נושאים קשורים

הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?



“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג
ראשיחדשותמנחות שילוב יורשו לתצפת גם בבתי הספר

מנחות שילוב יורשו לתצפת גם בבתי הספר

המדיניות החדשה של משרד החינוך תיכנס לתוקף כבר בשנת הלימודים הקרובה – כך נודע לאתר "שווים"

עידן מוטולה


כחודש אחרי הפרסום כי משרד החינוך יסדיר כניסה של גורמים טיפוליים חיצוניים לגני הילדים, נודע לאתר “שווים” כי במשרד הוחלט להרחיב את המדיניות החדשה גם לבתי הספר. עוד נודע לאתר “שווים” כי בקרוב ייצא חוזר מנכ”ל המסדיר את העניין.

המשמעות המעשית היא שמנתחות התנהגות ומנחות שילוב פרטיות של ילדים עם צרכים מיוחדים יוכלו להגיע החל משנת הלימודים הקרובה לגני הילדים ולבתי הספר, לשם עריכת תצפיות על הילדים. עד היום הערימו במשרד החינוך קשיים רבים על הורים לילדים עם מוגבלות שביקשו להכניס את הגורמים הפרטיים לתצפיות, כדי לשפר את ההשתלבות של הילדים בסביבת הגן או בית הספר.

בקרוב ייצא חוזר מנכ”ל המסדיר את הנושא. תמונת המחשה: דיפוזיטפוטוס

בתחילת יוני ערכה ועדת החינוך של הכנסת, בראשות ח”כ יעקב מרגי, דיון בנושא. במסמך סיכום הדיון נכתב כך: “הוועדה שמעה כי גורמים חיצוניים רבים רוצים להיכנס לתצפיות מקצועיות על תלמידים בתוך מערכת החינוך. כניסת הגורמים החיצוניים לתוך מערכת החינוך חשובה במיוחד עבור תלמידים עם צרכים מיוחדים המשולבים בחינוך הרגיל, וכן בחינוך המיוחד. כיוון שהתלמיד עם הצרכים המיוחדים מטופל לאורך היום על ידי גורמים שונים – גורמים מקצועיים בתוך מערכת החינוך וגורמים מקצועיים, בחלקם פרטיים, מחוץ למערכת החינוך – חשובים ביותר שיתוף הפעולה והעברת המידע של כל הגורמים המטפלים בתלמיד”.

עם זאת, הדגישו בוועדה כי חשוב מאוד לשמור על חיסיון המידע ואי העברתו לגורמים בלתי מוסמכים, הן לגבי המידע על התלמיד עם הצרכים המיוחדים והן לגבי המידע על יתר התלמידים בכיתה. לכן, נכתב במסמך, “חשובה כל כך הסדרת הנושא במערכת החינוך – מתן אישור כניסה לגורמים טיפוליים מוסמכים, תוך שמירה על חיסיון המידע”. יש לציין כי את המהלך החשוב דחפו מספר גורמים, בהם אלו”ט, קואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, עמותת ית”ד וועד ההורים המשלבים.

משפחות לילדים עם מוגבלות מכירות את הבעיה הזו מקרוב. מכיוון שמערכת החינוך מוגבלת מבחינת משאביה, הורים רבים משקיעים זמן וכסף בצוות פרטי, הכולל משלבות מקצועיות וכן מנחות שילוב, או בשמן האחר מנתחות התנהגות. מטרת הצוות היא ליצור רצף טיפולי בילד – גם בגן/בית הספר וגם בשעות שאחרי – כדי לתת מענה מיטבי לבעיות איתן הוא מתמודד.

אלא שכאשר ההורים ביקשו עד היום את אישור המוסד החינוכי שמנחת השילוב תיכנס לגן או לכיתה כדי לתצפת על הילד בזמן אמת – פעמים רבות הם נתקלו בסירוב. הנימוק של המערכת, בדרך כלל, הוא חשש לפרטיותם של הילדים האחרים בגן או בכיתה. במצב הזה רוב ההורים נאלצים להיכנע למערכת ולוותר לצערם על הכנסת מנחת השילוב לתצפיות.

“מדובר במאבק של שנים רבות”, אמרה אתמול עו”ד רויטל לן כהן מקואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים. “אנחנו מקווים שסוף סוף הוא מגיע לסיומו בהסדרה ברורה”.

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות