נושאים קשורים

הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?
הסתדרות 480-100

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג
ראשיחדשותלמה לא הלכתי להצביע בבחירות לרשויות המקומיות

למה לא הלכתי להצביע בבחירות לרשויות המקומיות

אתמול לא הלכתי להצביע. אם מישהו במשרד הפנים חושב שפתקי ההצבעה מונגשים – כדאי לו לחשוב שוב | טור מאת לקוית ראייה

דינה דלבר. צילום: עדנה גולדשטיין
דינה דלבר. צילום: עדנה גולדשטיין

מאת דינה דלבר

אתמול קמנו ליום חג, יום הבחירות לרשויות המקומיות! הקלפיות נפתחו בשעות הבוקר, וקרוב למחצית מהעם כלל לא הלך להצביע. מי שכן הלך, שלשל פתק צהוב לראש העירייה ופתק לבן למועצה. או להיפך. הצבע הזכיר לכם מי ומה כשהגעתם לעמדת הבחירה שלכם. ושם, גם אם לא זכרתם אילו אותיות מייצגות איזו רשימה, תראו את שמה על פתק הנייר – צהוב, לבן או אדום.

פקחו עיניים והצביעו, מה הבעיה? אז זהו, שלא כולנו יכולים לפקוח עיניים ולבחור. למשל, לקויי ראייה ועיוורים. כן, אלו שאתם נועצים בהם עיניים ברחמים: תראו את המסכן הזה עם מקל הנחייה. הוא לבטח צריך עזרה גם אם לא ביקש, בכל מצב ובכל שנייה. אתם תושיטו יד, ותמשכו אותו למקום שבו – לדעתכם, ברוב אדיבותכם – הוא צריך להיות. תעבירו אותו את הכביש בלי לשאול אם זה באמת מה שהוא רוצה, רק משום שעמד ליד מעבר החצייה, תצעקו בקול ממרחק בטוח של 50 מטרים מאחורי גבו: “אדון/גברת, מה את/ה מחפש/ת? את/ה צריכ/ה לשם? פה זה גן העיר! את/ה רוצה לשבת? את/ה יודע/ת איפה את/ה נמצא/ת?”. לעיתים, תנעצו את אצבעותיכם בבשר זרועו/ה באלימות. כן, בכוונה “טובה”. אתם רק רוצים לעזור. מחילה מכבודכם אם נתקלתם בהתנגדות למשיכה העזה. לא תמיד משיכה היא הדדית.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו https://bit.ly/Shavvim-igul-letova


קלפי בבחירות המקומיות. צילום אילוסטרציה
קלפי בבחירות המקומיות. צילום: אורן בן חקון

הרשו לי למחות. אני לקוית ראייה, אך זו רק תכונה אחת מיני רבות, ולא העיקרית שבהן. אני גם – ובעיקר – אישה, אינטליגנטית, סופרת, משוררת, כותבת, יוצרת, עורכת ומתרגמת בעברי, בעלת תואר בפסיכולוגיה. חייתי בארה”ב, עצמאית בבית, מתניידת עם כלבת נחייה, רואה חלקית. לא, איני רואה “חושך”, ואני בהחלט בעלת זכות בחירה. רציתי לבחור היום, אבל אתם בחרתם שלא לכלול אותי ביום הבחירות.

למה? כי במדינת ישראל ה”מתוקנת” של שנת 2024  עדיין נהוגה שיטת הפתקים, כמו לפני 74 שנה. כמו אז, בימי ההסתדרות עם הפנקס האדום, כשכל עניין, גדול כקטן, היה מסודר באמצעות “פתק”. תעביר פתק למזכיר, שלחו פתק למורה, תרשום על פתק ותצמיד למקרר כדי שתזכור שהיום אתה אמור לבחור. הלו? משרד הפנים? לא שמעתם על טכנולוגיה, אלקטרוניקה, נגישות קולית, מישושית או בכלל?

טוב, תגידו, תבקשי מאימא/אבא/בן/בת/נכד לעזור לך לבחור… מצטערת, אין לי. וגם אין לכם זכות להשפיל אותי בכך שתפנו אותי לאחרים לקבלת עזרה. זכותי לבחור בדיוק כמו כולכם – להיות לבד עם עצמי ועם בחירתי ברגע האינטימי הזה של שלשול הפתק בעמדת הקלפי. לא עם מישהו שיקריא לי מה כתוב עליו.

אז זהו, לא בחרתי אתמול. ולא מפני שאינני רוצה, או איני מודעת למה שכולכם עושים או תעשו היום, ולא מפני שלא יכולתי להגיע לקלפי ה”מונגשת” כביכול לנכים עם מגבלה פיזית. הכלבה שלי בהחלט מסוגלת להוליכני אל הקלפי הסמוך, מול ביתי, מרחק של 50 מטרים בערך. אני לא הצבעתי אתמול, כי אתם החלטתם שלא מגיע לי להיות עצמאית רק משום שיש לי לקות ראייה.

מקווה שהיה לך חג שמח, ישראל, שהיה לך הרבה צבע בעיניים, המון אותיות בגופן פרנקריהל שחורות מרצדות, ושבחרת באנשים המתאימים להוביל בחמש השנים הבאות. כאלה שיידעו להנגיש לכם את הבחירות גם אם אתם לקויי ראייה או עיוורים.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות