נושאים קשורים

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג



ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי
ראשיאוטיזםהאם פרצטמול גורם לאוטיזם ול-ADHD? בית המשפט יכריע

האם פרצטמול גורם לאוטיזם ול-ADHD? בית המשפט יכריע

במאות תיקים שהצטברו בבית המשפט הפדרלי בארה"ב נטען כי קיים קשר בין שימוש בפרצטמול אצל נשים הרות לבין פגיעה בעובר. התביעות יידונו השבוע בפני שופטת פדרלית

צילום אילוסטרציה

כ-440 תביעות נגד יצרני טיילנול ואצטמינופן גנרי הוגשו בבית משפט הפדרלי בניו יורק. בתיקי התביעה נטען כי יצרניות התרופות היו צריכות להזהיר נשים הרות לגבי הסכנה בנטילת התרופה, וכי השימוש בה עלול להעלות את הסיכוי לאוטיזם או הפרעות קשב וריכוז אצל העובר.

התביעות הרבות עתידות לידון השבוע בפני שופטת פדרלית, אשר תחליט אילו טענות מדעיות יכולים התובעים לצטט בבית המשפט ואילו לא. מנגד, יצרניות התרופות טוענות כי אוטיזם והפרעות קשב וריכוז הן הפרעות גנטיות, וכי אין הוכחות לטענות שחשיפה בתוך הרחם לאצטמינופן מעלה סיכונים בריאותיים אצל העובר. כעת על השופטת להחליט האם לאסור מהתובעים להציג עדויות ומחקרים המצביעים על הנזקים, החלטה שיכולה להיות דרמטית עבור התובעים והנתבעים כאחד.

הזרז לתביעות היה טענה משנת 2021, שפורסמה בכתב העת הרפואי Nature Reviews Endocrinology. נטען בה כי יש להגביר את המודעות ולחקור את הסיכונים הפוטנציאליים של חשיפה טרום לידתית לתרופה. הטענה נתמכה על ידי יותר מ-90 מדענים ואנשי מקצוע בתחום הבריאות.

עורכי הדין של התובעים, משפחות של ילדים עם הפרעות קשב וריכוז או אוטיזם, מבקשים כעת לצטט בבית המשפט מחקרים מדעיים, על מנת לקבוע כי גורמים סביבתיים לרבות נטילת פרצטמול עלולים להשפיע על התפתחות העובר.

“יש סיבה שכל כך הרבה מדענים בולטים פרסמו קריאה לפעולה”, אומרת אשלי קלר, עורכת הדין הראשית של התביעה. “נשים הרות זכאיות למידע חיוני על מנת שיוכלו לקבל החלטות מושכלות בתחום הבריאות עבור עצמן, ועבור ילדיהן שטרם נולדו”.

********************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >> bit.ly/Shavvim-igul-letova

********************

טיילנול מיוצר כיום על ידי חברת Kenvue, בעבר חברת בת של ג’ונסון אנד ג’ונסון. קמעונאים מובילים ורשתות בתי מרקחת בארה”ב ובעולם מוכרים גרסאות גנריות משלהם, כמו פרצטמול ואקמול. בין הנאשמות בתיקים, חברות כמו Walgreens, Walmart, CVS Health ועוד.

השופטת המחוזית שאמורה לידון בנושא בדיון, דניס קוט, צריכה לפסוק האם הראיות של התובעים קבילות בבית המשפט. הדבר עלול ליצור תקדים ולעורר שטף של תביעות דומות. “המדע הוא נושא גדול, והפסיקה תפתח או תסגור את הדלת למקרים של פגיעות בעקבות נטילת התרופה בבתי המשפט”, אומרת אליזבת ברץ’, פרופסור למשפטים באוניברסיטת ג’ורג’יה.

באפריל האחרון ביקשה השופטת קוט להעלות מול הממשל הפדרלי את השאלה האם ראיות עדכניות כלשהן מצדיקות להוסיף אזהרה לגבי השימוש בפרצטמול במהלך ההיריון. מנהל המזון והתרופות, המיוצג על ידי משרד המשפטים, סירב במכתב מספטמבר לשקול את ההתדיינות המשפטית, אך אמר כי הממצאים המדעיים בנושא אינם עקביים ומוגבלים.

אצטמינופן נחשבה זה מכבר לאופציה הבטוחה ביותר להקלה על כאבים במהלך ההיריון, עובדה שצוינה על ידי הקולג’ האמריקאי למיילדות וגינקולוגים. לטענת החוקרים, אין ראיות ברורות המוכיחות קשר ישיר בין התרופה לבין בעיות כלשהן בהתפתחות העובר. בהתחשב בשימוש הנרחב בתרופה, כמו גם בשכיחות האבחנות של אוטיזם והפרעות קשב וריכוז, ההתדיינות המשפטית עלולה לגדול באופן אקספוננציאלי אם השופטת תיתן לתובעים מרחב פעולה. 

בהתוויות השימוש של הפרצטמול, נכתב כי על נשים הרות להתייעץ עם הרופא המטפל בטרם השימוש, אך התובעים טוענים שזה לא מספיק. כ-65% מקרב נשים הרות משתמשות בתרופה. זאת ועוד, ההמלצה של הרופאים היא להשתמש בפרצטמול על פני משככי כאבים אחרים במהלך ההיריון, כך לטענת התביעה.

מאז מאי 2022, שודרו 34 אלף פרסומות בטלוויזיה, בעלות מוערכת של 5.4 מיליארד דולר, כך לפי חברת X Ante, העוקבת אחר הוצאות שיווק ופרסום עבור עוולות המוניות. בדו”ח שנערך לאחרונה, הקבוצה מצאה שההוצאות על פרסום של פרצטמול קפצו כמעט פי שבעה מאוגוסט עד ספטמבר. תעשיית התרופות ספגה ליטיגציה המונית בתחום הנזיקין במשך שנים, כולל מקרים שהביאו להסדרים גדולים של יצרני אופיואידים ובתי מרקחת, שהתמודדו עם האשמות כי לא עשו מספיק כדי לעצור את מגיפת האופיואידים בארה”ב.

“להסכמה לניחושים רפואיים בבתי המשפט יש פוטנציאל להשלכות ארוכות טווח על בריאות הציבור”, כך נטען מטעם חברת Kenvue.

“התרת ניחושים מדעיים באולמות בית המשפט היא צעד מרחיק לכת. להקשר בין שימוש של פרצטמול לאוטיזם יש פוטנציאל להיות עצום, אך הסטנדרטים המשפטיים לקבלת מחקרים מדעיים ועדויות מומחים הם קפדניים ויכולים לעשות חיים קשים לתובעים”, אומר אדם צימרמן, פרופסור למשפטים באוניברסיטת דרום קליפורניה. “זה מכשול גבוה להפליא, במיוחד במקרים האלה”.

יצוין כי עוד בשנת 2018, העלו ממצאי מחקר שנערך באוניברסיטה העברית כי חשיפה ממושכת לתרופות המכילות פרצטמול במהלך ההיריון עלולה להגביר את הסיכון מוגבר לעלייה של התפתחות הפרעות קשב וריכוז בכ-30%; ואת הסיכוי לאוטיזם בכ-20%. זאת לעומת ילדים שאימותיהם לא נטלו את התרופות. “ניתן להשתמש בתרופה בעת הצורך ולפרק זמן קצר, אולם כדאי להתייעץ עם הרופא המטפל לגבי המשך הטיפול”, נכתב.

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות