נושאים קשורים

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה

נפגעתם במלחמה? הכשרות בהייטק מחכות לכם בעלות סמלית בלבד

מפעל הפיס, איכילוב, סיסקו וחברות מובילות נוספות משיקים קורסים טכנולוגיים לנפגעי "חרבות ברזל" במסגרת פרויקט "שווים בתעסוקה". כל הפרטים בכתבה

“החיים הם מתוקים. כל דבר שיש לנו, אנחנו צריכים להעריך”

אלישע מדן איבד את שתי רגליו במלחמה, אבל הוא ממש לא מתכוון לשקוע בדיכאון: "אני מתענג על כוס מים, כלום לא מובן מאליו". צפו בסרטון המרגש
הסתדרות 480-100

ביטוח לאומי: 131,666 שורדי שואה זכאים כיום לקצבאות

רגע לפני יום השואה, פרסם ביטוח לאומי נתונים עדכניים שמעלים דאגה עמוקה לגורלם של מי שעברו את הנורא מכל. מעל 40 אלף שורדים מקבלים השלמת הכנסה, ו-70% מהם מקבלים קצבת סיעוד
ראשיבריאותיש הסכמות: תוספת של 1.4 מיליארד לבריאות הנפש לשנתיים

יש הסכמות: תוספת של 1.4 מיליארד לבריאות הנפש לשנתיים

משרד הבריאות הגיע לסיכום עם האוצר על תקציב 2024, הכולל תוכנית לאומית לתחומי בריאות הנפש והשיקום - וגם תוספת מסוימת להתפתחות הילד. ומאיפה יגיע הכסף?

שר הבריאות אוריאל בוסו. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

במסגרת דיונים לשינויים בתקציב 2024, הגיע משרד הבריאות להסכמות עם משרד האוצר להגדלה משמעותית של תקציבי הבריאות בתחומים הדורשים מענה מיידי ודחוף בעקבות המלחמה: בריאות הנפש, שיקום, מיגון וסייבר והרפואה המשפטית. הגדלת המימון תגיע בין השאר מהעלאת מס הבריאות לכלל העובדים בישראל ב-0.15%. התוספת תיגבה באמצעות הגדלת תשלומי הביטוח הלאומי של שכירים ועצמאים.

תוכנית בתחום בריאות הנפש

התוכנית מגדילה את התקציבים המופנים לתחום בריאות הנפש ומהווה נקודת מפנה בסדר העדיפויות הלאומי. התוספת, בסך כולל של כ-1.4 מיליארד ש״ח, תינתן לבסיס תקציב משרד הבריאות על פני השנתיים הקרובות. מדובר בתקציב הגדול ביותר שניתן למערך בריאות הנפש מאז הרפורמה בבריאות הנפש. התוכנית מתמקדת במניעה וקידום בריאות נפשית בקהילה לטובת קיצור תורים לטיפול בקהילה והרחבת רצף המענים על ידי טיפולי יום, טיפולים אינטנסיביים, חלופות אשפוז, הכשרות רוחביות בכלל מערכת הבריאות, שיפור השירות והתשתיות במערך האשפוז והרחבת המרפאות.

עיקרי התוכנית:

1. תקצוב קופות החולים על מנת שיוכפלו מספר הטיפולים.

2. שיפור השירות והתשתיות במערך האשפוז הפסיכיאטרי.

3. מענקים לפסיכולוגים במערכת הציבורית.

4. תוספת תקנים ומתמחים בבתי החולים, פיילוט שירותי בריאות נפש וקידום חלופות אשפוז.

5. המשך תקצוב מרכזי חוסן בנגב המערבי – מרכזי החוסן בעוטף נדרשים מאז ה-7 באוקטובר לתת מענה נפשי למניעת תחלואה נפשית ולקידום חוסן אישי וקהילתי. המשרד הסדיר את המשך פעילותם במסגרת דיוני התקציב. 

6. הטמעת טכנולוגיות חדשות בתחום בריאות הנפש: ריבוד מענים תוך שימוש בטריאז׳ וגם שיתוף מידע בין גורמים מטפלים.

7. מיסוד תפקיד מגיש עזרה נפשית.

8. שיפור תעריפים במערך שיקום נכי הנפש בקהילה.

מעבר לאמור, במסגרת הסכמי השכר צפוי להינתן מענה קבוע להגדלת שכר הפסיכולוגים במערכת הציבורית ושיפור משמעותי בתנאי העסקת הפסיכיאטרים – מתמחים ומומחים צעירים – וזאת במסגרת הסכם ייעודי עם ההסתדרות הרפואית. העלות למימון הסכמים אלה הינה מעבר להסכם ובנוסף לו.

