נושאים קשורים

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן
הסתדרות 480-100

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי
ראשימדריכיםזכות שכדאי להכיר: המדריך המלא לשיקום מקצועי

זכות שכדאי להכיר: המדריך המלא לשיקום מקצועי

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מי זכאי לשיקום מקצועי, ואיך ניגשים?

לימודים עם נכות (אילוסטרציה). צילום: pexels
לימודים עם נכות (אילוסטרציה). צילום: pexels

בטור השני של שאלו בנשכם עסקנו בשאלה “איזו עזרה יש למתמודדי נפש במסגרת לימודים אקדמיים?”, בו בין היתר הזכרתי את שרותי “שיקום מקצועי”. מאז הצטברו על שולחני אינספור שאלות על שיקום מקצועי, שגרמו לי להבין שעולה צורך במדריך מלא ומפורט לגביו. בטור זה אתן לכם מדריך מפורט שמסביר מהו שיקום מקצועי, מי זכאי לקבל אותו ואיך ניגשים כדי לקבל זכאות.

מהו שיקום מקצועי?

שיקום מקצועי היא זכות שמגיעה לצד קבלת אחוזי נכות. כדי לקבל אותה צריך לקבל הכרה בנכות מעבודה, נכות מפעילות איבה או נכות כללית מהביטוח הלאומי. הזכות היא לקבל הכשרה מקצועית או תואר במימון הביטוח הלאומי. הכשרה מקצועית זה בדרך כלל קורס שמלמד אותנו מקצוע כדי שנוכל לעבוד בו. תואר זה תואר אקדמי ממכללה או אוניברסיטה.

לשיקום המקצועי יש 2 מטרות: קודם כל, לממן עזרה בלימודים לאנשים נכים. אם למשל יש לי קושי בקריאה, הביטוח הלאומי עשוי לממן תוכנת הקראה, שרותי הקראה או שיעורי עזר שיעזרו לי עם המגבלה הספציפית שלי. שנית, לאפשר לאנשים עם מוגבלויות להגדיל את היכולת שלנו להתפרנס. בדרך כלל עבודות נגישות, עם שכר טוב, הן עבודות שצריך עבורן תואר או הכשרה מקצועית. לביטוח הלאומי יש אינטרס שאנשים עם מוגבלויות יתפרנסו ויהיו פחות תלויים בקצבאות.

שיקום מקצועי היא מתנה נהדרת, שמאפשרת לנו ללמוד ולהתקדם. כדאי מאוד לנצל את הזכות הזו.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


מי זכאי?

אנשים עם נכות כללית של 20% לפחות, גם אם לא מקבלים קצבה, נפגעי פעולות איבה שקיבלו הכרה ב20% נכות לפחות ונפגעי עבודה שיש להם לפחות 10% נכות קבועה

כל שלושת הקבוצות שהזכרתי פה זכאיות למימון לימודים של עד שנה. ככה שאם למשל מישהי עם 20% נכות החליטה להשתמש בזכאות בשביל תואר אקדמי, הביטוח הלאומי ישלמו רק על השנה האחרונה לתואר.

חשוב לי להדגיש שיש אנשים שזכאים למימון מלא של לימודים אקדמיים. זה מתחלק לשתי קבוצות של אנשים: קבוצה ראשונה, אנשים עם מעל 65% נכות כללית, להם יש זכאות אוטומטית. קבוצה נוספת היא אנשים עם נכות מעל 40%, אבל זה מגיע עם תנאי. אם יש לי נכות של 40%  לפחות, ואני גם מקבל קצבה מלאה – יכולים לאשר לי לימודים ארוכים שעולים על 12 חודשים. אפשרות נוספת, אם יש לי נכות מעל 40% ויש לי גם צרכי נגישות, למשל, תרגום לשפת סימנים – במקרה כזה יכולים לאשר לי יותר מ-12 חודשים. אופציה נוספת היא אנשים עם 40% לפחות שנבדקה להם האפשרות של קצבת נכות, גם אם הם לא קיבלו בסוף.

יש מקרים חריגים נוספים שבגללם אפשר לקבל יותר מ-12 חודשים, כדאי לשאול על זה את פקיד השיקום בביטוח הלאומי.


דרושים: אורזנים למפעל “העוגיות של רחלי” בגוש עציון. העבודה במשרה מלאה. דרישות: זריזות, שמירה על ניקיון ואסתטיקת מוצר.

ללוח המשרות המלא של “שווים בתעסוקה” הקליקו כאן >> https://jobs.shavvim.co.il/jobs/


איך ניגשים לשיקום מקצועי?

הצעד הראשון הוא למלא טופס תביעה. אפשר למלא טופס תביעה מקוון, ואפשר למלא אחד מודפס ולשלוח לסניף בעיר שאנחנו גרים בה.

בשלב הבא יצרו איתנו קשר מהביטוח הלאומי, כדי לקבוע לנו פגישה עם עובד או עובדת שיקום. מאז ה-7 באוקטובר יש עומס על הביטוח הלאומי ולוקח זמן עד שיזמנו אותנו. בדרך כלל הזימון נשלח במייל.

שימו לב!

לוועדה כדאי לבוא מוכנים – כדאי מאוד לדעת מה התואר או התעודה שנרצה ללמוד. כדאי להסביר לפקידה איך הלימודים הללו יעזרו לנו להתפרנס, זה מאוד חשוב.

מאוד חשוב לזכור ששיקום מקצועי היא זכאות חד פעמית, וכדאי לנצל אותה היטב. ללמוד רק משהו שבטוח נצליח לסיים. כדאי מאוד לבקש שרותי חונכות וכל עזרה אחרת שאנחנו צריכים. יש הטבות נוספות בשיקום מקצועי עליהן כתבתי בטור הקודם, כדאי לקרוא אותו גם: איזו עזרה יש למתמודדי נפש במסגרת לימודים אקדמיים.

עוד דבר שחשוב לשים לב אליו, אפשר להגיש את הבקשה גם אם אנחנו באמצע לימודים. במקרים מסוימים אפשר גם לקבל החזר רטרואקטיבי.

בהצלחה רבה!

אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות להשתמש בשאלות שלכם, ועליכם לקחת זאת בחשבון כאשר אתם פונים אלינו. שוב, שמותיכם האמיתיים לא יופיעו בפרסומים. כמו כן, חשוב להדגיש כי התשובות במדור אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים, מערכת “שווים” או אמיר שטיין, אחראים לתוצאות השימוש בהן.

מייל לשליחת שאלות >>> [email protected]

מדור זה מוקדש לזכר אחי, יוסף ברוך שטיין ז”ל

לקריאת מדורים קודמים:

“האם אני זכאית לתוספת תלויים אם בני בוגר אבל עדיין גר איתי?”

“זה נורמלי לפחד במצב לא נורמלי: ממי ניתן לקבל עזרה?”

“יש לי 50% נכות, אז למה אני לא זכאית לקצבה?”

אמיר שטיין, יליד 1996, הוא כותב ומרצה, בעל ערוץ יוטיוב חינוכי, מתמודד נפש, יוצא החברה החרדית, טרנסג'נדר א-בינארי וסטודנט לספרות ופילוסופיה יהודית.

כתבות אחרונות