נושאים קשורים

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג
הסתדרות 480-100

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי
ראשיאנשים עם מוגבלויותהתפניתם מהבית וזקוקים להתאמות נגישות? יש מי שעוזר

התפניתם מהבית וזקוקים להתאמות נגישות? יש מי שעוזר

תוכנית "בתים מותאמים" של הג'וינט מסייעת לאנשים עם מוגבלות שעברו בעקבות המלחמה למקום מגורים חלופי להנגיש את סביבת המגורים הזמנית

צילום הדמיה: מרקוס אורליוס, פיקסלס

מאז ה-7 באוקטובר מאות אלפי ישראלים פונו או התפנו מבתיהם לבתי מלון או לבתי מגורים חלופיים. על פי הערכות של ארגון “ג’וינט ישראל”, כ-7% מהם הם אנשים עם מוגבלות שזקוקים להתאמה מחודשת של מקום מגוריהם החדש לצרכים הייחודיים שלהם.

לשם כך יצרו ב”ג’וינט ישראל מעבר למגבלות” את תוכנית “בתים מותאמים” – הנגשת סביבת מגורים זמנית לאנשים עם מוגבלות שפונו מביתם. מדובר בתוכנית חדשה שקמה מתוך מודל של “בתים חכמים” ושמה דגש על ביצוע התאמות בסיוע עזרים שונים והנגשות מותאמות. למשל, מאחזים לעזרה בהתניידות בבית, הגבהות, אמצעים להפחתת רעש וציוד לטיפול עצמי. המטרה היא לאפשר עצמאות ובעיקר ביטחון לאנשים עם מוגבלות במקומם החדש. 

“כל אדם יכול לחיות בקהילה, ואנחנו כחברה צריכים לספק לו את מלוא התמיכה לכך”, אומרת אורלי צבר, מנהלת התוכנית, לאתר “שווים”. “המלחמה פגעה בשגרת החיים של אנשים רבים ובתוכם גם אלפי אנשים עם מוגבלות. חלק מהאנשים האלה מצאו את עצמם ב-7 באוקטובר ללא הכנה מוקדמת במקום חדש מחוץ לביתם וללא הנגשה מספקת. חלק מהציוד שאיפשר להם עצמאות בביתם לא עבר איתם וחלקו לא היה רלוונטי למקום החדש. ההערכה שלנו היא שהרבה אנשים זקוקים כרגע לאמצעים שונים שיסייעו להם להשיב את עצמאותם ויקלו עליהם את התפקוד היומיומי”.

השותפים לפרויקט – הג’וינט, משרד הרווחה, משרד הבריאות, עמותת איזי שפירא וחברת Atvisor, בתמיכת הקרן המשפחתית על שם תד אריסון – מספקים לאנשים עם מוגבלות שפונו מבתיהם עזרי התאמה אישית שאינם מחייבים התקנה או שינויים מבניים. עוד מעניק הפרויקט סיוע וליווי מקצועי בתהליכי ההשאלה, הרכישה והשימוש בתחומים הבאים: רחצה וטיפול עצמי, שינה, עצמאות בבית, ביטחון ובטיחות וניהול סדר יום.

איך תוכלו לקבל סיוע

אם אתם אנשים עם מוגבלות ופוניתם מביתכם ואתם זקוקים להתאמות כאלה, אתם מוזמנים למלא פרטים ראשונים באתר הפרויקט. אחרי שתציינו מה האתגרים שיש לכם או לקרובכם עם המוגבלות במקום הזמני – תחזור אליכם מרפאה בעיסוק שמומחית בהתאמה לטכנולוגיה הרלוונטית. צוות הפרויקט ימשיך ללוות אתכם במציאת פתרון לבעיה, תוך בדיקה האם ניתן למצות זכויות העומדות לכם דרך גוף ממשלתי רלוונטי.

בין השאר יבדוק הצוות האם אמצעי העזר ניתן להשאלה מארגוני סיוע שונים. אם לא ניתן למצוא מענה ראוי, השותפים לתוכנית ירכשו את הפתרון (במימון שלהם) ויתקינו אותו במקום המגורים הזמני באופן בטיחותי.

המיטה במלון הייתה נמוכה מדי

צבר מספרת שבמהלך המלחמה פנתה אליהם אישה שבמשך מספר שבועות לא הצליחה לעבור מכיסא הגלגלים הממונע (הגבוה) שלה למיטה בבית המלון, כי המיטה הייתה נמוכה. בית המלון לא ידע מה לעשות כדי לפתור את הבעיה. “אחרי הפנייה אלינו סידרנו לה רגליים מותאמות שהגביהו את המיטה, וכך ניתן היה להעביר אותה מהכיסא בצורה נוחה”, היא מפרטת. “אנחנו רוצים להקל על חיי היומיום של אנשים עם מוגבלות ולאפשר להם מקסימום עצמאות במצב שנוצר”.

אפרת שטרן, מנכ”לית ג’וינט-ישראל מעבר למגבלות, הסבירה את מהות הפרויקט. “אחת האוכלוסיות הפגיעות ביותר במלחמת ‘חרבות ברזל’ היא אנשים עם מוגבלות אשר קולם נעלם ונאלם”, אומרת שטרן. “חלקם נעקרו מביתם בימי הלחימה ומתקשים למצוא במשכנם החדש והזמני מקום מונגש ומותאם לצרכיהם. תוכנית ‘בתים מותאמים’ שיזם הג’וינט יחד עם שותפיו שמה דגש חשוב על קידום חיים עצמאיים, בין היתר על ידי התאמת סביבת המגורים לאדם – כך שיוכל לממש את זכותו הטבעית להשתתפות בקהילה ובחברה. התאמת הסביבה נעשית על ידי מתן מעטפת הכוללת ליווי בתהליך הרכישה, ההשאלה, ההתקנה וההטמעה של טכנולוגיות מקדמות עצמאות וסיוע בביצוע התאמות והנגשות בדיור החלופי. כך מתאפשרת עצמאות ותחושת ביטחון רבה יותר”.

“לדייק התאמה של עזרים”

ד”ר אילנה גלייטמן, מנהלת שירות רש”ט (ראייה, שמיעה, טכנולוגיה) במינהל מוגבלויות במשרד הרווחה, מצטרפת לדבריה. “מיזם בתים מותאמים יאפשר למשרד הרווחה לדייק התאמה של עזרים מסייעים לאנשים עם מוגבלות שנמצאים במקום זמני וארעי עקב מצב החירום”, היא מסבירה. “זאת, על מנת שיוכלו להמשיך לתפקד בצורה מיטבית, עצמאית ובטיחותית ככל הניתן. מכאן חשיבותו הגדולה בימים קשים אלה”.

ג’וינט ישראל מעבר למגבלות היא שותפות של ארגון הג’וינט והממשלה, המפתחת שירותים חברתיים לקידום חיים עצמאיים לאנשים עם מוגבלות בקהילה, בשגרה ובמצבי חירום. הג’וינט הוא הארגון היהודי-הומניטארי הגדול בעולם. “המטרה שלנו היא קידום איכות חיים, שוויון הזדמנויות וצמצום פערים בחברה הישראלית”, מסבירים בארגון.

זקוקים לסיוע מהתוכנית? הקליקו כאן


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letovaקישור חיצוני.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות