשר האוצר. “אני קורא לשר האוצר להפגין חמלה והבנה, בדיוק כפי שעשה בעבר במהלך מאבק הנכים שהובלנו, טרם כניסתו לתפקיד”.

כלנית צור, מנכ”לית משותפת של “נכה לא חצי בן אדם”, הוסיפה כי “ישנו ציבור גדול של אנשים שזקוקים לסיוענו בעיקר בעתות מצוקה וקושי. המלחמה הופכת את מצבם לבלתי נסבל והדבר מתבטא במצוקות קשות. דווקא בזמנים אלה, עלינו להיות יעילים וממוקדים”.

ח”כ משה גפני. צילום: דוברת הכנסת

יקותיאל משי, מנהל קידום המדיניות בעמותת 121, ציין בדיון בוועדת הכספים: “ההחלטה תאפשר מתן דמי אבטלה לאנשים עם מוגבלויות שהשתלבו בשוק העבודה לפני זמן קצר יחסית, והוצאו לחל”ת בעקבות המלחמה. פרידמן הוסיף: “השינוי המבורך הוא תוצאה של מאמץ משותף של שני הארגונים וחברי הכנסת בוועדת הכספים, שהתגייסו לתת מענה ממוקד לצרכיהם של אנשים עם מוגבלויות”.

מצוקת העובדים הזרים

בתוך כך, הוועדה המיוחדת לעובדים זרים התכנסה לדיון בקושי הגדול בעקבות מלחמת “חרבות ברזל” לאייש משרות של עובדים זרים עבור אנשים עם מוגבלות, ובמצבים סיעודיים קשים.

משה נקש, מנהל אגף בכיר בסיעוד מרשות האוכלוסין, עדכן כי מאז תחילת מלחמה, כ-2,400 עובדים זרים עזבו את הארץ, מתוכם 1,913 עם רישיון. 1,251 מתוכם עם כוונה לחזור. במקביל, בתקופה זאת נכנסו לארץ 2,724 עובדים חדשים וחוזרים.

בנייר עמדה מטעם ארגוני המטופלים הסיעודיים שנשלח לוועדה לקראת הדיון, נכתב כי יש לשקול חקיקת הוראת שעה שתתקן את חוק הכניסה לישראל לתקופה קצובה. הוראת השעה תאפשר לתת אשרת עבודה זמנית לחצי שנה על בסיס הומניטרי למי שהגיע לארץ כמטפל סיעודי ונמצא כאן עד 10 שנים, גם אם קיים פער של יותר מ-90 יום מאז תקופת ההעסקה של העובד כדי למצות את המאגר של העובדים הקיימים. כמו כן, על המדינה להצהיר על תקופת התארגנות בה לא תיאכף העסקת עובדים זרים לא חוקיים.

תמר גלדפלד, אם לילדה נכה, סיפרה בוועדה על החשיבות של העובדים להצלחת בתה: “חשוב שעובדים זרים שבוחרים להישאר למרות המצב, יקבלו מענק מיוחד מהביטוח הלאומי כדי לשמר אותם. אחרת אותם עובדים יעזבו, הילדים ייכנסו למוסדות מיוחדים ולמדינה זה יעלה הרבה יותר”.

יו”ר הוועדה, אליהו רביבו, קרא להקים גוף ממשלתי עבור המעסיקים הסיעודיים, עם תקציבים ותקנים נפרדים. “המלחמה הזאת תפסה את כולנו, גם את חלק מרשויות המדינה, לא מוכנים. קשה לתאר את מצבם של הסבים והסבתות הסיעודיים שלנו, שמתמודדים עם ירי טילים ללא הפסקה, מפונים מבתיהם, מתמודדים עם פחדים ועזיבות של העובדים ועדיין מבינים שאין מנוס מלהעסיק אותם לפי הנהלים. כל זה בזמן שהם נאלצים לרוץ בין המרחב המוגן לטיפולים רפואיים.

יו”ר הוועדה המיוחדת לעובדים זרים, ח”כ אליהו רביבו. צילום: דוברות הכנסת

“האוכלוסייה הסיעודית זקוקה לייעוץ וליווי שוטף מטעם מדינת ישראל. משרד העבודה יכול לסייע באמצעות הקמת גוף הממונה על זכויות המעסיק הסיעודי, ויפה שעה אחת קודם. בנוסף, הוועדה מבקשת מרשות האוכלוסין להעביר את מספר העובדים הזרים החוקיים, כולל חלוקה גאוגרפית. כמו כן, הוועדה מבקשת מרשות האוכלוסין להוציא חוזר המתייחס לעובד זר המסרב לעבור עם המטופל לבתי המלון, ולשקול את הצבתו מחדש לעבודה באזורי הפריפריה”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות