נושאים קשורים

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג
הסתדרות 480-100

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי
ראשימאמרים מיוחדים"אפשר להרגיש שלמים גם בגוף שהוא לא שלם"

“אפשר להרגיש שלמים גם בגוף שהוא לא שלם”

לרגל חודש המודעות העולמי, שוחחנו עם שלושה קטועי גפיים. הם מספרים על הקשיים ועל התגובות מהסביבה, ומפצירים באנשים ללא מוגבלות: "תעריכו את הבריאות שלכם. היא לא מובנת מאליה"

הייתי הולכת בשיא אוגוסט עם מגפיים”. ויולה ימית גוטמן (תמונות באדיבות “הצעד הבא”)

מדור “שווים סיפור” מתפרסם בחסות מפעל הפיס

ברוך כהן, רבש”צ קיבוץ מגן, היה ראשון שזיהה את המחבלים המתקרבים לקיבוץ ב-7 באוקטובר. בזכות תושייתו, מנע את כניסת המחבלים ליישוב. “אני זוכר שרצתי לכיוונים וראיתי בסביבות 30-40 מחבלים”, משחזר כהן. “יריתי צרורות של כדורים עליהם”.

במהלך הקרב, כהן ספג פגיעת טיל RPG שגרמה לקטיעת רגלו הימני. הוא הובהל לבית החולים ונכנס לתהליך שיקום ארוך, שנמשך למעשה עד היום. כהן מעיד שההסתגלות לחיים חדשים תלויה באיך מסתכלים עליהם. “זה הכל בראש. אתה יכול להגיד שאתה נכה ולהתנהג ולהרגיש כנכה, או שאתה יכול להגיד: יש לי בעיה ואני מטפל בה ומתגבר עליה”.

עם איזה בעיות אתה מתמודד היום כאדם נכה?

“בעיה אחת זו הנגישות. יש הרבה מקומות בארץ שהם לא נגישים ומקשים עליך להתנייד, וזה אפילו ברמת המדרכות שיש ברחוב. בעיה נוספת היא הדרך שבה אנשים מסתכלים עליך”.

“הכל בראש”. ברוך כהן (צילום באדיבות “הצעד הבא”

לדבריו, חשוב שכשאנשים באים לדבר אתך – הם יפנו אליך בגובה העיניים ולא בטון מרחם. “במיוחד בעקבות המלחמה, כששיש הרבה מאוד אנשים שנפצעו, צריך להסביר לכולם שיש דרך לדבר ולשאול”, אומר כהן. “לא צריך להגיד ‘תהיו בריאים’, כי בטח לא תצמח להם מחדש היד או הרגל, אבל גם לא להתבייש לדבר איתם. הכי גרוע זה שמסתכלים במבט מרחם”.

“ואז הרכב נפל לי על הרגל”

אפריל הוא חודש המודעות העולמי לקטועי גפיים. רונן ליטבק, מנכ”ל עמותת “הצעד הבא”, מספר שמאז המלחמה הצטרפו מאות קטועים לעמותה. “אנחנו מייצרים עבורם קבוצת שווים, כדי שירגישו שייכות, ומלווים אותם בכל התהליכים הכרוכים בעקבות הפציעה שלהם”, אומר ליטבק.

לרגל חודש המודעות, ביקשנו לדבר עם שלושה קטועי רגליים שנפצעו לאחרונה: על החיים שאחרי הקטיעה, הקשיים, התגובות של האנשים מסביב, איך מתמודדים ומה באמת חשוב.

************************

דרושים: מדריכים בצהרון לילדים בגיל הרך של עמותת “האומץ להיות”. העבודה היא במשמרות של 3 שעות מדי יום, באזור המרכז. דרוש ניסיון / רקע בהדרכה וחינוך, אמינות, יושרה ואהבה לילדים.

ללוח המשרות המלא של “שווים בתעסוקה” הקליקו כאן >> https://jobs.shavvim.co.il/jobs/

************************

קרינה דרצ’וב (20) מחיפה הייתה לוחמת בקרקל עד לחודש נובמבר האחרון, בו במהלך סיור שעשתה בדרום, התהפך הרכב בו נסעה. “כמה דקות אחרי שהתחלנו את הנסיעה, הנהג איבד שליטה”, משחזרת דרצ’וב. “הרכב התחיל להסתובב 180 מעלות והנהג בלם. אחרי זה הרכב התחיל ליפול, ומהתנופה רגל ימין שלי יצאה מחוץ לרכב. זה היה האמר פתוח, ואז הרכב נפל לי על הרגל”.

אחרי התאונה נכנסה לשיקום ארוך בבית החולים. במהלך החודש הראשון, כמעט ולא הייתה בהכרה. “בימים הראשונים הייתי מורדמת ומונשמת, וכל החודש הייתי מטושטשת לגמרי”, היא אומרת.

דרצ’וב מספרת שצריך להתרגל למצב החדש, ולהתעלם מרעשי הרקע. “יש פעמים שאתה אומר לעצמך: למה אנשים מסתכלים? אבל אין מה לעשות עם זה. צריך להתרכז בהחלמה ולהבין שיש חיים גם אחרי הפציעה”.

“צריך להתרכז בהחלמה”. קרינה דרצ’וב (צילום באדיבות “הצעד הבא”)

לדבריה, מי שמאוד מקל עליה את תהליך השיקום הוא בן זוגה, שנמצא איתה בבית החולים. “זה מאוד מחזק אותי וחשוב שיש מישהו איתך ברגעים האלה”, היא מדגישה. “אנחנו עושים ביחד הרבה דברים כדי להעביר את הזמן”.

למרות הפציעה, דרצ’וב לא מתכננת לעשות ויתור כלשהו ומתכוונת להמשיך בחייה כמו שהיו עד לתאונה. “ברגע שירכיבו לי את הפרוטזה ואני אוכל להיות יותר ניידת, בלי עזרה של אף אחד, אז אני לא רואה סיבה שלא אעשה הכל. אני עוקבת אחרי אנשים קטועים, ואני רואה שהם מסוגלים לטייל לבד ולעשות הכל לבד”.

לדבריה, אנשים שעוברים פציעות דומות צריכים להסתכל קדימה ולא להתעסק במה שהיה. “בחודש וחצי הראשונים הייתי במיטה ולא ידעתי אם אוכל לצאת מזה. חשבתי שזה כל כך רחוק ממני. אבל כבר שבוע אחרי שעשיתי את הניתוח, הייתי עם כיסא גלגלים לבד במסדרון. פשוט צריך להאמין שזה יעבור”.

מהאנשים סביבה היא מבקשת: “אל תקחו את הבריאות כמובן מאליו. מי שאין לו מוגבלות כלשהי ויש לו ידיים ורגליים, לא חושב על זה בכלל, אבל אי אפשר לדעת מה יקרה. תעריכו את הבריאות”.

“החלומות שלנו לא נמצאים ברגל או ביד”

ויולה ימית גוטמן (46) מיהוד איבדה את רגלה בגיל 20, לאחר שסבלה מקרישת דם בכל הגוף. בשנים הראשונות, כך היא מספרת, זה השפיע עליה באופן דרסטי. “בשלוש השנים הראשונות לא יכולתי ללכת עם בגד ים או מכנסיים קצרים”, היא משחזרת. “זה היה ברמה שהייתי הולכת בשיא אוגוסט עם מגפיים, גם כדי שאנשים לא יראו וגם כדי שאני לא אראה”.

גוטמן מעידה שבהתחלה היו מתרחקים ממנה. “כשהלכתי עם הפרוטזה חשופה אנשים היו שואלים אותי ‘למה את הולכת עם זה חשוף?’. זה היה מעצבן אותי נורא”.

למרות שהיה קשה לה לשמוע את התגובות, גוטמן מספרת שזה עזר לה לצאת אל האור. “זה היה מן זירוז של התהליך”, היא מסבירה. “זה גרם לי יותר לקבל את עצמי, ומהרגע שקיבלתי את עצמי באמת – גם התגובות פחתו”.

************************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו >> https://bit.ly/Shavvim-igul-letova

************************

גוטמן מעידה שמה שהציל אותה במיוחד היה הספורט שעשתה דרך “הצעד הבא”, עמותה שתומכת ומלווה קטועי גפיים. “הפעילויות של האופניים והקיר טיפוס גרמו לי להתחבר לגוף”, היא אומרת. “הסביבה שיש בעמותה היא מאוד תומכת ועוזרת להשתקם. אני עוברת שם אתגרים מול עצמי, ושוברת את תקרות הזכוכית שלי”.

לאנשים אחרים מייצעת גוטמן אך פעם לא לוותר. “בסופו של דבר הנשמה שלנו היא אצלנו. החלומות שלנו והרצונות שלנו תלויים בנו, וזה לא באמת נמצא בתוך הרגל או היד. אנחנו יכולים להרגיש שלמים גם בגוף שהוא לא שלם”.

יליד 1998, רווק. נולד עם חולשה בפלג גוף שמאל. כותב מגיל 14 סדרות. משחק טניס כיסאות גלגלים באופן תחרותי

כתבות אחרונות