תוכנית בתחום השיקום

במסגרת המלחמה נוצר צורך במתן מענה שיקומי למאות חיילים ואזרחים שנפצעו ונזקקים לשיקום, וזאת מבלי לפגוע במטופלי השגרה. במסגרת תקציב 2024 תצא לפועל תוכנית להרחבת היצע שירותי השיקום בישראל בעלות של מעל 200 מיליון ש”ח. התוכנית כוללת הרחבת היצע מיטות האשפוז, הקמת מרכזי שיקום יום בקהילה בפריסה ארצית ותוכנית להגדלת היצע כוח האדם במקצועות הבריאות וברפואת השיקום.

תוכנית לחיזוק תשתיות קריטיות

במסגרת התקציב ובשל אירועי הלחימה, הגיעו משרדי הבריאות והאוצר להסכמה על תוכנית חדשה למיגון והיערכות למתקפות סייבר בהיקף של 200 מיליון ש”ח: הוסכמה הקצאה של 150 מיליון ש”ח על פני שנתיים למיגון מרחבים קריטיים שאינם עומדים בדרישות המיגון כיום: מלר”דים (חדרי מיון), פגיות ומחלקות לאשפוז חירום. בנוסף, הושגה הסכמה על תוספת של 50 מיליון ש”ח על פני שנתיים לטובת שיפור ההיערכות לאירועי סייבר.

חיזוק הרפואה המשפטית

במסגרת הסיכום נקבעה ותוקצבה תוכנית להעברת המכון הלאומי לרפואה משפטית לבית חולים אסף הרופא, ולקביעת תוכנית לחיזוק כוח האדם הרפואי במכון.

התפתחות הילד

כמו כן, אושרה תוספת תקציבית להגדלת היקף המגעים לתחום התפתחות הילד וצעדים לעידוד הטיפולים במסגרת ציבורית בהיקף של 35 מיליון ש”ח.

“מדינת ישראל עוברת ימים לא פשוטים ומשרד הבריאות עומד בחזית המערכה”, אמר לאחר ההסכמות שר הבריאות אוריאל בוסו (ש”ס). “המלחמה מעמידה בפנינו אתגרים מורכבים מאוד ומאלצת אותנו לשנות סדרי עדיפויות ולייצר מענים רפואיים מידיים לאוכלוסיות רבות. התוכנית הלאומית לבריאות הנפש, שדרוג מערך השיקום הפיזי למאות הפצועים, מיגון המוסדות הרפואיים מצפון עד דרום, סייבר, המכון לרפואה משפטית ועוד – הפכו להיות צו השעה שהטיפול בהם אינו סובל דיחוי. כאשר בריאות הציבור עומדת לנגד עינינו, התעקשנו מול רה”מ ושר האוצר שהנושאים הללו יזכו למענה ראוי במסגרת התקציב, ואני מברך אותם על ההבנה של גודל השעה”.

בוסו ביקש להודות באופן אישי ליו”ר סיעת ש”ס אריה דרעי: “ברצוני להודות לו על ששם את כל כובד משקלו ופעל כל העת מול ראש הממשלה, שר האוצר והגורמים הרלוונטיים על מנת שמערכת הבריאות הציבורית תוכל לעמוד במשימותיה החשובות לשנים הקרובות. ללא מעורבותו האישית לא היינו מגיעים להישגים הנדרשים”.

“שמנו דגש מרכזי על תחום בריאות הנפש”

מנכ”ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אמר כי “מדינת ישראל נמצאת בתקופה מאתגרת בשל מצב הלחימה המתמשך והצורך להיערך למלחמה ממושכת ביותר מחזית אחת. מצב זה מאתגר מאוד את מערכת הבריאות במישורים רבים ומחייב ביצוע התאמות במרכזי הכובד והקשב הניהולי למערכת. בזכות חוסנה של מערכת הבריאות והצוותים הרפואיים המצוינים נתנו טיפול מציל חיים לאלפים רבים של ישראלים, אזרחים וחיילים. המערכת מחויבת להמשיך ולהיות העוגן והעורף האזרחי של מדינת ישראל.

“בתקציב הנוכחי”, המשיך בר סימן טוב, “שמנו דגש מרכזי על תחום בריאות הנפש, כמתחייב מהמצב. לצד נושא זה שמנו דגש גם על שיקום פיזי, מיגון וסייבר וקידום הרפואה המשפטית והמכון הלאומי לרפואה משפטית. מעבר לצורכי השעה, יש לנו מחויבות עמוקה להבטיח לא רק את הטיפול הפיזי המיידי, אלא לשפר באופן משמעותי את איכות וזמינות הטיפול בבריאות הנפש – ולהשלים את השילוב המלא של מערך בריאות הנפש בבריאות הגוף”.

********************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >> https://bit.ly/Shavvim-igul-letovaקישור חיצוני.

********************

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות