נושאים קשורים

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה

נפגעתם במלחמה? הכשרות בהייטק מחכות לכם בעלות סמלית בלבד

מפעל הפיס, איכילוב, סיסקו וחברות מובילות נוספות משיקים קורסים טכנולוגיים לנפגעי "חרבות ברזל" במסגרת פרויקט "שווים בתעסוקה". כל הפרטים בכתבה

“החיים הם מתוקים. כל דבר שיש לנו, אנחנו צריכים להעריך”

אלישע מדן איבד את שתי רגליו במלחמה, אבל הוא ממש לא מתכוון לשקוע בדיכאון: "אני מתענג על כוס מים, כלום לא מובן מאליו". צפו בסרטון המרגש
הסתדרות 480-100

ביטוח לאומי: 131,666 שורדי שואה זכאים כיום לקצבאות

רגע לפני יום השואה, פרסם ביטוח לאומי נתונים עדכניים שמעלים דאגה עמוקה לגורלם של מי שעברו את הנורא מכל. מעל 40 אלף שורדים מקבלים השלמת הכנסה, ו-70% מהם מקבלים קצבת סיעוד
ראשיאנשים עם מוגבלות"10 ימים בלי אוכל": המונולוג הכואב של האם הנכה מאשדוד

“10 ימים בלי אוכל”: המונולוג הכואב של האם הנכה מאשדוד

בדיון בכנסת נחשפו נתונים קשים: 18% מהישראלים ידעו רעב בשנה האחרונה. צופיה שניידר, קטועת גפיים חד הורית, זעקה: "הבטן שלי מקרקרת, תתעוררו על החיים שלכם"

אתם רבים על ימין ושמאל ואנשים בשטח רעבים”. צופיה שניידר (צילום מסך מתוך ערוץ הכנסת)

“בואו תגידו לילדה שלי בת ה-13, שהבאתי אותה בגיל 42 אחרי טיפולי הפריה, שלא מגיע לה לחיות בכבוד”. כך זעקה בוועדת הרווחה של הכנסת צופיה שניידר, אם חד הורית מאשדוד. שניידר, נכת גפיים ופעילה חברתית, דיברה בדיון בסוגיות הביטחון התזונתי והמועצה לביטחון תזונתי עם פרוץ מלחמת “חרבות ברזל”.

“לצערי הרב אתם רבים ימין-שמאל, ערבים-יהודים, רבותיי זה לא עובד ככה”, גערה בחברי הכנסת ובאנשי הוועדה. “אנשים רעבים בשטח. אני מה-9.10 מחלקת אוכל לנשים, קשישים, ניצולי שואה, דרי רחוב. נותנת להם מקצבת הנכות שלי. אף אחד לא מתייחס אלינו”.

שניידר הביעה ביקורת על כך כי למרות שביקשה עזרה בעירייה לקבלת כרטיסי המזון – היא לא זכאית. זאת מכיוון שההכנסה שלה חלקי 2, היא מעל הממוצע. “תגידו את זה לאמא שאתמול כתבה לי שאין אוכל לתינוק שלה”, אמרה לחברי הכנסת. “המיקרו והמאקרו לא מעניין, תפנימו את זה: אנחנו רעבים ואנחנו רוצים אוכל. אין דבר כזה שאמא תגיד לבת שלה שאין לה מלפפון. אני לא מקנאה בחטופים, אבל לרגע אחד קינאתי שהם אכלו רבע פיתה, כי לי גם זה לא היה. אז על איזה ביטחון תזונתי אתם מדברים? עשרה ימים היינו בלי אוכל, ביטחון תזונתי לא היה. מישהו דיבר? מישהו יודע כמה ילדים רעבים יש במדינה? הבטן שלי מקרקרת. תתעוררו על החיים שלכם, אנחנו החוסן החברתי של המדינה. אם הילדים שלנו ילכו לפשיעה, כל החברה תסבול”.

********************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >> bit.ly/Shavvim-igul-letova

********************

אל הביקורת הצטרפה גם ח”כ מירב כהן (יש עתיד), שהביעה כעס לגבי הקריטריונים הלא מוצדקים של חלוקת כרטיסי המזון, הפועלת תחת משרד הפנים בתקציב של כמיליארד שקלים. לדבריה, הממשלה התחייבה בשנת 2024 לבחון ולשנות את הקריטריונים, שנסמכים בין היתר על זכאות להנחה בארנונה, ומביאים לחלוקה שאינה שוויונית ביחס לאוכלוסיות שונות שזקוקות לסיוע.

“הנתונים מראים שמרבית האנשים שקיבלו את הכרטיסים קיבלו אותם באופן אוטומטי בשל הזכאות להנחה בארנונה. מי שאינו נכלל בקבוצה הזו נדרש להגיש בקשה באופן אקטיבי. יש נזקקים רבים, בהם שורדי שואה, שאינם מסוגלים לעשות זאת”, ציינה ח”כ כהן ודרשה להעביר את הטיפול ממשרד הפנים למשרד הרווחה.

“לכל שקל יש כתובת”

ח”כ מאיר כהן (יש עתיד) הצטרף גם הוא לביקורת ואמר: “בעקבות המלחמה משרד הרווחה צריך לטפל בהרבה משפחות חדשות. אני חושב שצריכה לצאת קריאה ברורה לממשלה שלא לקצץ בשום תקציב של המשרד, ההיפך הוא הנכון. צריך לחזק את המשרד ואת המענים שהוא נותן לאזרחים. לכל שקל יש כתובת. צריך ליצור סנכרון עם העמותות שעושות עבודה משמעותית מאוד ומהוות זרוע ביצועית חשובה למשרד”.

שר הרווחה, ח”כ יעקב מרגי, ענה לביקורות והציג את מאמצי המשרד השנה האחרונה: “כ-430 אלף משפחות מטופלות בשירותי הרווחה, מתוכן 108 אלף בנזקקות עוני והיעדר ביטחון תזונתי. המיזם של ביטחון תזונתי החל בפיילוט של 50 מיליון שקל, והחל מ-2022 פועל בתקציב של כ-150 מיליון בתצורות שונות, כולל 26 אלף כרטיסי מזון נטענים וכ-2,600 כרטיסים לרכישת תמ”לים.

ח”כ מרגי הוסיף כי מיזם נוסף עם הקרן לידידות מתכתב בחלקו עם המיזם, ופועל בסדר גודל של כ-70 מיליון שקלים נוספים מהמשרד והקרן לצרכים שונים, והכל באמצעות המחלקות לשירותים חברתיים בשלטון המקומי. “צריך לתת משמעות גדולה גם לארגוני הגג שהפכו לזרוע ביצועית של המדינה”, ציין. “בהקשר של חרבות ברזל נעשו צעדים נוספים והיינו קשובים לצרכים שעלו מהשטח. הוספנו כ-15 אלף כרטיסי מזון בשווי של כ-7 מיליון שקלים, ותקציב גמיש לחלוקה למחוזות”.

חלוקת תווי המזון תעבור לרווחה?

פרופ’ רוני סטריאר, יו”ר המועצה הלאומית לביטחון תזונתי, הציג את פעילות המועצה במהלך השנה האחרונה. “לפני שבועיים נודע לנו בדוח העוני כי 30% מהנפשות הבוגרות בישראל, שהן כ-2.1 מיליון איש, נמצאים בחוסר ביטחון תזונתי”, אמר. “בסקר נמצא שכ-18% מהאנשים בישראל נמצאים בקטגוריה של מי שידעו רעב בשנה האחרונה. זה היקף עצום, הרבה מעבר לממוצע במדינות ה-OECD”.

לדברי פרופ’ סטריאר, “הפתרון הוא לא עוד מיזמים, אלא תכנית לאומית. תווי המזון זה דבר מבורך, אבל זה לא ביטחון תזונתי. צריך מיצוי זכויות, ליווי של עו”סים, והייתי שמח שהמיליארד שקלים היו עוברים למשרד הרווחה באופן שיחזק את השירותים החברתיים שקורסים”.

משה לבון משנה למנכל משרד הרווחה, והשר יעקב מרגי (צילום: דוברות הכנסת)

ח”כ אחמד טיבי (חד”ש- תע”ל) הציג את המצב הקשה בחברה הערבית: 66% מהילדים נמצאים מתחת לקו העוני. “פרויקט כרטיסי המזון חשוב ומסייע למשפחות רבות, אבל שיעור הערבים שמקבלים אותם נמוך יחסית”, אמר. השר מרגי הגיב לדבריו וציין כי ישנו קושי מנהלי של ניצול הטבת כרטיסי המזון בחלק מהרשויות הערביות, וכי נעשית בימים אלה עבודה מקצועית בנושא.

יו”ר הוועדה, ח”כ ישראל אייכלר (יהדות התורה), סיכם: “צריכים לשנות את הקונספציה גם בנושאי רווחה, כך שלכל אזרח יהיה דיור, מזון ומלבוש – במקום שהאוצר יתעשר והאזרחים יתרוששו. פעם מדינת ישראל הבינה שצריך שרווחת האזרח תהיה מעל הכל, שיהיה לו בית ואוכל ומשם מתקדמים. גם היום היא צריכה להבין שכמו שצריך לדאוג לביטחון ולחינוך, צריך לדאוג גם לרווחה. נשמח לסייע בקידום הקמת הרשות למאבק בעוני, ולקדם כל חקיקה שתסייע בחלוקה של מזון עודף או סיוע לנזקקים. נמשיך לעקוב אחר פעילות המועצה. אני קורא למשרד הרווחה להגדיל מאוד את הסיוע לעמותות שהוכיחו פעילותן בזמן המלחמה ולפניה. כמו כן, אני קורא להעביר את הטיפול בנושא תלושי המזון למשרד הרווחה”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות